UNICUM: Egy márka, ami a büszkeséget és a családot jelenti - interjú Zwack Sándorral

ma 13:32
Zwack Sándornak vezetőként mindig nyitva áll az ajtaja a kollégái előtt
Zwack Sándornak vezetőként mindig nyitva áll az ajtaja a kollégái előtt
Fotó: Bognár Bogi

Egy legenda szerint 1790-ben II. József császári udvarában kezdődött az Unicum története: a Zwackok egyik őse, aki az uralkodó udvari doktoraként dolgozott, a császár gyomorpanaszaira válaszul készítette el az első gyógynövényes italt – és a többi már történelem. Zwack Sándor a hatgenerációs családi vállalkozásról és az Unicum jövőjéről mesélt

A Soroksári úti Zwack-főhadiszállás múzeumát bejárva rögtön feltűnik, hogy a világhírű ital története szorosan összefonódik a magyar történelem alakulásával; az évtizedek, sőt évszázadok során az Unicum egy konstans magyar kulturális ikon tudott maradni. Zwack Sándor pedig hatodik Zwacként vezeti a márkát, a változatlan recepttel, de a modern igényekhez igazodva.

Üzlethez való érzéke átsegítette a nehézségeken

Amikor Zwack Sándorral beszélgetni kezdünk az édesapja, Zwack Péter irodájába kalauzol, ahol – csakúgy, mint az épület többi látogatható termében – mindenhonnan családi fotók, baráti levelek, partikon elkapott fényűző pillanatokról készült képek lógnak a falakon. A szobába belépve egyből érződik, hogy ez egy velejéig családi vállalkozás, méghozzá egy összetartó családé.

Sándor elmeséli, hogy az iroda eredetileg a nagyapjáé, Zwack Jánosé volt, aki testvérével innen irányította az egyre nagyobbá duzzadó birodalmat, egészen addig, amíg a történelem és az aktuálpolitika fel nem forgatta az életüket. A kommunizmus hatalomra jutásakor egy este alatt államosították a céget, Zwackék pedig elhagyni kényszerültek az országot.

A testvérek közül Béla itt maradt a gyárban, János pedig zsebében az Unicum receptjével távozott és először Olaszországban, majd az Egyesült Államokban próbáltak szerencsét.

glamour plusz ikon Bubifrizurák, rum és pezsgőtornyok: A Jazz-korszak igazi hősei a szeszcsempész nők voltak

Bubifrizurák, rum és pezsgőtornyok: A Jazz-korszak igazi hősei a szeszcsempész nők voltak

Az ekkor húszas évei elején járó Zwack Péter, aki a pesti úri környezetben szocializálódott, az Ellis-szigetre érkezés után nem sokkal már a New York-i Bronx negyedben házalt porszívóügynökként. Az üzlethez való érzéke átsegítette a nehézségeken, de így is több évtizednek kellett eltelnie mire a rendszerváltás után 1992-ben a privatizáció során visszavásárolhatta a Zwack-gyárat és elfoglalhatta a helyét apja korábbi irodájában.

Az életben nagyon sok mindenről a szerencse dönt, apukámnak a szerencséje és az ereje is meg volt ahhoz, hogy hazajöhessen és újra elindíthassa az egészet” – meséli Sándor.

Kétszazharminc év családi történelem

A magyar történelem visszavonhatatlanul és elválaszthatatlanul összefonódott a cég történetével, a korábban említett múzeumot járva is feltűnik, hogy ez a család és az üzlet a monarchiától kezdve, világháborúkon át egészen a rendszerváltásig a saját bőrén tapasztalta meg a világ változásait. Sándor azt is kiemeli, hogy az ő szakmájukban igazi ritkaság a két generációnál hosszabb családi vállalkozás, természetesen őt büszkeség tölti el, ha arra gondol, hogy már több mint kétszázharminc éve övék az Unicum.

Sándor, aki hatodik generációs Zwackként 2008-ban kapta meg a cég vezetésének stafétáját, inkább az épület túloldalán rendezte be a saját dolgozószobáját, nem kívánta ő is ugyanarról a helyről irányítani az üzletet. „Számomra apám egy példakép, és nekem mindig furcsa, amikor valaki Zwack úrnak hív, hiszen a szememben egyetlen Zwack úr van, és az ő volt.

Több emberöltő alatt nagyot fordult a világ, és mivel Sándor szeretné, hogy az Unicum egy releváns márka maradjon, így lépést kell tartani a változó trendekkel, a globális piac sebességével. Éppen ezért, a legendás márka történetében a saját helyét és szerepét abban látja, hogy az Unicum ténylegesen egy világmárkává váljon, mivel úgy gondolja a „világon bárhol van jogosultsága”.

glamour plusz ikon Ha olyan dolgokkal vesszük körül magunkat, amik a jólétünket szolgálják, egyszerűen szebbé válhatunk

Ha olyan dolgokkal vesszük körül magunkat, amik a jólétünket szolgálják, egyszerűen szebbé válhatunk

Míg apukája elégedett volt, ha Új-Zélandon egyetlen szálloda bárjában is találni legalább egy üveg Unicumot, addig Sándor nem elégszik meg ennyivel, és csak oda tűzi ki a zászlóját a térképen, ahol mennyiség is van. A márka víziójának megvalósításában a kíváncsisága hajtja előre: mit lehet még csinálni?

A jövő történelmének is részeseivé válni

A folyamatos terjeszkedés és innováció mellett kiemelkedően nagy hangsúlyt fektetnek a marketingre és a huszonévesek megszólítására is. Sándor maga is aktív fogyasztója a közösségi média felületeknek, így tisztában van milyen tartalmakra vevő a célcsoportjuk, hogyan lehetne aktuálisnak maradni a modern világban.

Márkanagykövetekként együtt dolgoznak Dzsúdlóval, Beton Hofival, a Halott Pénzzel és Wossala Rozinával, és Sándor számára fontos, hogy ezek ne csak időszakos együttműködések legyenek, hanem a felkért zenészek és szakácsok valóban magukénak érezzék az Unicumot és magukra is a család részeként tekintsenek.

Zwack Sándor számára az Unicum egyet jelent a családdal
Fotó: Bognár Bogi

A szeszipar marketingje ingoványos talaj tud lenni, különösen Magyarországon, ahol a statisztikák alapján a fiatal körében szélesen elterjedt a korhatár alatti italfogyasztás (is), ugyanakkor Sándor kiemeli, hogy minden fórumon hirdetik:

Az Unicum minőség, de csak mértékkel!

Mielőtt még egy igazi hungarikum vállalat vezetőjévé vált volna, Sándor Olaszországban nőtt fel, a húgával egymás között ma is inkább olaszul beszélgetnek, Amerikában politológiát és nemzetközi kapcsolatokat tanult az egyetemen, emellett szenvedélyesen érdeklődött a kriminálpszichológia iránt – egyáltalán nem olyan közegben nevelkedett, ahol kötelező jellegűvé tették volna a családi vállalkozás továbbvitelét.

glamour plusz ikon Amikor a karrierváltás terápiás célt szolgál - Bangha Renáta története

Amikor a karrierváltás terápiás célt szolgál - Bangha Renáta története

Apám soha nem követelt tőlem semmit, így úgy léphettem be, hogy tudtam, tényleg ezt akarom csinálni.” Sándornak végül organikusan jött az ötlet, hogy átvegye a céget, egy idő után érezte, hogy ez márpedig a „vérében van.”

Zwack Péter úgy gondolta, hogy a legtöbbször azért mennek tönkre családi vállalkozások, mert vagy az idősebb nem hajlandó átadni az irányítást a következő generációnak, vagy mert az utódra már korán rárakják a terhet, anélkül, hogy benne lenne a szíve, vagy alkalmas lenne a feladatra; így ő

még véletlenül sem ezt az utat szánta a gyerekinek.

Apja kemény szűrőt állított fel a fiának, hogy megbizonyosodjon róla tényleg szenvedéllyel vezetné a céget; például egyik szigorú feltétele az volt, hogy Olaszországból Magyarországra költözzön, és tanuljon meg magyarul. Utólag egyáltalán nem bánta meg a döntést, ma már Budapestet tartja otthonának, magát pedig „patriótának”.

Nagy családi vállalkozás

A nagy múltú üzlet vezetését először nem élte meg nyomásnak, csak később kezdte érezni a felelősséget nem csak a márka, hanem a közel 250 gyárában dolgozó ember iránt is. A gyárat is egy nagy családnak látja, de a kevésbé terhelt időszakokban sincs hiány az összetartásból, Sándor gyakran vendég a kollégai esküvőjén, anyukája pedig a mai napig mindig küld egy rugdalózót a cégnél az új babáknak.

Nagyon szeretem, hogy mi egy családi vállalkozás vagyunk. Apukám is azt vallotta, amit én: az ajtóm mindig nyitva áll mindenki előtt.” Az apja nyomdokaiba, sok mindenben tud azonosulni az ő víziójával és vezetési stílusával, azonban Sándor elmondása alapján ő már megfontoltabban hoz döntéseket, őt nem úgy formálta az élet, hogy ösztönből impulzívan kelljen cselekednie, mint anno Zwack Péternek.

glamour plusz ikon „Rengeteg elfojtást, ki nem beszélt érzést hordozok, amiket a darabjaimon keresztül próbálok kiadni magamból” – Interjú Feledi Jánossal

„Rengeteg elfojtást, ki nem beszélt érzést hordozok, amiket a darabjaimon keresztül próbálok kiadni magamból” – Interjú Feledi Jánossal

Az évtizedekkel ezelőtti „vizesemberes” plakát ma is egy tagadhatatlanul ikonikus magyar szubkulturális jel, amit az egészen idősektől a fiatalokig bárki felismer és egyből az Unicum utánozhatatlan gyógynövényes ízére asszociál.

Zwackék gyomorkeserű likőrje egy világszinten ismert és kedvelt márkává vált, itthon egy fogalom, külföldön pedig a magyar jó hírnév egyik legfontosabb zászlósa. Sándor számára az Unicum a büszkeséget és a családot jelenti, és a mai napig, legyen bárhol a világban, amikor látja, hogy valaki Unicumot rendel, még mindig libabőrős lesz.

Smink és haj: Marencsák Zsófia