A márkás holmikat könnyű megszokni, de azt nem, hogy mit kell tenni érte - Dr. Hevesi Kriszta a sugar jelenségről
A sugar dating cseppet sem újkeletű, azonban az elmúlt időszakban egyre nagyobb számban fókuszálnak a társkereső oldalak erre a területre. Köztük immár a magyarok is, így éppen ideje volt, hogy foglalkozzunk a témával.
„Mindenkinek van egy elképzelése, hogy hogyan szeretne élni, és az álmokat pedig érdemes valóra váltani. Ha lehet az életünk édes, miért ne olyan emberek között keresnénk társat, akik ezt tapasztalatuk révén biztosítani tudják?” – érvel bevezetőjében az egyik specifikus társkereső, majd röviden tisztázza is a fogalmakat. Álláspontjuk szerint a sugar daddyk és mommyk tapasztalt és sikeres emberek, akik „a lelki és anyagi biztonságot” nyújtják partnerük számára.
Kevésbé árnyaltan fogalmazva: olyan tehetősebb, idősebb urakról és hölgyekről van szó, akik ifjú partnereik materiális eszközökben kifejezhető jólétéről – úgymint: pénz, drága ékszerek, ruhák, táskák stb. – gondoskodnak, amíg a kapcsolat tart, legyen az egyéjszakás kaland vagy hosszabban felvállalt, de valódi kötöttségek nélküli affér. Természetesen a másik oldalnak is van megfelelője: a fiatalabb fél ebben az esetben a sugar baby elnevezéssel bír.
Az első, e trendet sikeresen meglovagló oldal a 2006 óta létező SeekingArrangement.com volt. Kitalálója, az eredetileg fejlesztőmérnöknek tanult Brandon Wade cégével számos más, hasonló társkeresőt üzemeltet, ugyancsak hangzatos neveken (SeekingMillionaire.com, WhatsYourPrice.com, MissTravel.com stb.). Wade-et sokan vádolják azzal, hogy a nőkre ezen oldalak prostituáltként tekintenek, ráadásul a statisztikák is ezt az álláspontot támasztják alá:
a regisztrált nők nagy része fiatal lány, aki a tanulmányaira gyűjt, a férfiak 40%-a pedig eleve házas, így az oldalakon nem hátralévő élete lelki társát keresi.
Ezzel együtt Wade számítása bejött: mára milliomos, ráadásul slusszpoénként egy nála jóval fiatalabb nőt vett feleségül. A SeekingArrangement.com-on jelenleg 2,6 millió (!) aktív sugar baby van, és az oldal azzal is igyekszik lefelé húzni a korhatárukat, hogy ingyenes tagságot kínál az egyetemi email címükkel regisztrálóknak.
Apakomplexus vagy lelki trauma?
A közvélemény hajlamos a sugar datinget egyszerűen a prostitúcióval azonosítani, pedig feltételezésünk szerint több, vagy legalább más (is) van a háttérben. Dr. Hevesi Krisztina szexuálpszichológust, a Szex – A psziché labirintusa és a Szextrém – Perverziók, szexfüggőség és ártalmatlan különcségeink című könyvek szerzőjét kérdeztük erről. „A fiatal lányoknak az idősebb férfiakhoz való vonzódását gyakran értelmezzük apakomplexusként.
Rendszerint valóban fellelhető az élettörténetben egy fizikailag vagy érzelmileg elérhetetlen apa, és ezzel együtt a szülői elismerés, szeretet hiánya is. Ez azonban csupán az idősebb, és nem a gazdag férfiak utáni sóvárgást magyarázza” – állítja Krisztina. „Itt azonban egyértelműen a fiatalság forintra, euróra váltható:
ha semmi másod nincs, csupán a késői születési dátumod, abból most megélhetsz! De persze azért más ára is van a jómódba való belekóstolásnak.
Szerelem határok nélkül?
Mindezek után talán kissé naiv kérdés, hogy létezhet-e szerelem egy ilyen kapcsolatban, akármelyik, vagy mindkét fél részéről? Amennyiben igen, vajon ez kialakulhat már az elejétől fogva, vagy utólag válik azzá? Hevesi szerint szerelem bárhol születhet, itt azonban eléggé sok a hátráltató tényező, ami nehezíti az érzelmi fellángolást. Mint mondja, „azáltal, hogy egyértelműen ki lesz mondva, hogy ez egy „árukapcsolás” (a kereslet és a kínálat piaci igényeinek a találkozása), már máshová helyeződik a hangsúly.
Ezt a fajta illesztést jóindulattal talán az érdekházassághoz lehetne hasonlítani. Amiképp azok sem a heves szerelmi egymásra találásról voltak híresek, ezt az elköteleződést nélkülöző »pénzt-szerető« viszonyt még annyira sem jellemzi.
Bármelyik fél bármikor lecserélhető egy még fiatalabbra, vagy akár egy még gazdagabbra az adott internetes oldal segítségével is.
A közös jövőről nem szól a »szerződés«. A baby „szerepe” pedig nem sokban különbözik a szexturizmus országaiban gyakran látott, hetekre vásárolt, szexszolgáltatást és társaságot jelentő munkaerőtől.”
Alice Csodaországban
De vajon az ilyen kapcsolatban élő nők és férfiak tisztában vannak azzal, hogy valójában sugar daddyvel vagy mommyval létesítenek kapcsolatot, vagy az elejétől fogva olyan történetekkel hitegetik magukat, amelyeket ezek a honlapok a cizellált bevezetőikben magukról állítanak? A szexuálpszichológus szerint nagyon naivnak kell ahhoz lenni, hogy valaki ezt félreértse: „Vitathatatlanul sok a hirdetéseken a cukormáz… Például az, hogy hercegnőként bánnak majd veled. Na, úgy pont nem. De miért is tennék?
Hisz egyértelmű, hogy csak a pénzéért vagy vele. Akkor mi miatt tisztelne? Inkább pont az ellentéte igaz: megaláz, durván és sértőn viselkedik veled, és a vágyott, gyakran extrémebb szexfantáziái kielégítését feltétel nélkül elvárja. Sok szempontból nem vagy több, mint egy dekoratív, mozgó guminő. Ez nem a tündérmesék forgatókönyve, hisz ne felejtsük el, hogy a mesékben a királyfi gyakran koldusgúnyába bújik, és elvárja szíve választottjától, hogy úgy is beleszeressen.”
A legszebb éveid válnak köddé!
Ha azonban mindkét fél tisztán látja a szerepét, okozhat-e bármilyen lelki sérülést ez az életforma? A szakember szerint leginkább a fiatal kamaszlányok számára jelent komoly veszélyt. „Az igazi probléma vele, hogy ha egy lázadó serdülő nem kapja meg a legújabb, legmenőbb farmert, okostelefont vagy más csecsebecsét a szülőktől – mert nem tudják anyagilag finanszírozni, vagy csupán nevelő célzattal – egy karnyújtásnyira, egérklikkelésnyire van a megoldás.
Ami e nélkül csupán duzzogásba fulladna, most viszont megvalósíthatóvá válik.
A lejtőn megindulni nagyon egyszerű, visszafelé »gurulni« viszont nehéz. A jólét, a márkás holmik könnyen megszokhatók, természetessé válnak, és sajnos a közösségi oldalak is ezt a fajta eltúlzott jólétet népszerűsítik. Jól menő escort lányok teszik ki a tengerparti útjaikat, luxus ételeket, több százezres táskákat, cipőket, jacht utakat – de azt nem, hogy mit kell tenniük érte.
Aztán harminc éves koruk környékén rájönnek, hogy semmijük sincs, csupán a megnövekedett igényeik, és a könnyen eltapsolt pénzért eladták a legszebb éveiket. Az viszont nem visszavásárolható.” Akármit is állítsanak tehát a társkeresők újabb generációi, a valódi szerelemhez továbbra sem a pénztárcán keresztül vezet az út.