Magyarországon a slow fashion trend még gyerekcipőben jár, de jó irányba haladunk - Beszélgetés Udvarnoki Eszterrel, a BASTION márka alapítójával

bastion-interju-glamour
A BASTION márka minden darabja a fenntarthatóság jegyében készül
Fotó: Törő Balázs

A Bastion márka a slow fashion szemlélet elkötelezett képviselője, melyet Udvarnoki Eszter tervező hívott életre. Eszter, aki korábban nemzetközi modellkarriert épített, most a divatvilág egy másik oldalán bizonyít. A márka filozófiája az időtálló, egyedi darabok készítése, amelyek magas minőségű alapanyagokból készülnek. A Feltörekvő tervezők nyomában sorozat következő interjúalanya Udvarnoki Eszter, a Bastion alapítója.

Több éven át éltél külföldön, hogyan formálta a divatról alkotott elképzeléseidet az ott szerzett tapasztalat?

A divat és öltözködés már fiatal koromtól kezdve érdekelt és hamar az életem részévé vált. Fiatal felnőttként kezdetem el modellkedni és ennek köszönhetően jutottam el Dél-Kelet Ázsiába, azon belül Indonéziába, ahol közel tíz évet töltöttem el nemzetközi modellként. Visszagondolva, ez az életforma nagyon megterhelő volt.

Folyamatosan a legjobb formádat kell mutatni az utazások és diétázások véget nem érő körforgásában, miközben minden nap más emberekkel dolgozol együtt, nem említve, hogy van olyan, amikor egy-egy divatbemutató 15-16 órás felkészülést is igényelhet.

glamour plusz ikon Maximalista minimalizmus, vagy minimalista maximalizmus? - Gardróbunk evolúciójának modern pszichológiája

Maximalista minimalizmus, vagy minimalista maximalizmus? - Gardróbunk evolúciójának modern pszichológiája

Ezt követően Jakartában, majd Milánóban tanultam divattervezést, ahol a divatszakma mellett elsajátítottam a hagyományokhoz való kötődést is és azt, hogy miként nyerjek inspirációt az utazásaimból.

A modellkedés során megtapasztalt kihívások készítettek fel arra, hogy helyt tudjak állni divattervezőként is.

A divat folyamatosan változik, soha nincs megállás, továbbá óriási a megfelelési kényszer. Kívülről egy csodálatos, sokszor irigylésre méltó szakma a divattervezői lét, azonban legtöbbször kihívásokkal teli.

Mi volt az a pillanat, amikor úgy döntöttél, hogy megalapítod a Bastion márkát? Mi motivált ebben?

Első pillanattól kezdve tudtam, hogy én saját márkát szeretnék, mivel a modellkedés mellett a divattervezés volt a másik gyerekkori álmom. Úgy gondolom, hogy az alkotói szabadság eléréséhez a saját márka nélkülözhetetlen.

Udvarnoki Eszter szívügye a fenntarthatóság
Fotó: Szabó Richárd

Fontos számomra az egyedi identitás kialakítása, hogy valami maradandót alkossak, ami az értékeimet és víziómat képviseli, mint például a divatkultúra befolyásolása vagy a fenntartható gyakorlatok népszerűsítése. A márkámmal olyan témák mellett állhatok ki, amelyek az én értékrendemet tükrözik.

Mi inspirált téged arra, hogy a slow fashion irányvonalat képviseld a divat világában?

Leginkább az Indonéziában eltöltött tíz év, ahol megtapasztalhattam a divat és más egyéb iparágak környezetre mért valós hatását. A gyárlátogatások során sokszor sokkolt, hogy milyen elképesztő munkakörülmények között dolgoznak emberek.

glamour plusz ikon „Szeretnénk megmutatni, hogy a nők milyen fontos szerepet játszanak a kortárs művészetben” - interjú Szipőcs Krisztinával, a Ludwig Múzeum kurátorával

„Szeretnénk megmutatni, hogy a nők milyen fontos szerepet játszanak a kortárs művészetben” - interjú Szipőcs Krisztinával, a Ludwig Múzeum kurátorával

Ezekben az olcsó munkaerőt használó óriás gyárakban nagyon kemény munkatempót diktálnak, 10-15 méteres hosszú sorokban ültek a dolgozók a varrógépeknél (többségben nők), ahol folyamatosan adták tovább egymásnak a varrnivalót. Kimerült, élettelen es szomorú embereket láttam, ami ráébresztett arra, hogy a divatnak nem kellene emberek életébe kerülnie.

A fenntarthatóság, az etikus gyártás és a slow fashion iránti elköteleződésem már a kezdetektől meghatározó volt számomra.

Magyarországon igyekszem minél szélesebb körben képviselni ezeket az értékeket, ezért idén aktívan részt vettem a Fashion Revolution Héten, valamint önkéntesként csatlakoztam a Fashion Revolution Hungary csapatához.

A modellkarriered hatással volt a tervezői szemléletre és a Bastion márkára?

Óriási nagy hatással van rá, mind a mai napig. Modellként rengeteg tervezővel találkoztam és összességében több ruha volt rajtam azon évek alatt, mint ameddig el tudok számolni. A divatszakma másik oldaláról néztem végig a folyamatokat. Megemlíteném, hogy amúgy a modellek az elsők, akik igazi visszajelzést tudnak adni egy kész ruháról, így érdemes odafigyelni ezekre, mivel óriási tapasztalatuk van benne, legyen szó a ruhák kényelméről, funkcionalitásukról vagy akár az esztétikájukról.

A tervező nagyon szeret egyedi megrendeléseket készíteni
Fotó: Szabó Richárd

Milyen előnyöket látsz abban, hogy minden ruhadarab egyedi?

Számomra fontos, hogy a márkám egyedi stílusát reprezentálja az adott ruhadarab és a vásárló soha ne találkozzon, még hasonlóval se. Minőségi, időtálló, klasszikus eleganciát tükröző ruhákat készítek, amik örök életre szólnak, ha a vásárló vigyáz rá.

Nagyon szeretem, amikor egyéni kérésekkel érkeznek hozzám, mivel a folyamat során közelebbről megismerhetem a vásárlóimat, sokkal jobban tudok figyelni az igényeikre és méretre készítem a nekik szánt darabokat. Ez a fajta kapcsolódás nem tud létrejönni egy fast fashion márka esetében, ahol a fogyasztók olcsó alapanyagokból rövid élettartamú tucatárut kapnak.

Az alapanyagokat, amelyekkel dolgozol, hogyan választod ki, és milyen szempontokat veszel figyelembe ezeknél?

Az anyagokat mindig én magam választom ki személyesen, ezt a fázist kifejezetten szeretem. Számomra egy textil üzlet maga a mennyország. Fontos, hogy az Európai Unióban készüljenek az anyagok, hogy minél kisebb legyen a szállítás és a karbonlábnyom. Kedvenc jacquard és brokát anyagaimat mindig Prágából hozom, mert sajnos Magyarországon ilyen magas minőségű textíliákkal még nem találkoztam. Az anyagösszetétel mellett a minőség és a karbantartás is döntő szempont nálam.

glamour plusz ikon A szoftverek nagy részét férfiak találták ki, de a technológiát a nők alakítják: egy olyan jövőt kódolnak, ami kreatívabb, befogadóbb, sokszínűbb lesz, mint valaha

A szoftverek nagy részét férfiak találták ki, de a technológiát a nők alakítják: egy olyan jövőt kódolnak, ami kreatívabb, befogadóbb, sokszínűbb lesz, mint valaha

Mit gondolsz, miként befolyásolja a slow fashion filozófia a tervezési folyamatot és a márka működését? Mit tapasztalsz Magyarországon?

A slow fashion filozófia alapvetően átalakítja és lelassítja a márka teljes munkafolyamatát. Elsődleges szerepet kap a fenntarthatóság, valamint a kreativitás és az igényes, aprólékos tervezés. Ennek eredményeként ritkábban születnek új kollekciók, és a gyártási folyamat is hosszabb időt vesz igénybe, hiszen előtérbe kerülnek a kézműves technikák és az egyedi kidolgozás. A célom mindig az, hogy kiváló minőségű anyagokból készült, időtálló darabokat hozzak létre, amelyek nemcsak a pillanatnyi divatot szolgálják, hanem hosszú távon is megállják a helyüket.

Magyarországon a slow fashion trend még gyerekcipőben jár, de jó irányba haladunk.

Egyre több márka vállal társadalmi felelősséget, és örömmel tapasztalom, hogy a vásárlók is egyre tudatosabbak. Ugyanakkor az edukáció kulcsfontosságú ezen a téren, hiszen a fogyasztóknak meg kell érteniük, hogy a minőségi, fenntartható darabok hosszú távon kifizetődőbbek, mint a gyorsan cserélődő, olcsóbb alternatívák.

A BASTION kollekciói mind idő- és értékálló darabokból állnak
Fotó: Tibor Gergő

Emellett szükség lenne több kormányzati szabályozásra és ösztönzőkre is, amelyek segítenék a slow fashion elterjedését mind nemzeti, mind nemzetközi szinten. Az olyan globális zöld irányelvek, amelyek támogatják a fenntarthatóságot és az etikus gyártást, nagyban hozzájárulhatnának a divatipar hosszú távú változásához.

glamour plusz ikon A közösségi kertek titkai: Így hozza össze a városi embereket a természet ereje

A közösségi kertek titkai: Így hozza össze a városi embereket a természet ereje

Hogyan fejlődött a márka az évek során, és mik a jövőbeni elképzeléseid a fejlesztésre?

Az elmúlt években a Bastion márka hatalmas fejlődésen ment keresztül, hiszen egy gyerekkori álomból egy valós márkává nőtte ki magát. Ez természetesen rengeteg munkával és kitartással járt, de minden perc megérte. A jövőben a célom a nemzetközi piacok meghódítása, hiszen úgy érzem, hogy a márka egyedi, időtálló darabjai külföldön is nagy érdeklődésre tarthatnak számot.

Udvarnoki Eszter nem csak a tervezésből veszi ki a részét
Fotó: Szabó Richárd

Valamint szeretném erősíteni az online jelenlétet is, ezért hamarosan útjára indítom a saját webshopomat, amely lehetőséget nyújt arra, hogy még szélesebb közönséget érjek el. Az online tér adta lehetőségek kihasználása és a nemzetközi piacok felé való nyitás egy újabb mérföldkő lesz a márka fejlődésében.