Dr. Gyurkó Szilvia: Még mindig idejétmúlt a szexuális felvilágosítás az iskolákban és ennek a gyerekek isszák meg a levét
A szexuális nevelés nem csupán a szexuális aktusokról, betegségekről és fogamzásgátlásról szóló információátadás, hanem testi, lelki és kapcsolati jelenségekre, kérdésekre is kiterjed. Mennyire van jelen a szexedukáció a magyar iskolákban? Egyáltalán miért fontos a szexedukáció a fiatalok számára és hogyan járul hozzá az egészséges felnőtt léthez?
Hogyan és mit lehet tenni annak érdekében, hogy a gyerek megfelelő információhoz jusson a témában? Dr. Gyurkó Szilvia, a Hintalovon Alapítvány gyermekjogi tanácsadója válaszolt a felmerülő kérdésekre.
A szexuális nevelés magába foglalja a nemi szerepeket, intimitást, testképet, testi működést, beleegyezést, az önértékelést, az érzelmi biztonságot, párkapcsolati mintákat, kortársi kapcsolódásokat és értékek kialakulását. Összetett képletről van szó, ezért nagyon nem mindegy, hogyan jutnak a fiatalok megfelelő információhoz a szexualitásról. Már ha egyáltalán hozzájutnak.
Az edukáció útja
A szexedukáció fontossága nem vitatható, hiszen a fiatalok személyes fejlődésében és egészségében is meghatározó szerepe van. A fiataloknak szükségük van hiteles és pontos információkra ahhoz, hogy megfelelő döntéseket hozzanak saját egészségükkel és testükkel kapcsolatban, emellett (kutatások szerint) az iskolában történő szexuális felvilágosítás által megelőzhetők a nem kívánt terhességek, a nemi betegségek, de akár az erőszak elkerülésében is szerepet játszhat.
Ugyan a társadalomnak és az oktatásnak egyaránt felelőssége van abban, hogy biztosítsa a gyerekek számára a megfelelő szexedukációt, ideális esetben a szülő elsődleges feladata lenne csemetéje felvilágosítása.
„Elsősorban a családokban kell(ene), hogy megtörténjen a gyerek nemi nevelése, szexuális edukációja, hiszen a szülő a legfontosabb szereplő, mintaadó, befolyásoló személy. Ez persze nem jelenti azt, hogy a gyerek az oktatási intézményekben, közösségekben ne részesülhetne válaszokban és megfelelő információkban a kérdéseivel kapcsolatban.
Az is fontos, hogy azok a felnőttek, akik testképpel, érzelmi biztonsággal, vagy bármi más, a szexualitással összefüggő témákkal kapcsolatban beszélgetnek a gyerekekkel vegyék figyelembe és mérjék fel a gyerekek szükségleteit, kérdéseit a tervezés és menet során” – emeli ki dr. Gyurkó Szilvia.
A szexualitáshoz kapcsolódóan beszélhetünk kognitív (ismeret, tudás, tanulás), affektív (érzelmek, attitűdök) és viselkedésbeli (szokások, döntéshozatal) tényezőkről is, amelyeknek fontos a fejlesztése és a támogatása.
„A szexuális edukáció abból indul ki, hogy a gyereket születésétől fogva fontos úgy kezelni, úgy bánni vele és olyan információkkal segíteni, amelyek megfelelnek az életkorának, szükségleteinek, és hozzájárulnak ahhoz, hogy a gyerek megértse a saját működését, azaz jól tudjon kapcsolódni magához és másokhoz” - magyarázza a szakember.
Mi a helyzet Magyarországon?
Dr. Gyurkó Szilvia szerint sajnos nagyon kevés minőségi szexedukációs program érhető el a magyar iskolákban. (Különösen 2021 óta, hogy jogszabály is tiltja, hogy intézményen kívüli szereplők tartsanak ilyen foglalkozásokat.) „A legtöbb helyen a szexuális felvilágosítás idejétmúlt, és gyakran kifejezetten rossz gyakorlatát viszik tovább (videófilmeket mutatnak abortuszról, fotókat nemi úton terjedő betegségekről, az óvszerhasználatról stb.)" - állítja a szakember.
„Ez a megközelítés félelmet kelhet és tévútra is viheti a gyerekeket és kamaszokat. A másik, gyakoribb eset, hogy egyáltalán nincs semmilyen szexedukációs program, nemi nevelés, tehát nincs a gyerekek életében olyan felnőtt, akivel személyesen beszélgetni tudnának kérdéseikről. Ez pedig ma, 2024-ben azt is jelenti, hogy a válaszokat az interneten fogják keresni, ami gyakorlatilag egyenes út a netes pornó, a megtévesztő információk, meg a veszélyes, életkoruknak nem megfelelő tartalmak felé.”
Kulcs: a kommunikáció
A szakember a kommunikáció tekintetében is figyelemre int: „Fontos, hogy itt nem egy-egy beszélgetésre, vagy frontális információ átadásra kell gondolni, hanem folyamatos kommunikációra a gyerek szükségletei és kérdései mentén való kapcsolódásra, figyelemre. Ha ezt megkapja egy gyerek, akkor az sokat segít neki abban, hogy jóban legyen magával, az érzéseivel, a testével és a többi emberrel (kortársakkal és felnőttekkel)" - magyarázza Szilvia.
„A gyerekkor egy tanulási, fejlődési folyamat, amiben nem tudjuk a gyerekeket minden rossz élménnyel szemben megvédeni, viszont meg kell tennünk mindent annak érdekében, hogy legyenek eszközeik, technikáik arra, hogy azokat kezeljék, és kellő önbizalommal, magabiztossággal küzdhessék át magukat a nehézségeken. A szexuális edukáció ebben is segíti őket” – fejezi be mondanivalóját a témával kapcsolatban szakértő.
A szexedukáció kulcsfontosságú a fiatalok fejlődésében, testük és szexualitásuk megértésében és az egészséges felnőtt lét kialakulásában. Nem csupán a biológiai ismeretek tekintetében, hanem a személyes, érzelmi és társas kérdések terén is. Az iskoláknak és a szülőknek összefogva kell dolgozniuk annak érdekében, hogy a fiatalok hiteles és pontos információkhoz jussanak, ami végső soron segíti őket abban, hogy felelősségteljes döntéseket hozzanak.