Romlásba visz, vagy az agyunk fejlődésének kulcseleme a VR-szemüveg?

Mivel a VR-szemüveg lassacskán minden háztartásba beszivárog, itt az ideje elkezdeni a párbeszédet arról, milyen hatással van ránk a virtuális valóság
Mivel a VR-szemüveg lassacskán minden háztartásba beszivárog, itt az ideje elkezdeni a párbeszédet arról, milyen hatással van ránk a virtuális valóság eszköze
Fotó: Pekic/Getty Images

Mióta piacra dobták a VR-szemüvegeket, szó szerint karnyújtásnyira került az átlagemberhez a virtuális valóság. Cikkek tömkelegei foglalkoztak már azzal, hogy az új technológiai vívmánynak milyen előnyei és hátrányai vannak, de arra még nem sokan válaszoltak, milyen képességek fejleszthetők a segítségével.

Napjainkban a VR-szemüveg az egyik olyan technikai innováció - a mesterséges intelligencia mellett -, ami lázban tartja az embereket: még azokat is, akiket alapvetően hidegen hagy a technológia. Igaz, azt egyelőre nem állítanánk, hogy tömegcikkről lenne szó (hiszen korántsem olcsó mulatság), de hamarosan kétségkívül ott lehet minden háztartásban, ezzel együtt nagy rá az esély, hogy megváltoztatja az életünket.

Virtuális valóság és az emberi agy

Izgalmas és szórakoztató annak a lehetősége, hogy egy mobil, játékkonzol, számítógép, plusz egy VR-szemüveg segítségével elmenekülhetünk a valóságból és egészen új élményeket szerezhetünk, sőt: vágyakat elégíthetünk ki.

Érdekes módon mégis, a VR-szemüveg egyik leggyakoribb felhasználási módja manapság a videójáték: küldetésekre indulhatunk, harcolhatunk az ellenséggel és akár autóversenyezhetünk is. A rezgő szemüveg és a kontrollerek segítségével teljesen átélhetjük az élményt: hogy boksz közben kapunk egy pofont, vagy ahogy a kocsival belerepülünk a falba. De milyen hatással van mindez az agyunkra, amit lényegében becsapunk?

Az Allerin szerint egyelőre nem áll rendelkezésre elegendő kutatás a VR-szemüveg hátrányainak bizonyítására, de néhány kísérlet alapján már körvonalazható ennek az újkori technológiának néhány lehetséges, káros hatása. Számos VR-kísérletet végeztek laboratóriumi patkányokon, mivel az idegsejtjeik hasonlóak az emberi neuronokhoz.

Az egyik ilyen vizsgálat során Dr. Mayank Mehta, a Kaliforniai Egyetem idegtudósa által vezetett csapat virtuális környezetet hozott létre a rágcsálók számára, miközben futópadra helyezték őket, és nyomon követték az idegi válaszaikat. A való világban az agy mentális térképet állít elő a látás, a hang és a szaglás alapján. Dr. Mehta azt szerette volna kideríteni, hogy lehetséges-e ugyanez a tevékenység a virtuális világban is.

Mialatt a patkányok felfedezték a számukra létrehozott virtuális szobát, a tudósok rájöttek, hogy a „GPS” neuronok véletlenszerűen lőnek ki. Bár a patkányok nem estek le a futópadról, nem készült az agyukban mentális térkép az irányításukra. Ehelyett az agyuk folyamatosan számolta a lépéseiket, hogy legalább legyen egy biztos pontjuk. A tudósok arra tudtak következtetni: bár a virtuális környezetben való tartózkodás nem ártott a patkányoknak, megváltoztatta agyi folyamataikat, és új túlélési mintát hoztak létre.

A tudósok egyelőre patkányokon tesztelik, milyen hatással bír a VR-szemüveg az idegsejtekre
Fotó: Thomas Barwick/Getty Images

Az Allerin cikkében arra is kitértek, hogy akár tévképzeteket is okozhat a szemüveg hosszú távú használata. Minél inkább igyekszik valaki elmenekülni a valóságból és a virtuális világban létezni, annál nehezebben alkalmazkodik utána valósághoz. A két világ átfedi egymást az agyban, ami zavart okoz, és a szemüveghasználó elveszítheti a kapcsolatot a valósággal.

A VR-szemüveg egyéb lehetséges negatív hatásai:

1. Fejfájás

Csakúgy, mint bármely más technológia esetében, a VR-szemüvegnek való túlzott kitettség fokozott agyi elváltozásokhoz vezethet, ami fejfájást és hányingert okozhat, de erre a gyártók is figyelmeztetnek. Sok esetben csak az első néhány alkalommal jelentkezik, és miután hozzászokott az ember a szemüveg rendszeres viseléséhez, valamint megváltozott környezethez, elmúlik, de olyanok is vannak, akik továbbra is érzékenyek lehetnek a használatára.

2. Kinetózis

Más néven utazási betegség. VR-szemüveg nélkül is ismerős lehet, ha valaki nem bírja a kanyargós utakat az autóban vagy a hajó imbolygását. Ugyanez előfordulhat a szemüveg használata közben, ha sokáig nem mozognak benne.

3. Szemproblémák

Valami, ami távolinak tűnik a virtuális valóságban, valójában nagyon közel van, hiszen a szemüveg képernyője közvetlenül előttünk van. Így a szem megzavarja az agyat, ami pedig arra ösztönzi a szemet, hogy fókuszáljon jobban, de hiába teszi, hiszen semmi sem változik, a képernyő ugyanabban a távolságban van, és ez is okozhat rosszullétet. A gyártók szintén felhívják arra a figyelmet, hogy a VR-szemüveg túlzott használata rövidlátást okozhat, valamint a befolyásolhatja a fókuszálási, a tárgykövetési és mélységérzékelési képességét.

4. Halláskárosodás

A VR-szemüvegek jóformán teljeskörű élményt nyújtanak. Egyes készülékek nem rendelkeznek beépített fejhallgatóval, ugyanis a headset két oldalán hangkeltők találhatók, amik a felhasználó fejéhez érintve a rezgéssel teszik hallhatóvá a készülék hangját. Némelyiket viszont fejhallgatóval látják el, és ha hosszú távon nagy hangerővel használják, az károsíthatja a hallást.

VR és a gyógyító hatás

Szerencsére nem csak negatív hatásokat könyvelhetünk el a VR-szemüveg kapcsán. A Cedars-Sinai kutatók egy csoportja azt vizsgálja, hogy a virtuális valóság miként játszhat szerepet a kezelésben és segítheti a test gyógyulását. Az új bizonyítékok azt mutatják: a VR katalizátorként használható arra, hogy megtanítsa az agyat és a testet a fájdalom csökkentésére gyógyszer nélkül, hiszen agy központi szerepet játszik a fájdalom érzékelésében, feldolgozásában és szabályozásában.

„Azt mondani, hogy a VR gyógyít, olyan, mintha azt mondanánk, hogy maga a fecskendő az orvosság. De a fecskendő nem rendelkezik gyógyító erővel, mert a fecskendőbe töltött anyag az, ami előidézheti a gyógyulást. A VR ugyanígy működik. A VR csak headset - egy eszköz” - mondja dr. Omer Liran pszichiáter.

„Képzeld el, hogy beteg vagy a kórházban, és fájdalmaid vannak. Ebben a környezetben minden a fájdalmadra emlékeztet. Négy fehér fal vesz körül, és infúziót kapsz. De aztán felveszed a headsetet, és hirtelen a tengerparton vagy az erdőben vagy. Az agyad egy része azt hiszi, hogy valóban ott tartózkodsz, ebben a nyugodt lelkiállapotban, egy terápiásabb környezetben" - magyarázza a pszichiáter, aki szerint tehát a VR-szemüveg nyújtotta vizualizációk hozzásegíthetik a gyógyulófélben lévő pácienseket a teljes élethez.

Képességfejlesztés a VR-képernyője mögött

Igazság szerint szinte bármilyen képességet lehet fejleszteni vele. Nemcsak a játékokat forradalmasította, hanem az oktatást, az egészségügyet és még a katonai kiképzést is. A SynergyXR szerint a kutatások is kimutatták: a VR-fejhallgatókkal történő képzés javítja a tanulási folyamatot azáltal, hogy több érzékszervet aktívan bevon, elősegíti a megtartást és javítja az általános megértést. Azáltal, hogy a tanulókat valósághű környezetbe helyezi, a VR egyszerre stimulálja az agy vizuális, hallási és kinesztetikus központját.

További érdekesség, hogy a VR-szemüvegekkel már oktatnak is! Az egyik legnagyobb előnye, hogy a segítségével átélhetőek a veszélyes vagy nagy kockázatú események: tűzoltók gyakorolhatják a tüzek oltását egy égő épületben anélkül, hogy ki lennének téve a tényleges lángoknak és füstnek. Hasonlóképpen a sebészek virtuális műtéteket hajthatnak végre, hogy tökéletesítsék a képességeiket, mielőtt valódi betegeket operálnának.

A különböző mérnökök is dolgozhatnak így épületeken vagy autókon anélkül, hogy veszélyben lennének vagy azt kockáztatnák, hogy kárt tesznek a drága alkatrészekben. Aktívan használják már a katonai kiképzés során is, így a katonák taktikai manővereket, csapatmunkát és döntéshozatalt gyakorolhatnak a virtuális környezetekben. Megtapasztalhatják az adrenalint, a stresszt és a kritikus gondolkodást és mindazt, ami várhat rájuk.

Sok helyen már a gyerekek is élvezhetik az előnyeit, mert egy VR-szemüveggel látványosabb és érdekesebb lehet a biológia, a történelem vagy éppen a földrajz elsajátítása. Mi több, VR-szemüveg segítségével a sport és az edzés is szórakoztatóbb, de akár hatékonyabb is lehet. Az ember a saját nappalijában tanulhat meg vívni vagy égetheti a kalóriákat bokszolással.

A nagy kérdés leginkább az, mennyire mélyen nyúlunk a zsebünkbe, hiszen mostanra rengeteg gyártó és forgalmazó van, akik különböző VR-szemüvegeket kínálnak, és a hozzájuk letölthető programok, játékok is fizetősek lehetnek, így valószínűleg sokaknak kell várniuk arra, hogy az otthonukban élvezhessék ki az előnyeiket.