Ennél a multinál bátran szólhatunk a HR-nek vagy a főnöknek, ha a menopauza megnehezíti a munkavégzésünket
Az utóbbi években egyre nagyobb visszhangot kapott a menopauza körüli tabuk felszámolása. Mi több, mára számos munkáltató is felismerte, hogy milyen jelentősége van a változókorban lévő nők támogatásának. Bár még mindig sok kihívás áll az érintett nők előtt, fellélegezve mondhatjuk, hogy elindult valami. Bemutatjuk, mit tesznek egyes munkahelyek a menopauzával küzdő nőkért, és hogy melyik magyar munkáltató segíti leginkább a változókorú nőket.
A menopauza faramuci módon egybeesik a karrier szempontjából legértékesebb évekkel. Ugyanis egy nő 40-50 éves kora környékén kap először vezető pozíciót. Ekkorra már szinte mindenki elegendő tapasztalattal és kapcsolattal rendelkezik ahhoz, hogy kettesével lépjen egyre feljebb a szamárlétrán. Csakhogy ebben az életszakaszban jelentkezik a változókor is, amely minden nőt érint – van, akit kevésbé, és van, akit jobban.
Legyen szó hőhullámokról, alvásproblémákról, koncentrációs zavarokról, hangulatingadozásokról vagy más kellemetlen, a menopauzával járó tünetekről, egyik sem könnyíti meg a munkavégzést. Éppen ezért fontos lenne, hogy a munkáltatók támogassák a változókorú munkavállalókat, akik hiába rendelkeznek már elég tapasztalattal, tudással és kapcsolattal a feljebb jutáshoz, a menopauza megnehezíti számukra a mindennapokat.
Zárt csoport, szakértői segítség, érzékenyítés
Beszédes, hogy Magyarországon közel egymillió nő van a menopauza valamely szakaszában, és a legtöbbjük nem számíthat munkahelyi segítségre. Egyes helyeken még mindig szitokszó a menopauza, azonban szerencsére egyre több cég kezdi felismerni a változókorú nők helyzetét. Ilyen a Tesco, amely Magyarországon vezető szerepet vállal abban, hogy a változókorú dolgozók számára jobb munkahelyi környezetet teremtsen. A vállalat 2020-ban indította el saját menopauza-programját, amelynek keretében azóta is érzékenyítő tréningeket és nyílt párbeszédet biztosít munkatársai számára.
„Azért hoztuk létre a programot, mert munkatársaink 67 százaléka nő, és közülük 47 százalék 45 év feletti. Fontos számunkra, hogy az életük ezen szakaszában is támogatást kapjanak, hiszen ez nemcsak az ő jólétüket, hanem a teljes munkahelyi közösséget is érinti” – mondta Hevesi Nóra, a Tesco Magyarország kommunikációs vezetője. Ennek része a cég munkatársai számára létrehozott „Tescós Nők 40+” zárt Facebook-csoport is, ahol a női dolgozók megoszthatják saját tapasztalataikat, és kérdéseket tehetnek fel a téma szakértőinek. Ezen felül a Tesco workshopokat szervez a vezetői réteg számára, hogy a férfi felettesek is megértsék a változókorban lévő nőket.
Win-win helyzet
A Tesco egyik felméréséből kiderült, hogy a változókorú munkavállalók 70 százaléka mer arról beszélni a környezetében, hogy tapasztalja magán a menopauza tüneteit, 60 százalékuk meri megemlíteni a kollégái előtt, míg csupán egy kis részük meri felhozni a témát vezetők előtt. Ezért is van szükség a felettesek érzékenyítésére. „A vezetők empátiája és a tabuk döntögetése segít abban, hogy a nők bátrabban fordulhassanak segítségért, és ne érezzék úgy, hogy a menopauza hátráltatja őket a munkájukban.”
A kérdés az, hogy konkrétan mit lehetne tenni a cél érdekében. Milyen konkrét módon lehet segíteni a változókorban lévő alkalmazottakat? Elsősorban rugalmas munkarenddel. A Tesco pedig mindent megtesz azért, hogy ezt megadja a női kollégák számára. Ezzel mindenki jól jár. A menopauza alatt lévő nők jobban érzik magukat a munkahelyükön, és ebből adódóan a munkaköri légkör is sokkal kellemesebb, amely hosszú távon kedvező a cég számára is.
Ne szégyelljük a változókort!
Tény, hogy a Tesco sokat tesz a változókorú munkavállalókért, de ez nem minden cégnél evidens. Beszélnünk kell azokról a munkahelyekről is, amelyek még messze vannak attól, hogy menopauza-barát munkahelynek nevezhessük őket. Ezeken a helyeken figyelmen kívül hagyják, hogy a változókorú nők milyen fizikai és pszichés változáson mennek keresztül, éppen ezért itt még fontosabb, hogy beszéljünk a helyzetükről.
Amennyiben úgy érezzük, hogy a menopauza tünetei befolyásolják munkavégzésünket, keressük fel a közvetlen vezetőnket vagy a HR osztályt, és mondjuk el őszintén, hogy milyen kihívásokat állít elénk a változókor. A Tesco példája is mutatja, hogy a nyílt kommunikáció milyen sokat segíthet a megértésben.
Menopauza-szabadság és hűvösebb munkaállomások
A menopauza-barát munkahelyek világszerte egyre nagyobb figyelmet kapnak. Az Egyesült Királyságban például egyre több cégnél él az úgynevezett menopauza-politika, amelynek lényege, hogy rugalmas munkaidőt, menopauza-szabadságot és hűvösebb munkaállomásokat biztosít a változókorú munkavállalóknak. Ezen kívül egyre több vállalat biztosít egészségügyi tanácsadást a menopauza tüneteivel küzdő nők számára. Ezeket elnézve még van hova fejlődni a hazai cégeknek.
Ezért is olyan fontos, hogy véget vessünk a hallgatásnak, és bátran beszéljünk a menopauzáról, amely idővel minden nőt érint. Legyen szó munkahelyi Messenger- és Facebook csoportokról, céges ebédekről, vagy egyszerűen egy kávészünet közbeni beszélgetésről, keressünk alkalmat arra, hogy hangot adjunk a változókornak!