Tinkerbell Hilton után szabadon: Vörös szőnyegen pózolnak és fotózásokra járnak a nepo petek, azok a VIP kisállatok, akik sztárgazdáik révén váltak híressé
A nepo petek nem mások, mint a sztárok nagyon fontos kisállatai. VIP-k, már ha lehet így emlegeti őket, hiszen híres gazdijaiknak köszönhetően a legexkluzívabb partikra és fotózásokra juthatnak be, a legnevesebb magazinok címlapjára kerülnek, sokszor reklám- vagy mozifilmek szereplői is lehetnek. Egy világ rajong értük – beleértve a híres gazdijaikat, akik most mindenhol ott vannak a premierekről kezdve a wimbledoni teniszbajnokságig.
Hírességek kisállatának lenni tehát egy valóságos álom, legalábbis kívülről annak tűnik, de vajon ez a kis kedvencnek is jó?
Tinkerbell Hilton volt az úttörő
Az egész úgy a 2000-es évek elején kezdődött, mikor Paris Hilton trendet teremtett azzal, hogy az imádott kis négylábúját, a csivava Tinkerbell Hiltont sorra vitte a jobbnál jobb vörös szőnyeges rendezvényekre. Mindenki ismerte a nevét és mindenki rajongott érte – egészen a 2015-ös haláláig (kutyaévekben mérve a 72. születésnapjáig), amikor a kis eb egyik napról a másikra örökre elaludt a sztár Los Angeles-i otthonában. Akkor még nem lehetett tudni, de a csivava teljesen úttörő és egyedülálló volt a nepo petek világában.
Tinkerbell volt ugyanis az első, akire valóságos sztárként tekintett a világ, annak ellenére, hogy ő mégis csak egy kis állat volt.
Azóta már bebizonyosodott, hogy Tinkerbell öröksége tovább él, hiszen Paris Hilton óta rengeteg híresség mutatta már be kedvenc négylábúját a nagyvilágnak. Claudia Schiffer macskája (hogy ne csak kutyákat említsünk) például az Argylle című mozi egyik főszereplője lett, de a magazinok címlapján is szerepelt már – akárcsak Taylor Swift macskája, Benjamin Button vagy Chris Hemsworth kutyája, Sunny. A mostani aktuális hollywoodi szívtipró, Glen Powell pedig szinte minden nyilvános eseményre magával viszi a kutyáját, Brisketet.
Így csinál az Oscar-díjas színésznő, Glenn Close is, aki nemrég a cuki kutyájával népszerűsítette a wimbledoni teniszbajnokságot. A Sir Pip névre hallgató kutyának egyébként még saját Instagram profilja is van, egész tetszetős, tízezres rajongótáborral, az emberek pedig imádják – ez azonban a szakértők szerint nem meglepő.
Mindenki jobban szereti azokat a celebeket, akik kisállattal pózolnak
Szajli Claudia pszichológus szerint például a hírességek tudatosan alkalmazzák a kis kedvencük jelenlétét különböző promóciós eseményeken, mert tudják, hogy a nyilvánosság így egészen biztosan imádni fogja őket. „A hírességek önkifejezéséhez és önmegvalósításához jellemzően hozzájárul a kutyájuk jelenléte. Az állatok megjelenése (akár az öltöztetése) pedig segít kifejezni a hírességek stílusát. Az, ahogyan nevelik a kisállatot és ahogy ezt megmutatják a világnak, önmegvalósításuk egy része” – mondja a pszichológus.
A szakértő arra is rámutatott, hogy a kutyák és gazdik az esetek többségében szinkronizálják, utánozzák egymást érzéseit, mert hasonlóan élnek és szerencsés esetben erős kötelék alakul ki közöttük. Ez röviden azt takarja, hogy ha a gazdi boldog, akkor a kutya is az, ha viszont a gazdi stresszes, feszült, az a kutya viselkedését is negatív irányban befolyásolja.
„A rivaldafényben például a vörös szőnyeg izgalmát tudják megosztani egymással a gazdik a saját kutyusokkal, mégpedig úgy, hogy az érzelmeik összehangoltsága a megértettségét élményét hozza magához.
Ez a harmónia egy egészen különleges kapcsolatot tud létrehozni, ami miatt megoszlik a közönség figyelme, például egy premier vagy egy díjátadó alatt.
Kitűnő megoldás lehet ez olyan híresség esetén, aki kevésbé, vagy nem minden esetben élvezi a megjelenési lehetőségeket, a tapasztalatok alapján pedig a sztárok megítélését mindig pozitívan befolyásolja egy-egy kisállat jelenléte” – mondja Szajli Claudia pszichológus, aki meg van róla győződve, hogy a kisállatok nyugtató, stresszoldó hatással vannak az emberekre, így a hírességekre is.
Arról nem is beszélve, hogy egy kisállat jelenléte növeli a jó közérzetet, ezáltal pedig az önbizalmat, akár egy-egy szereplés erejéig is. A kiskutyák és a többi kis házi kedvenc, aki a vörös szőnyegen szerepel, tehát egészen biztosan jó hatással van a sztárokra, de az már nem biztos, hogy ez fordítva is igaz.
A kutyának csak akkor jó a szereplés, ha ő is akarja
Hogy jó-e az állandó szereplés a kutyáknak? Ez már másik kérdés. Vannak, akik szerint csak felesleges stresszforrásnak vannak kitéve a kis ölebek és macskák, ha az ezernyi vakuk sűrűjébe viszik őket, mások szerint viszont kifejezetten jót tesz a házi kedvenceknek a fokozott figyelem. Megoszlanak erről a vélemények, mindenki máshogy gondolja.
Tósoki Heléna kutyapszichológus szerint például alapvetően nem árt a kutyának a szereplés.„Ha megfelelő szocializációban részesült a kutya és hozzászokott a sok ember, tömeg látványához, illetve alapvetően szereti az embereket, akkor nem árt neki a szereplés. Ne felejtsük el, hogy a kutyák nem tudják, hogy ők most a vörös szőnyegen vannak, vagy csak egy sima bevásárlóközpontba kísérték el a gazdit, ahol szintén sok az ember.
Ha viszont erre nincsen mentálisan felkészítve az eb, akkor ez az egész árthat neki” – mondja a kutyapszichológus, aki szerint azonban van átmenet a két véglet között, létezik arany középút.
„Én is észrevettem, hogy egyre több reklámban, magazinban vagy akár vörös szőnyeges eseményen vannak jelen a kutyák, de ez szerintem csak annak tudható be, hogy egyre több ember tekinti családtagnak a kis kedvencét. Egyre nő az igény arra, hogy a hírességek (és úgy általában az emberek) megosszák az életük fontos pillanatait a kutyáikkal. Ez önmagában nem rossz dolog, de csak addig, amíg a gazdi – legyen híresség vagy egy teljesen hétköznapi ember – a kutya érdekeit tartja szem előtt.”
A kutyaviselkedés-szakértő szerint nincs ugyanis nincs két egyforma eb, mindegyikük máshogy viselkedik más helyzetben, ezért elképesztően fontos az, hogy a gazdája ismerje a saját kis kedvencét, tudja a saját kis határait és be is tartsa azokat a kutya érdekében.
A felelős gazdi mindig a kutya érdekeit tartja szem előtt.
„Tehát, ha a kutya nem szereti, ha sok ember van körülötte, de ennek ellenére a gazdi viszi őt a tömegbe, akkor nem beszélhetünk felelős kutyatartásról. De mivel nem lehet a kutya személyiségét egy fotó vagy egy videó alapján megállapítani, ezért nem tudom megmondani, hogy azok a hírességek, akik a kedvenceiket a rivaldafénybe állítják, vajon felelős gazdik-e vagy sem” – vallja be Tósoki Heléna kutyapszichológus.
A szakember szerint mindenképpen az a lényeg, hogy a gazdik felelősségteljesek legyenek és a belátásuk, valamint ismeretük szerint tudjanak dönteni arról, szerepeltetik-e a nagy nyilvánosság előtt a kutyáikat.
Most akkor kinek is jó ez a jelenség?
Az elmondottakkal Szajli Claudia pszichológus is egyetért, aki úgy gondolja, hogy nem lehet erre a jelenségre azt mondani, hogy kifejezetten ártalmas vagy jótékony hatású, mert minden éremnek két oldala van. Emberi megközelítésből a pszichológus úgy gondolja, a határok figyelembevétele és betartása nemcsak fontos, hanem elmaradhatatlan.
A kutyáknak és a gazdiknak egyaránt szükségük van biztonságérzetet adó határokra.
„Ameddig tiszteletben tartjuk, hogy egy kisállatnak vannak tőlünk független szükségletei és a saját igényeink kielégítését nem rájuk tesszük teljes mértékben, addig egészséges tud lenni a nepo pet trend, hiszen a kisállat rákapcsolódik a pozitív érzelmekre, amiket a hírességek a vörös szőnyegen élnek meg a jelenlétükben.” Ha viszont a gazdi a kisállat akarata ellenére teszi őt ki a rivaldafény csillogásának, akkor a nep pet jelenség semmi más, csupán egy ártalmas, kártékony trend, aminek a szegény kis állatok isszák meg a levét.
Az tehát, hogy melyik celeb mennyire felelős gazdi és ki-mennyire tartja szem előtt a kutyája érdekeit, külső szemlélőként nem lehet, illetve nagy felelőtlenség lenne megmondani. Az azonban biztos, hogy a boldog, örömében ugráló, vakkantó, másokhoz odabújó és simogatásra vágyó kis kedvencek biztosan élvezik a vörös szőnyeges rivaldafényt, csakúgy, mint a gazdájuk – azért pedig senkit sem lehet hibáztatni, mert meg akarja osztani kis kedvencével élete nagy örömeit.