Így alakult át a divatmodell szakma a közösségi média és az influenszerek térhódításának hatására
A közösségi média elterjedésének egyik legnagyobb nyertesei az influenszerek lettek, azok a gyakran magukat modellnek nevező véleményvezérek, akik csinosak, szépek, sok követővel rendelkeznek, és közvetlenül meg tudják szólítani azt a célcsoportot, akiknek egy adott hirdetés szól. A valódi divatmodellek azonban nem mindig azonosulnak szívesen a social celebekkel, hiszen a modell szakma valahol átalakult az influenszerek térhódításával.
Cikkünk szerzője, a 2024-es Glamour Nagykövet, Balázs Luca, aki fiatal kora ellenére modellként sikeres pályafutást tudhat már maga mögött, de influenszerként is bontogatja már a szárnyait, így joggal vetődik fel a kérdés: mindenképp szükséges-e egy divatmodellnek közösségi média jelenlétet is építeni? És ha igen, akkor miként maradhat önazonos? Véleménycikk Balázs Luca tollából.
2015-ben kezdtem el modellként utazni a világban, amikor az Instagram már javában hódított. Eleinte csak azért posztoltam, hogy a barátaim lássák, mi történik velem, milyen ruhát vettem, kikkel találkoztam. Most, 2024-ben, az Instagram és a TikTok oldalam már maga a portfólióm és nagyon kevés casting van, ahol ne kérnék el a felhasználó nevemet, vagyis a portfoliómat.
A mai közösségi média világában egyre többen vágynak arra, hogy influenszerek vagy modellek legyenek. Azonban sokan összekeverik ezt a két foglalkozást. Gyakran előfordul, hogy valaki modellügynökségeknek ír, hogy modell szeretne lenni, de kiderül, hogy valójában influenszerként szeretné magát kipróbálni. Hasonlóképpen, számos influenszer is tévesen divatmodellnek gondolja magát.
Ez a félreértés főként abból adódik, hogy az influenszer szakma viszonylag új jelenség, és az emberek még nem rendelkeznek elegendő információval róla.
Ki számít modellnek, ki influenszernek?
Mielőtt mélyebben belemennénk a témába, tisztázzuk ez a két fogalom mit is jelent valójában, kikre használjuk ezt a két kifejezést:
A divatmodellek már évszázadok óta a divatipar szerves részét képezik, eredetük a 19. század végére nyúlik vissza. Ezek a személyek a klasszikus szépség megtestesítői (Christy Turlington, Linda Evangelista, Claudia Schiffer, Naomi Campbell, Cindy Crawford csak, hogy néhány híres manökent említsek). Íme néhány kulcsfontosságú szempont, amelyek meghatározzák a divatmodell szerepét.
A divatmodellek a tervezők és márkák művészi alkotásainak élő vásznai. Kifutókon, fotózásokon és reklámokban mutatják be a ruhákat és kiegészítőket. Hagyományosan magas, karcsú és szimmetrikus testalkatuk miatt ismertek és az iparágban ugyan egyre több a felhívás a sokszínűségre és a befogadásra, a manökenekről alkotott hagyományos kép még mindig gyakran egy bizonyos ideált követ. A kifutón való magabiztos séta a modell karrier egyik legikonikusabb eleme, amit évek gyakorlása során tökéletesítenek.
A divathetek központi szereplőiként életre keltik a tervezők kollekcióit, miközben kifejezéseikkel, pózaikkal és mozdulataikkal szavak nélkül is erőteljesen közvetítenek érzelmeket és attitűdöket.
A divatmodell nem alkot véleményt azokról a ruhadarabokról, amelyeket ráadnak, és nem viszi haza őket a fotózások után.
Azért fizetik, hogy a márka az ő arcát használva mutathassa be kollekcióit. Modellként nem az a legfontosabb, hogy ki vagy, mit gondolsz a ruhákról, használod-e azokat a sminktermékeket, amelyeknek az arca vagy, vagy milyen stílust követsz a kamerák mögött. Ami igazán számít, az az, hogy megfelelj a márka elvárásainak és hitelesen közvetítsd annak üzenetét.
Influenszer az a személy, aki jelentős követőtáborral rendelkezik a közösségi médiaplatformokon, például az Instagramon, a TikTokon, a YouTube-on és képes befolyásolni követői véleményét és viselkedését. Ma már sokan egy adott területre specializálva építik fel a közösségi média platformjaikat. A divaton belül is többféle irányzat létezik, mint például a divattippek, smink, sminkelési tanácsok, vagy akár olyan tartalmak, amelyek arról szólnak, hogy mit mivel érdemes viselni.
A divat új közvetítői
Az Instagram, TikTok és más platformok megjelenésével az emberek közvetlenebb módon tudtak kapcsolódni a divathoz. Míg korábban a trendeket elsősorban a magazinok, kifutóshow-k és reklámkampányok közvetítették, most a közösségi média lett az elsődleges felület, ahol a divat szerelmesei inspirációt meríthetnek és a legfrissebb trendekről értesülhetnek. A divatmodellek is alkalmazkodtak a változó körülményekhez.
Sokan közülük elkezdték építeni saját közösségi média profiljaikat, és közösségi média személyiségekké váltak. Ma már vannak ügynökségek, ahol külön közösségi média menedzsereket vesznek fel, akik segítenek a modelleknek a a különböző online platformjaik kezelésében. A közösségi média hozzásegített a hagyományos szépségideálok fellazulásához. A sokszínűség és befogadás egyre fontosabbá vált.
Olyan emberek váltak sikeres véleményvezérré a divatszakmán belül, akik eltértek a korábbi normáktól, így a divatipar nyitottabbá vált különböző testalkatok, bőrszínek és stílusok iránt is.
Ma már nehéz egyértelműen besorolni olyan hírességeket, mint Gigi Hadid, Bella Hadid vagy Kendall Jenner. Noha mindhárman a divatvilágban dolgoznak, és gyakran látjuk őket a kifutókon, egyúttal hatalmas befolyással bírnak a közösségi médiában is. Milliókat inspirálnak az öltözködésben és számos termékkel kapcsolatban is irányt mutatnak követőik számára.
Ez a kettős szerep – modellként és social média személyiségként – új szintre emelte őket, hiszen egyszerre formálják a trendeket és a fogyasztói szokásokat is. Rengetek márkával nem modellként, hanem már tartalomkészítőként dolgoznak együtt.
Kép kontra valóság
Sok márkával találkoztam, amelyek interneten saját magukat modellnek titulált véleményvezéreket választottak új kollekciójuk fotózására, azonban előfordult, hogy az adott személy csak a közösségi média platformján megjelenő képeken tűnt ki, és az élő megjelenése közel sem hasonlít a feltöltött képekhez.
Ha egy márka egy modellel szeretne együtt dolgozni, az ügynökség általában elküldi a portfólióját és a legfrissebb polaroid vagy digitális képeit, amelyek smink nélkül, fekete ruhában és fehér háttér előtt készültek. Ha a kiválasztott manöken bármilyen apró sérülést vagy karcolást szerez, esetleg leég, csíkosan barnul le a fotózás előtt, az ügynökségnek azonnal jeleznie kell, hogy ezt a megrendelő felé mielőbb továbbíthassa a fotózás vagy forgatás előtt.
Manapság bárki könnyen retusálhatja a képeit, kiválaszthatja a legelőnyösebb fotóit, és azokat oszthatja meg, így előfordulhat, hogy a közösségi média képei nem mindig tükrözik a személy valós megjelenését. Ez nem azt jelenti, hogy minden modell valósághű képet oszt meg magáról saját felületein, hanem azt, hogy egy munka során a megrendelő az ügynökségtől garantált képet, kinézetet kap a modellről, akit kiválasztott a portfóliója és nem az Instagram profilja alapján.
Ha egy modell erős jelenléttel bír a közösségi médiában, az ügynökségek és a márkák nagyobb valószínűséggel választják őt kampányaik arcának, hiszen így egyetlen személlyel két célt is elérhetnek: a hagyományos modellmunkát és az online közönség elérését. Az influenszerek berobbanása a köztudatba pedig óriási lehetőséget biztosít bárkinek, akinek van affinitása ehhez a sokrétű munkához.
Ezzel az egyensúllyal a manökenek és social média személyiségek nemcsak, hogy különálló szereplők a divatiparban, hanem egymást erősítve formálják a jövő trendjeit. Ma már egyre több márka ismeri fel az influenszerek erejét és használják fel sminktermékeik, ékszereik és ruháik promóciójához, valamint kampányaik arcához. Én azt javaslom, hogy modellként gondosan kezeld a közösségi média felületeidet, mert sosem tudhatod, melyik márka hol és mikor fog rád találni.