Igen, ezt is megértük: százezreket spórolhatsz a nyelvtanuláson, élj bárhol a világon

Nem tanul meg helyetted egy nyelvet sem, de nagy segítség lehet a tanulásban a mesterséges intelligencia
Nem tanul meg helyetted egy nyelvet sem, de nagy segítség lehet a tanulásban a mesterséges intelligencia
Fotó: LordHenriVoton/Getty Images

Mint sokan mások, én is éveken át kerestem a legjobb módszert a nyelvtanuláshoz. Számos dolgot próbáltam ki ezen a téren, kisebb-nagyobb sikerrel. Manapság a mesterséges intelligencia (AI) is kínál nyelvtanulási eszközöket, amikkel kapcsolatban felmerültek bennem kérdések. Varga Klaudiához fordultam a dilemmáimmal, aki jelenleg Rómában él, és privát angolnyelv-tanárként tevékenykedik.

Klaudia szerint az AI alapú eszközök bizonyos esetekben praktikus segítséget nyújthatnak, különösen, ha adott nyelvi szókészlet vagy nyelvtani blokk elsajátítására van szükség. „Az AI képes testre szabott feladatokat, teszteket, vagy akár képeket generálni egy adott tanulócsoport számára, ami nagyban megkönnyítheti a tanárok munkáját” – mondja.

Ez különösen hasznos lehet az iskolai nyelvoktatásban, ahol fix tananyagokat használnak. Egyes nyelviskolák tanárai ChatGPT-vel készíttetnek feladatsorokat, így időt és energiát spórolnak meg, hiszen ezeket a feladatokat archiválni lehet, majd újra felhasználni.

glamour plusz ikon Tudtad, hogy van már magyar bridzs világbajnokunk?

Tudtad, hogy van már magyar bridzs világbajnokunk?

Amikor segít a mesterséges intelligencia

A csoportos oktatásban is vannak előnyei a mesterséges intelligencia alkalmazásának, például szituációs gyakorlatok során, ahol a rendszer egy szerepjátékpartnert szimulálhat. „Ez különösen hasznos, ha páratlan a létszám az órán. Továbbá, az AI által generált házi feladatok is alkalmasak lehetnek párbeszédek begyakorlására” – teszi hozzá a nyelvtanár.

Egy másik fontos szempont, hogy az AI jelentős segítség lehet azok számára, akiknek nincs lehetőségük magánórákra járni vagy drága nyelvtanfolyamokat finanszírozni. A mesterséges intelligenciára épülő technológiák és az olyan nyelvtanuló applikációk, mint például a Duolingo, sok ember számára jelenthetnek mentőövet. Ezek az eszközök jól alkalmazhatóak az alapvető nyelvi elemek megtanulására, azonban Klaudia figyelmeztet:

ezek a rendszerek nem képesek válaszolni a menet közben felmerülő nyelvi kérdésekre, és a nyelv mélyebb megértésében nem nyújtanak segítséget.

Veszélyeket is rejt a módszer

Bár az AI nyelvtanulásra való alkalmazása számos előnnyel járhat, Klaudia szerint nem szabad megfeledkezni a korlátokról sem. „Ezek a rendszerek nem 100%-osan megbízhatóak. Sok esetben hibás nyelvtani szerkezeteket vagy helytelen kiejtést tanítanak” – hangsúlyozza, majd saját tapasztalatait is megosztja. Rómában, ahol két éve él, és olaszt tanul a Duolingón keresztül, többször is találkozott hibás nyelvtani szerkezetekkel.

Amikor megmutatta a barátainak az olasz nyelvi feladatokat, ők nevettek a robot által tanított kiejtésen, mivel az organikus beszélt nyelv jelentősen eltér attól, amit a rendszer tanított. Ez is azt bizonyítja, hogy az AI rendszerek „szalagmunka” jellegű oktatást biztosítanak, ami inkább passzív tanulást eredményez. Bár szórakoztató grafikákkal, felhasználóbarát felületekkel próbálják elérni, hogy élvezetes legyen a tanulás, a valós tudás megszerzéséhez ezek nem elegendők.

glamour plusz ikon Stumpf-Biró Balázs: Egy olyan buborékban élünk, amit a végtelenségig akarunk fújni, ezért élj úgy a mának, hogy legyen holnap

Stumpf-Biró Balázs: Egy olyan buborékban élünk, amit a végtelenségig akarunk fújni, ezért élj úgy a mának, hogy legyen holnap

Klaudia egy konkrét példát is említ: volt egy diákja, aki többször megbukott a Duolingo vizsgán, mígnem anyja kétségbeesetten fordult hozzá segítségért. Néhány hónapos intenzív felkészítés után, mialatt célirányosan kijavították a diák nyelvtani hiányosságait és rendszerezték a tudását, sikeresen átment a vizsgán.

Nem mindenkinek jó az AI

Úgy tűnik, a mesterséges intelligencia nyelvtanulási eszközei nem mindenki számára ideálisak. Klaudia különösen veszélyesnek tartja ezek használatát gyermekeknél, főleg akkor, ha a nyelvtanilag hibás szerkezetek mélyen rögzülnek a tudatukban. Egy másik példa egy kilenc éves autista tanítvány, aki dühös lett, amikor a nyelvtanár kijavította azt, amit a robot korábban rosszul tanított neki.

Ezek az eszközök nem alkalmasak azok számára sem, akik szeretik az ok-okozati összefüggéseket megérteni a nyelvi szerkezetek mögött, mivel az AI nem nyújt részletes magyarázatokat, csak bemagoltatja az információkat” – húzza alá a szakember, hozzátéve, hogy a mesterséges intelligencia nem képes felismerni a tanulók érzelmi állapotát sem. Amikor valaki mélypontra kerül, akkor motivációra és támogatásra van szüksége, ezt egy robot nem tudja biztosítani.

Az emberi kapcsolódás hiánya

Az emberi tanárok épp a fentiekben nyújtanak pótolhatatlan segítséget: képesek felismerni a bizonytalanságot, és azonnali, személyre szabott támogatást tudnak nyújtani a tanulóknak.

A nyelvoktatás kilencvenkilenc százalékban pszichológia, és csak egy százalékban tananyag” – hangsúlyozza Klaudia, illetve kiemeli, hogy a nyelvtanár nemcsak a nyelvi tudást adja át, hanem egy szupportív, biztonságos légkört is teremt, ahol a tanuló bátran kérdezhet, hibázhat, és eközben fejlődhet. Az AI rendszereknek nincs metakommunikációjuk, nem tudják érzékelni a diákok bizonytalanságait, nem rendelkeznek az emberi kapcsolódás képességével, amely a tanulás folyamatában kulcsfontosságú.

glamour plusz ikon Szóbeszédek és pletykák után ma már inkább a túlzott információ áramlása okoz problémát

Szóbeszédek és pletykák után ma már inkább a túlzott információ áramlása okoz problémát

Emellett ezek a rendszerek gyakran azonos szerkezeteket ismételnek, nem képesek új kifejezéseket vagy szókincs bővítési lehetőségeket felkínálni a tanulóknak. Ezzel szemben egy tanár azonnal felismeri, ha egy diák mindig ugyanazokat a mellékneveket használja, és célzottan dolgozik azon, hogy bővítse a szókincset, továbbá kifejezéseket és idiómákat tanít neki.

A Bentley és a Polski Fiat esete

Amikor megkerestem Klaudiát, megkértem, hogy próbálja ki ő is a Talkpal nevű, mesterséges intelligencián alapuló eszközt, amivel régóta szemezek. A Talkpalhoz hasonló platformok lényege, hogy a nyelvtanulók egy AI által generált karakterrel tudnak „élőben” beszélgetni. A felület ígérete az, hogy ezek az interaktív beszélgetések javíthatják a szóbeli nyelvi készségeinket. A szakember azonban nem tartja alkalmasnak a felületet a haladó szintű gyakorlatokhoz a nyelvtani hibák miatt.

Emellett felhívja a figyelmet arra is, hogy a mesterséges intelligencia által generált diskurzusok nem helyettesítik az emberi kommunikációt. A tanulóknak meg kell küzdeniük a megszólalás félelmével, amit egy robot nem tud megszüntetni. A nyelvtanár az Ankidroid alkalmazást ajánlja, mert itt a felhasználók maguk hozhatnak létre tartalmakat, és személyre szabhatják a tanulási folyamatot.

Ahogy Klaudia is kifejtette, az AI alapú platformok leginkább akkor bizonyulnak hasznosnak, ha valaki saját tempójában szeretné frissen tartani a tudását, vagy az a célja, hogy új kifejezéseket tanuljon. Az AI segíthet a tanulási folyamat személyre szabásában, de csak korlátozott mértékben.

Olyan ez, mint a Bentley és a Polski Fiat közötti különbség.

Szemlélteti Klaudia: mindkét autó elvisz minket A-ból B-be, de az utazás élménye és minősége teljesen más. Ugyanez érvényes a nyelvtanulásra is: a mesterséges intelligencia rendszerek nem helyettesíthetik a személyre szabott, empatikus, támogató tanári jelenlétet, amely az emberi kapcsolódás révén biztosítja a sikerélményt és a motiváció fenntartását.

Hibrid megoldások

Végső soron tehát az AI és a nyelvtanulás közötti kapcsolat egy hibrid megoldást kínál a tanulóknak. A mesterséges intelligencia alapú eszközök kiegészíthetik a tanárok munkáját, de önmagukban nem nyújtanak elegendő támogatást a komoly nyelvi célok eléréséhez, például egy nyelvvizsgához vagy egy külföldi munkahelyen való boldoguláshoz, összegzi a szakember.

glamour plusz ikon Kölcsönös gondoskodás egy életen át - élet egy vakvezetőkutya oldalán

Kölcsönös gondoskodás egy életen át - élet egy vakvezetőkutya oldalán

A mesterséges intelligencia olyan, mint egy jó segédeszköz, de a tudás igazi megszerzéséhez és elmélyítéséhez továbbra is szükség van a személyes, emberi interakcióra, egyéni figyelemre, finomhangolásokra.

Az AI tehát egy újabb eszköz a nyelvtanárok és a nyelvtanulók kezében, ami, ha jól alkalmazzák, számos előnyt nyújthat számukra, de nem szabad elfelejteni, hogy a nyelv sokkal több, mint szabályok és szavak mechanikus megtanulása. Ahogy Klaudia is mondja, ma már mindenki megtalálhatja a saját útját a nyelvtanulásban, de az igazi tudás megszerzése nem csupán a technológián, hanem az emberi kapcsolatokon és a tanár-diák viszonyon alapszik.

Minden jel arra mutat, hogy a nyelvtanulási módszerek esetében is igaz az, hogy az AI – megfelelő irányítás mellett – egy kifejezetten hasznos eszköz, de az igazi tudást, kreativitást és fejlődést az emberi támogatás tudja biztosítani.