Forgács Mariann: Elég lenne néhány apró figyelmesség, hogy sokkal békésebb hely legyen a közösségi média
A közösségi médiában megjelenő, alaptalanul negatív hozzászólások gyakran az indulat, a düh és a harag kifejeződései. Ezek a megnyilvánulások sokszor a belső frusztráció levezetésének eszközei, ám még ha vadidegenektől is érkeznek, a legtöbb embert mélyen érinthetik. Ideje megtanulnunk megfelelően viselkedni!
Mindennapjaink szerves része a közösségi médiában való jelenlét. Napi szinten posztolunk a nyilvánosság elé, képeket nézünk és osztunk meg, híreket olvasunk, és gyakran találkozunk végtelen kommentfolyamokkal. Szelfizünk, zenét hallgatunk, videókat nézünk, csetelünk – a közösségi média ma már olyan, mintha újra az iskola folyosóján sétálnánk, ahol állandóan találkozunk régi ismerősökkel, tanárokkal, és mindenki mással, akivel annak idején nap mint nap kapcsolatban voltunk.
Az idén húsz éves Facebook az egyik legnépszerűbb közösségi média platform, amely már ennyi ideje része az életünknek, és milliárdos nagyságrendű felhasználóval rendelkezik világszerte. Jelenleg India áll az első helyen háromszázhúsz-millió felhasználóval, de nemcsak országok szerint lehet csoportosítani a felhasználókat, hanem életkor alapján is. Érdekesség, hogy még mindig a 18-34 éves korosztályban a legnépszerűbb a platform.
Generációk a közösségi média platformokon
Forgács Mariann, közösségi média szakértő és a Be Social Kft., az egyik első social media fókuszú digitális ügynökség társalapítója és társügyvezetője szerint a generációs különbségek a felhasználói szokásokban is tetten érhetők.
„Az idősebbek számára régen a televízió volt a passzív szórakozás egyik fő formája, amely segített a kikapcsolódásban, és egyúttal innen tájékozódtak a világ híreiről. Ezért érthető, hogy ők máshogy használják ezeket a platformokat, mint a fiatalok, akik már születésük pillanatától kezdve jelen vannak a közösségi médiában. Sőt, sok esetben már születésük előtt is posztolnak róluk a szüleik – például ultrahangkép vagy pozitív terhességi teszt formájában.”
Az egyik legbűnösebb élvezet, amiről senki nem tud lemondani, és nem, nem a csokoládé az, hanem a pletyka
A szakértő azt is kifejtette, hogy közösségi média használatával kapcsolatban minden generációnak megvannak a maga jellegzetességei, amelyek összehozzák őket az online térben. Ilyen például a szóhasználat, kommentelési stílus, képek és emojik használata, posztok megosztása. Forgács Mariann arra is felhívta a figyelmet, hogy különbségek is vannak abban, ki, mennyire tudatos az adatvédelem terén, vagy mennyire érzékeny a reklámokkal és csalásokkal szemben.
„Érdemes az idősebb rokonokat, ismerősöket tréningezni, hogy elkerüljék az online áldozattá válást” - javasolta a szakember.