Debütálás a Párizsi Divathéten: Alessandro Michele új fejezetet nyit a Valentino-nál

Alessandro Michele olasz divattervezővel új energiák és merész nézőpontok is érkeztek a Valentinohoz
Alessandro Michele olasz divattervezővel új energiák és merész nézőpontok is érkeztek a Valentinohoz
Fotó: Mondadori Portfolio/Getty Images

A divat világában minden új kezdet izgalmas lehetőségeket rejteget. A Valentino 2025-ös tavaszi/nyári kollekciójának bemutatója nemcsak a márka történetének új fejezetét nyitotta meg, hanem a divat új ikonjának, Alessandro Michele-nek a zsenialitását is megmutatta. A Gucci korábbi kreatív igazgatója új irányvonalat képvisel, amely a hagyományos értékek mellett a friss, kortárs esztétikát is magában foglalja.

A divathetek mindig hatalmas médiafigyelmet kapnak, és érdeklődők milliói követik figyelemmel az eseményeket a helyszínen és online. A párizsi divathét legjobban várt eseménye kétségkívül a Valentino 2025-ös tavaszi/nyári kollekciójának bemutatója volt, amely új kezdetet jelentett a divatház történetében.

Áprilisban Alessandro Michele, a Gucci korábbi kreatív igazgatója vette át a tervezői stafétát, első teljes kollekciója a divat fővárosában debütált. A Maison életében jelentős változások zajlanak, felvetve a kérdést, miért váltották le Pierpaolo Picciolit, a Valentino-házat huszonöt éve irányító kreatív igazgatót.

Miben rejlik Michele egyedi zsenialitása? Cikkünkben felfedezzük az olasz divat új fordulatát.

Változó Valentino-ház

Alessandro Michele nagy nevet vált; elődje a számtalan ikonikus és időtálló kollekciót tervező Pierpaolo Piccioli, aki idén áprilisban adta át a stafétát. Piccioli a tervezői ranglétrát megjárta, 1999-ben kiegészítőtervezőként csatlakozott a házhoz, majd 2008-tól társkreatív igazgató, 2016-tól pedig egyedüli tervezője lett a háznak. Huszonöt év után az utolsó kollekció, amely a keze alól kikerült, a „Le Noir” („A Fekete”) nevet viselő 2024/2025-ös őszi/téli széria volt.

Pierpaolo Piccioli neve huszonöt éven át jelentett egyet a Valentino divatházzal
Fotó: Marc Piasecki/Getty Images

A bemutatott darabok újragondolták a Valentino világát egy fekete lencsén keresztül – amelybe ha belenézünk, nem az árnyalatok hiányát érzékeljük, hanem egy teljes spektrumot fedezhetünk fel végtelen formavilággal megfűszerezve, egyetlen színen belül.

Éles kontraszt jellemzi a két tervezői látványvilágot, mégis egy érdeket képviselnek: a letisztult bemutató méltó búcsút jelentett Piccioli tervezői zsenijének, miközben egy tiszta vásznat hagyott hátra Alessandro Michele számára, akinek excentrikus, androgün és pezsdítő kreációi mindig egy új világra nyitnak ablakot.

Michele, aki a 2010-es években a Gucci teljes átalakításával és sajátos esztétikájával újradefiniálta annak arculatát, most a Valentino kreatív igazgatói pozícióját veszi át, folytatva kreatív pályafutását egy jól megérdemelt, majdnem két éves alkotói szünet után.

Az olasz divatház új vezérigazgatót is üdvözöl az új szezonnal, mégpedig Jacopo Venturini-t, a divatmarketing nagymesterét. Venturini korábban a Kering zászlóshajójának számító Gucci-nál az értékesítési alelnöki pozíciót töltötte be. Közös múltja Alessandro Michele-lel új színekben folytatódik, és ez szoros együttműködést is jelent a márka új víziójának megvalósításában.

Jacopo Venturini
Fotó: Vittorio Zunino Celotto/Getty Images

Igazán boldog és lelkes vagyok, hogy ismét együtt dolgozhatunk” – említi meg Venturini. „Biztos vagyok benne, hogy a Maison couture alapelveinek és Valentino Garavani örökségének újraértelmezése, egyesítve Alessandro kivételes látásmódjával, maradandó élményeket és ellenállhatatlan darabokat fog szülni.

Kreatív hurrikán, a változás első szelei

A tervezőzseni hamar munkához is látott, legújabb költeményeit már júniusban be is mutatták az „Avant les Débuts” resort kollekció anyagaiban, amelyek már előrevetítették az ikonikus stílusváltozást. (Resort kollekció: szezonközi ruházat, amely rendszerint egy nagyobb kollekciót egészít ki.) A divatanyagot egy rögtönzött zoom-hívás keretében, online keretek között egy válogatott szerkesztői csoport számára tártak fel.

glamour plusz ikon A sör istennői: a XVI. századig a sörfőzők szinte kizárólag csak nők voltak, majd idővel boszorkányokká lettek - legalábbis a rossz nyelvek szerint

A sör istennői: a XVI. századig a sörfőzők szinte kizárólag csak nők voltak, majd idővel boszorkányokká lettek - legalábbis a rossz nyelvek szerint

Az „Avant les Débuts” francia kifejezés szó szerint „a kezdetek előtt” jelentéssel bír. Ezt a kifejezést olyan helyzetekben használják, amikor egy fontos esemény vagy fordulópont előtti időszakról beszélünk, mielőtt az ténylegesen megkezdődne. Jelen esetben egy művész, tervező vagy divattervező karrierjének kezdete előtti időszakot jelölheti, de használható egy projekt vagy esemény előkészületeire is: egyfajta ízelítő, hogy mire számíthatunk.

„Hihetetlen megtiszteltetés” – mondta Michele a kinevezéséről szóló nyilatkozatában. Hozzátette: „Óriási örömöt és hatalmas felelősséget érzek, hogy csatlakozhatok egy olyan házhoz, amelynek története és neve egybeforr a »szépség« jelentésével, és amelyet az elegancia, kifinomultság és rendkívüli báj jellemez.

Pavillon des Folies, az új éra

Michele teljes bemutatkozó kifutó kollekcióját a 2025-ös tavaszi/nyári párizsi divathéten láthatta a nagyközönség, amelyet a kritikusok jól fogadtak, és egyértelmű stílusbeli párhuzamot fedeztek fel a Gucci-korszakával.

Amikor elvállaltam ezt a pozíciót, úgy éreztem, mintha egy törékeny kincs lenne a kezemben,

de nincs szükség arra, hogy más legyek, mint aki vagyok.

Egy jó tervező a saját lényét és látásmódját adja. A Valentino szellemisége csak még jobban kiegészíti ezt az érzékenységemet” – fogalmazott a tervező az alkotási folyamatról.

Való igaz, a meglepetés ereje csak egyszer csap le villámként – de a friss Valentino költemények újult erővel jelennek meg a kifutón. A minimalista trendirányzatok mellett el is feledhetjük, hogy valójában mi a divat egyik alapköve: érzelmeket kiváltani és izgalmat nyújtani a befogadóknak. Ezt az új kollekció kétségkívül teljesíti. A Valentino archívumot fellapozva láthatjuk, hogy a bátor minták és büszke vonalak a ház védjegyei voltak mindig is. Michele saját újraértelmezésében szabja újra ezeket a vonalakat, és adja modelleire.

glamour plusz ikon Mihalik Enikő: „Sosem gondoltam, hogy szép vagyok, a mai napig nem gondolom ezt”

Mihalik Enikő: „Sosem gondoltam, hogy szép vagyok, a mai napig nem gondolom ezt”

Megújult víziója a divatház megszokott vonalait egy friss, kortárs iránnyal ötvözi, mindez erős keveréke a múltnak és jelennek, amely egyúttal újradefiniálja képünket a ház örökségéről. És miről is ismernénk fel egy kiemelkedő kreatív igazgatói munkát, ha nem az értékmegőrzés és az előretekintés mesteri összevarrásáról?

Új Valentino-gardrób: fodrok, fátylak és felismerés

Egy leleplezés, egy tükörkép, egy kinyilatkoztatás: három dolog, amely visszaadja az új Valentino-éra nyitányát. A divatbemutató terének hajszálrepedésekkel tarkított tükörburkolata és selyemorganzával leborított lámpák lágy fényében vonuló modellek éteri hangulatot teremtenek, előrevetítve a kollekció önreflexív üzeneteit. A töredezett tükörfelület arra ösztönöz minket, hogy meglássuk magunkat és elgondolkodjunk a valóság érzékeléséről vagy annak torzításairól egy képzeletbeli helyen: a „Pavillon des Folies”-ban.

A „Pavillon des Folies” kifejezés egy francia eredetű szókapcsolat. Szó szerint lefordítva „a bolondságok pavilonja” vagy „a mulatságok pavilonja”. A „folies” szó ebben a kontextusban utalhat vidám, gyönyörködtető eseményekre vagy akár extrém, extravagáns épületekre, helyszínekre.

Az ilyen pavilonokat gyakran használták a XVIII-XIX. századi Franciaországban a kertekben vagy parkokban rendezett társadalmi események, mulatságok helyszíneként. Ez éles párhuzamba állítható Michele esztétikájával, amely a Valentino új úttörő irányváltását is mutatja.

glamour plusz ikon Bőrápolás ázsiai módra - Hogyan őrzik meg a koreai nők a kortalan ragyogásukat?

Bőrápolás ázsiai módra - Hogyan őrzik meg a koreai nők a kortalan ragyogásukat?

Az emberi lény törékeny, gyakran ütközik határokba: valójában a valóságon, egy olyan tükörpadlón egyensúlyozunk, amely a súlyunk alatt folyamatosan repedezik, majd összetörik. Minden lépésnél ott a kockázat, hogy megbotlunk és elesünk, instabilan mozgunk egy átmeneti horizonton, ahonnan nincs menekvés. Ez az állapot vezet az időbeli dimenziók valódi értelmezéséhez.

Milyen értelme lenne földi utazásunknak, ha az nem volna időhöz kötve, hanem a végtelenség opcióját nyújtaná?

Amikor szépségről beszélek, nem annak univerzális és dogmatikus mitizálására utalok. Inkább arra a különleges érzékenységre, ami lehetővé teszi számunkra, hogy mély kapcsolatot találjunk valamivel, ami megmutatja az apró dolgok összefonódását: ott, ahol a kötelékek, amelyek minket, a tárgyakat és az élőlényeket összekötik, hirtelen láthatóvá válnak” – összegzi belső motivációit a direktor.

glamour plusz ikon A bécsi fotós, aki Cannes-ben fotózta le Adrien Brody-t - interjú Patrick Domingoval

A bécsi fotós, aki Cannes-ben fotózta le Adrien Brody-t - interjú Patrick Domingoval

Az új kollekció az élet utazásának szépségét és egy új korszak születését ünnepli, a költemények előhívják azokat a pillanatokat, amelyek emlékezetessé teszik az életet. A Maison öröksége új inspirációkkal keveredik, és egyesül egy különleges kompozícióban, amelyet finom hímzések, hullámzó fodrok, könnyedség és pompa jellemez.

Alessandro Michele kétségkívül egy olyan örökség alapköveire épít, amelyek több évtized múlva is szilárdan állnak majd: a szépség új fejezetét feltárta, és készen áll arra, hogy a Valentino történetét tovább gazdagítsa.