Világmárkák a gendersemlegesség útján - Múló vagy maradandó trend?

tegnap 21:43
A gender semleges ruhatár lenne a fenntartható divat kulcsa?
A gendersemleges ruhatár lenne a fenntartható divat kulcsa?
Fotó: Elena Popova/Getty Images

Hívhatjuk nem-semlegesnek, androgünnek vagy uniszexnek, nem változtat a tényen, hogy megjelent egy generáció, amelyik hátat fordított a női és férfi bináris meghatározásnak. Több releváns nemzedéki vizsgálat eredménye mutat rá arra, hogy a millenniumi és az 1995 után született Z generáció alapvetően változtatott a fiatal felnőttekre korábban jellemző fogyasztási és életmódbeli szokásokon.

Az egyik ilyen szembeötlő különbség a neutrális öltözködés megjelenése. Menő lett megirigyelni az ellenkező nem gardróbját - egyre több olyan ruhadarabot kapni, ami egyértelműen egyik nemhez sem sorolható.

A Z generáció formálja a trendeket

A határokat és konvenciókat nem tűrő Z generáció öltözködési stílusa inkább gendersemleges, mintsem nőies vagy férfias. Ez a hozzáállás a Business of Fashion korábbi tanulmánya szerint abból fakad, hogy ez a korosztály elutasítja azt a társadalmi normát, ami megszabná, hogy mit „kell” egy nőnek vagy férfinak csinálnia, viselnie.

A divatot ma már nem lehet eszerint definiálni, egyre több márka kínál „non-binary” (nem kétváltozós) címkével ellátott, nemtől függetlenül ruhát és kiegészítőt, ami ideális lehet azok számára, akik egyik nembe sem sorolják magukat vagy transzszexuálisak.

glamour plusz ikon „A slow márkák biztosan nem tudnak a Shein-nel versenyezni, de ez nem is lehet a céljuk” - beszélgetés Mengyán Eszter divatszakértővel

„A slow márkák biztosan nem tudnak a Shein-nel versenyezni, de ez nem is lehet a céljuk” - beszélgetés Mengyán Eszter divatszakértővel

A nemek közötti határok elmosódása nem újkeletű a divatvilágban; Yves Saint Laurent 1966-ban dobta piacra női szmokingját, míg Jean Paul Gaultier 1985-ben pasiknak tervezett szoknyát. Az elmúlt két évtizedben a digitális felületek lehetővé tették az olyan online közösségek létrehozását, ahol megértik a különféle nézőpontokkal rendelkezők véleményét, ez a folyamat pedig felgyorsította az egymás és a másság elfogadásának kérdését.

A tervezők egyre körültekintetőbbek a kollekciók készítésekor, a fiatal, fogyasztóközpontú vásárlók bevonzása érdekében igyekeznek a nemek szempontjából semleges darabokat piacra dobni. Ami érthető, mivel pár éven belül ez a generáció határozza meg a kiskereskedelmi fogyasztói réteget, a becslések szerint 143 milliárd dolláros bevételt remélnek tőlük a divatházak az elkövetkező négy évben.

A divatmárkák is reagáltak a gendermozgalomra

A Gucci mellett olyan luxusmárkák állnak be a sorba, mint a Louis Vuitton vagy a Kenzo, akik stílusikonnak kikiáltott influenszereken mutatják be a szóban forgó darabokat, ilyen például Gigi Hadid és Billy Porter. A női és férfi ruhadarabokat kombinálja manapság a Saint Laurent, a Haider Ackermann, a Proenza Schouler és a Rodarte, akik a férfi kollekciókat bemutató divathét kifutóján mutatják be az elő-szezonális női szetteket.

A Gucci a nemek közötti egyenlőség egyik éllovasa a divatvilágban, a bemutatókon a női modellek gyakran viselnek férfi ruhát és fordítva. Az olasz márka témába illő kampányt indított „Chime for change” címmel, melynek megvalósulását és népszerűsítését a Hearst Magazin, a Facebook, a Kering Alapítvány, a Bill & Melinda Gates Alapítvány is támogatta. A márka a Sundance Filmfesztiválon is bemutatott egy genderfluid rövidfilmet ’The Future is Fluid’ címmel.

Időben reagáltak a genderfluid mozgalomra az olyan fast-fashion márkák, mint a H&M és a Zara, utóbbi katalógusában például a női és a férfi modelleken is feltüntették ugyanazt a ruhát. De egyre több olyan új márka is felbukkant a piacon, amelyek a nem-bináris öltözködés koncepciójára építenek, ilyen például a Phluid Project, az Agender és a Rebrand. Sőt, Beyoncé Ivy-Park kollekciója is ebben a szellemiségben készült.

glamour plusz ikon A falvédővarrás, mint terápia: a mese és az emlékek mind gyógyítanak - beszélgetés Kamarás Kingával

A falvédővarrás, mint terápia: a mese és az emlékek mind gyógyítanak - beszélgetés Kamarás Kingával

Finnország legnagyobb áruházában, - egy ország, ami figyelemreméltó példát mutat a nemek és a gazdasági egyenlőség terén -, egy teljes emeletet szenteltek a nem-semleges kollekcióknak a frappáns „One Way” néven. Itt olyan márkák képviseltetik magukat, mint a Calvin Klein, a Marimekko vagy a Burberry. A tendenciára ráerősített az Amerikai Divattervezők Tanácsa (CFDA), ahol uniszex vagy nem bináris márkaként is lehet jelentkezni a New York Fashion Week hivatalos programjába.

Egyre több nem-semleges kollekcióval rendelkező tervező van, ezzel a döntéssel szeretnénk reagálni a kulturális jelenségre” – mondta a CFDA szóvivője. A világ másik divatfővárosa, Párizs is nagy hangsúlyt fektet a nemek közti egyenlőségre; a tavalyi divathétre több nem-semleges modellt castingoltak le, mint valaha.

A Vogue szerint a franciák forradalmasítani kívánták a ruhákhoz való hozzáállást, mind látás mind öltözködés szempontjából. A sajtó nagy része bár kihangsúlyozta a változás társadalmi szerepét, az innovatív hozzáállást mégsem értékelte stílusfejlődési mérföldkőként.

Az identitás és a divat

A Commetric szerzője szerint a genderfluid kezdeményezések a társadalmi felelősségvállalás tekintetében kifejezetten jól jönnek a divatházaknak egy olyan korban, amikor a divattermékekre gyakran ellentmondásos kulturális és társadalmi identitásformáló erőként tekintenek a közösségi oldalokon. A tervezők gyakran „inspirálódnak” más kultúrák hagyományaiból, de megvádolták már őket rasszizmussal, szexizmussal, környezetkárosítással és az alkalmazottak kizsákmányolásával is az elmúlt években.

glamour plusz ikon Martha Stewartot a pokolba repítette a férfiak irigysége, de még így is ő a világ első számú influenszere – Elmondjuk, miért!

Martha Stewartot a pokolba repítette a férfiak irigysége, de még így is ő a világ első számú influenszere – Elmondjuk, miért!

A felmérések egyenlőre azt mutatják, hogy hosszú távú jelenségről van szó. Az LGBTQ-jogokat védő GLAAD szervezet kutatása szerint az amerikai millenniumi generáció 12%-a transzneműnek vagy nem-semlegesnek vallja magát. Ez éppen kétszerese, mint az őket megelőző enerációnál. A kutatás azt is megállapította, hogy a gyakran elveszettnek mondott generáció 27%-a ismer transzneműt, szemben a 45 évesnél idősebbekkel, ahol ez az érték mindössze 9%.

A nemek közötti egyenlőség természetesen nemcsak az öltözködésről szól, bár a divatmagazinok és márkák által generált médiafigyelemnek is köszönhető, hogy a Z generáció tagjainak a 38%-a határozottan egyetért azzal, nem a nemiség határozza meg az embert. Sőt, az egyenlőségelvű nevelés bizonyítottan pozitív hatással van a párkapcsolatokra és a munkahelyekre is.