Az off-szezon az új főszezon: Utazási trendek 2025-ben
A globális turizmus 2024-ben rekordot döntött: a szektor hozzájárulása a világgazdasághoz elérte a 11,1 trillió dollárt, ami 770 milliárd dollárral haladja meg a korábbi csúcsot a The World Travel and Tourism Council vizsgálata alapján. De milyen irányba halad a szektor 2025-ben?
Melyek azok a tényezők, amelyek a legnagyobb hatással lesznek arra, ahogyan utazunk? Az elmúlt évben tapasztaltak tükrében, és a SmartGuide cikke nyomán, igyekeztem válaszokat találni ezekre a kérdésekre.
Központban a fenntarthatóság
Kijelenthetjük, hogy az emberek ma már egyre tudatosabb döntéseket hoznak, és ez nem csak a fogyasztási szokásaikra igaz. Van még hová fejlődnünk ezen a téren, de ahogyan a Booking.com kutatása is kimutatta: az utazók 74%-a szerint sürgős intézkedésekre van szükség a fenntarthatóság vonatkozásában. 65%-uk már kifejezetten olyan szállásokat keres, amelyek fenntarthatósági tanúsítvánnyal rendelkeznek.
Reménykeltő tény az is, hogy a turizmus szén-dioxid-kibocsátása 2019 és 2023 között 10%-kal csökkent. Az olyan digitális megoldások, mint az e-jegyek, valamint az ökobarát szállások és a helyi közösségek támogatását célzó programok, mind-mind hozzájárulhatnak a fenntarthatóbb turizmushoz 2025-ben.
Szezonalitás kitolódása
Sok népszerű úticél – például Dubrovnik vagy Velence – az overtourism problémájával küzd a nyári időszakban, míg szezonon kívül, például a télen, alig érkeznek látogatók ezekbe a városokba. Ahhoz, hogy az egyensúly létrejöhessen, újra kellene gondolnunk utazási szokásainkat: ha a shoulder vagy off-peak hónapokat választjuk, akkor kevesebb turistával találkozhatunk és kedvezőbbek az árak is.
Talán a szezonon kívüli programok, tevékenységek (például időszaki fesztiválok, évszakokra jellemző természetközpontú programok stb.) hozzájárulnának a szezonális balansz megteremtéséhez.
Politikai instabilitás és klímaváltozás
Az ukrajnai háború miatt korábban 60-70%-kal csökkent a csoportos foglalások száma egyes európai desztinációkban, az orosz és ukrán turisták kiesése évi 45 milliárd dolláros bevételkiesést jelentett. A klímaváltozás is fenyegeti az olyan ikonikus helyszíneket, mint például az Alpok, ahol az elmúlt 50 évben 8,4%-kal csökkent a téli hótakaró, Görögországban pedig a nagy hőség és az erdőtüzek voltak nagy hatással a turizmusra.
„Sokszor mondják, hogy barátokkal nem szabad együtt dolgozni, de nálunk ez remekül működik”
Várhatóan az egyes fegyveres konfliktusok, háborúk, természeti katasztrófák és szélsőséges időjárási események befolyásolni fogják az utazási hajlandóságot ebben az évben is, ezért fontos, hogy a szektor készen álljon mindezekre.
Az AI dominanciája
A mesterséges intelligencia egyre inkább teret nyer a turizmusban, és ez 2025-ben még nagyobb méreteket ölt. A chatbotok, az okos foglalási rendszerek, a különböző fordítási megoldások és a személyre szabott útitervek jelentősen megkönnyíthetik az utazók dolgát. Az Amblr például AI-t használva javasol egyedi útvonalakat és tevékenységeket, amelyek igazodnak az érdeklődési körünkhöz és költségvetésünkhöz.
Hasonló elven működik az askLAYLA, Mindtrip, a Wonderplan, Travopo, Trip Genius vagy a Roam Around. A mesterséges intelligencia a légiközlekedésben is hasznos lehet: a British Airways AI-alapú útvonaloptimalizálója évi 100 ezer tonna üzemanyagot spórol meg.
A szóló utazás elterjedése
Az egyéni utazások iránti kereslet 42%-kal nőtt Európában az elmúlt két évben, és különösen a nők körében vált elterjedtté. Ez a szám a következő években feltehetőleg tovább emelkedik. Az utazási irodák is egyre többször tűntetik fel, hogy adott csomagjukat szóló utazóknak is ajánlják, sőt, olykor kifejezetten rájuk szabott megoldásokkal rukkolnak elő.
Lovasból színésznő – ki Mikey Madison, az első Z generációs Oscar-díjas színésznő?
Noha összességében az egyedül utazás körültekintést igényel, vannak olyan desztinációk, amelyek egyénileg is biztonságosan és élménydúsan felfedezhetők.
A digitális nomádok gyarapodása
2023-ban 40 millió digitális nomád élt a világon, és ez a szám 2030-ra elérheti a 60 milliót a WYSE Travel Confederation jelentése alapján. Azok a helyszínek, amelyek gyors, megbízható internetet, kényelmes co-working tereket és hosszú távú tartózkodási engedélyeket kínálnak, vonzóvá válnak a távmunkázók számára.
Már mintegy 50 ország kínál speciális digitális nomád vízumokat, és a Global Citizen Solutions jelentése alapján Európa a legvonzóbb célpont ebben a tekintetben. (A jelentésből az is kiderül, hogy a digitális nomádok top 10 úticélja között Magyarország a 9. legnépszerűbb, Kanada után és Franciaország előtt.) Úgy néz ki tehát, hogy a digitális nomádok száma 2025-ben emelkedni fog, ennek pedig a növekvő számú online munkalehetőség is megágyaz.