Szegletes Luca, Google első magyar ösztöndíjasa: A mérnöki hivatás lényege, hogy hidat képezzen a tudomány és a társadalom között
Szegletes Luca fiatal villamosmérnök, aki azzal a címmel büszkélkedhet, hogy ő volt az első magyar nő, aki elnyerte a Google Anita Borg ösztöndíját. A kutatónő a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen végzett, ahol jelenleg is egyetemi adjunktusként gazdagítja az intézmény hírnevét.
Luca több ösztöndíjjal járta be a világot, többek között kutatott Stanfordban is, májusban pedig Japánból érkezett haza, ahol nyolc hónapig dolgozott, orvosi képalkotó folyamatok analizálásán.
Hosszú út vezetett idáig
„A doktorim alatt oktató játékokkal kezdtem foglalkozni. Azt vizsgáltam, hogy amikor tabletet használnak a tanulók, akkor az oktató játékokat hogyan lehetne a tanuló teljesítményére és érdeklődési körére specializálni. Az volt a cél, hogy be lehessen állítani, hogy milyen oktatójátékon játsszon az illető és abban a szintek hogyan alakuljanak és változzanak” - kezdi a karrierút elejétől Szegletes Luca, akinek van egy hitvallása, amihez mindig is tartotta magát:
Amit szeretek, azt sokat fogom csinálni és előbb-utóbb jó leszek benne.
Luca és kollégái szenzorokkal szereltek fel tanulókat, majd különféle paramétereket vizsgáltak. „A pupilla megnagyobbodása az egyik indikátora annak, hogy mennyire figyel az illető, vagy mennyire terheli meg az adott dolog mentálisan, így ezt tanulmányoztuk. Néztük az EEG-t (az idegsejtek elektromos aktivitását), valamint figyeltük a szívritmust” - avat be a kutatás részleteibe a fiatal tudós, aki kifejti, hogy a szívritmus mérése azért releváns, mert az agyunknak stressz alatt vérre van szüksége.
Sok szülő talán elcsodálkozik azon, hogy kétéves korig egyáltalán nem ajánlott a digitális eszközök használata
Szegletes Luca elmagyarázza azt is, hogy ezért pumpál ilyenkor a szív egyenletes tempóban, és arról is beszél, hogy a stressz megszűnésével azonban, újra össze-vissza fog verni: így lehet mérni, hogy amikor egy diák, oktató játékon játszik, az milyen mértékben terheli le. „A nehézségi fokot lehet változtatni annak alapján, hogy kinek mire van szüksége. Ez volt a doktorim témája is, segíteni szerettem volna az oktatást.”
Csapatmunka
A csapat azon dolgozott, hogy segítsen a diákoknak elérni az úgynevezett flow élményt, ami azt jelenti, hogy az illető könnyedén képes valamire koncentrálni. A kutató szerint ezt jellemzi a köznyelv úgy, hogy nem vesszük észre, hogy telik az idő, mert annyira élvezzük az adott feladatot, hogy megszűnik az időérzékünk.