„A cél az, hogy a Giving Tuesday ne csupán egyetlen napra korlátozódjon” – Beköszöntött az adományozás új korszaka, és a változásnak mi is részesei lehetünk
Ma már nemcsak hagyományos módon adományozhatunk, hanem digitális platformokon keresztül is, sőt, akár a mesterséges intelligencia is segíthet ebben a folyamatban. A globális jótékonysági világnap, vagyis a Giving Tuesday apropóján a virtuális és AI alapú adományozási lehetőségeket térképezzük fel.
Sczígel Andreával, az Adjukössze.hu és a NIOK Alapítvány szenior programvezetőjével beszélgettünk.
Miért és hogyan adományozzunk online?
Magyarországon a legismertebb online adományozást lehetővé tévő, különböző gyűjtési kampányokat, támogatási formákat összefogó platform a NIOK Alapítvány ernyője alá tartozó Adjukössze.hu. A platform munkatársa, Sczígel Andrea tapasztalatai alapján az online adományozás nemcsak egyszerűbbé, de mérhetően eredményesebbé is teszi a jótékonykodást.
„A webshopadományozás egy jó példa arra, hogyan kapcsolható össze a mindennapi élet és a filantrópia. Vásárlás közben támogathatjuk a civil szervezeteket anélkül, hogy további költségeink lennének, és ez a megoldás különösen sok szervezetet segíthet most a karácsonyi vásárlás, illetve a Giving Tuesday időszakában” – mondja Andrea.
A webshopadományozáson túl a felületen számos további kampány érhető el, amelyek közül a legnépszerűbbek a közösségi gyűjtések és a rendszeres támogatás. Előbbi konkrét célok, például rászorulók segítéséhez, zöld ügyek támogatásához, egészségügyi kezelésekhez vagy oktatási projektekhez gyűjtött adományokat foglal magában, utóbbi pedig azok számára jött létre, akik hosszú távon szeretnének hozzájárulni egy-egy ügy támogatásához, fenntartásához rendszeres adományaikkal.
Adódik a kérdés: hogyan döntsük el, hogy melyik adományozási formát válasszuk és hogy milyen ügyet támogassunk? Sczígel Andrea azt javasolja, első lépésként vizsgáljuk meg saját lehetőségeinket és értékrendünket. „Fontos, hogy az adományozók érzelmileg is kapcsolódni tudjanak az általuk támogatott ügyhöz” – hangsúlyozza. Az Adjukössze.hu oldalon a kampányok részletes leírásai segítik a döntést, a platform különös figyelmet fordít arra, hogy az adományozók rendszeresen visszajelzést kapjanak az adományok felhasználásáról.
Az érzelmi kapcsolódás fontossága
A szakember szerint az érzelmi kapcsolódás leginkább a történetmesélés révén érhető el. Azok a kampányok, amelyek személyes történeteket osztanak meg, nagyobb hatást érhetnek el. Például egy sikeres egészségügyi kezelésről készült videó vagy beszámoló az adományozókat is arra ösztönözheti, hogy újra és újra támogassák az adott ügyet.
Ezek mellett a rendszeres kommunikáció is kulcsfontosságú. Andrea szerint „az olyan visszajelzések, mint például képes dokumentációk és beszámolók, erősítik az elköteleződést, és ez különösen fontos a hosszú távú támogatók számára.”
A digitális jótékonyság egyik legnagyobb kihívása a bizalom kiépítése, folytatja Andrea. A transzparencia kiemelten fontos ebben a tekintetben. Ezen felül technológiai szempontból is vannak nehézségek az adománygyűjtés terén, az Adjukössze.hu képviselője szerint. „Sok civil szervezet számára kihívás a megfelelő technikai háttér megteremtése, amely elengedhetetlen a hatékony adománygyűjtéshez, de ezen a területen is próbáljuk támogatni őket.”
Az online adományozás nemzetközi képviselői
Jó ügyeket, nemes célokat természetesen adott szervezetek weboldalain keresztül is támogathatunk (például az Unicef magyar oldalán találunk online vásárlási lehetőséget, az autizmussal élők esélyeit növelhetjük virtuális segítségnyújtással az Autistic Art által, de a Menedékházat is támogathatjuk rendszeresen online, ahogy a Budapest Bike Maffia is) ez a cikk azonban elsősorban a több különböző ügynek, kampánynak, szervezetnek adományozási lehetőséget biztosító megoldásokról és az azokat körülvevő jelenségekről szól.
Az online adakozási lehetőségek megteremtésében és népszerűsítésében számos nemzetközi platform vállal részt. Az Egyesült Királyságban működő DONATE™ mobil- és érintésmentes adományozási megoldások széles skáláját kínálja, beleértve az SMS-alapú adományozást és a mobilalapú kampányokat. A Funraisin egyszerűsített felhasználói élményt biztosít és több marketingcsatornán keresztül vonja be az adományozókat, akik közösségi finanszírozásokban, offline és virtuális eseményeken, peer-to-peer kampányokban vagy vállalati gyűjtésekben vehetnek részt.
A közösségi média erejét kihasználó Facebook Fundraising gyors és díjmentes adományozási lehetőséget kínál, a nemzetközi jótékonysági projektek iránt érdeklődők pedig a GlobalGiving vagy a GivenGain felületein is rátalálhatnak saját ügyükre. Azon szervezetek számára, akik saját adományozási oldalt szeretnének kialakítani, a GiveWP és a KindLink testreszabható funkciókkal és CRM-integrációval nyújthat segítséget. Az olyan platformok, mint például a GoFundMe, különösen a kisebb kampányok esetén használhatók, elsősorban külföldön.
A digitális megoldásokkal operáló adományozási platformok egyre bővülő választékában a szervezetek és az adományozók is megtalálhatják a saját igényeiknek, lehetőségeiknek leginkább megfelelő formákat, itthon és nemzetközi környezetben egyaránt.
A mesterséges intelligencia szerepe az adományozásban
A Forbes.com cikke szerint az AI napjainkra a filantrópia egyik mozgatórugójává vált, és hamarosan még nagyobb erővé növi ki magát ezen a téren. Sczígel Andrea elmondása szerint a mesterséges intelligencia már most is segíti a kampányok létrehozását és finomhangolását, például a szövegírás, az adatgyűjtés vagy a célcsoport-azonosítás terén.
Arra a Forbes.com is rámutat, hogy a mesterséges intelligencia adatgyűjtési és elemzési képességei messze meghaladják az emberi erőforrásokat. Az AI különböző adatpontokat képes összekapcsolni, keresni és marketingkampányokban használni, legyen szó akár niche, akár szélesebb célközönségről. Ezen felül a háttérfolyamatok optimalizálását is segítheti. Ahogy a profitorientált cégeknél, úgy a nonprofit szervezeteknél is fontos a működés egyszerűbbé, hatékonyabbá tétele.
Az AI automatizációs megoldásai gördülékenyebbé teszik a marketinget, a könyvelést és az egyéb adminisztratív feladatokat, így több forrás jut közvetlenül az adott misszió maximalizálására.
A mesterséges intelligencia képes továbbá a földrajzi, időbeli vagy akár kommunikációs szokásokra vonatkozó adatokat is elemezni, és ezek alapján megtartani és élénkíteni a már meglévő adományozókkal való kapcsolatot. Ez a rétegzett adathasználat növelheti az adományozás volumeneit, mivel az adományozók még inkább érintettnek, tájékozottnak és fontosnak érezhetik magukat az egyes ügyekkel kapcsolatban.
A Giving Tuesday jelentősége
A Giving Tuesday, amely mára globális jótékonysági világnappá nőtte ki magát, az Egyesült Államokból indult 2012-ben. A kezdeményezést Henry Timms hívta életre, a 92nd Street Y és az ENSZ Alapítvány támogatásával. Az esemény öt nappal a hálaadás után, november 27. és december 3. között zajlik, és az adományozás fontosságára hívja fel a figyelmet.
A NIOK Alapítvány 2017 óta nagykövete a mozgalomnak Magyarországon. Sczígel Andrea szerint az idén december 3-án megvalósuló esemény azért különösen fontos, mert az év végi vásárlási szezon közepette irányítja rá a figyelmet a társadalmi felelősségvállalásra. Az Adjukössze.hu webshopadományozási formája lehetővé teszi, hogy már a Black Friday időszakában is támogassunk vásárlásainkkal jó ügyeket, szervezeteket. Ehhez csak egy bővítményt kell letölteni.
„„A cél az, hogy a Giving Tuesday ne csupán egyetlen napra korlátozódjon, hanem egész évben fenntartható jótékonysági gyakorlatot teremtsen a technológiai lehetőségek maximális kihasználásával” – hangsúlyozza a szakember, hozzátéve, hogy az adományozás ma már nemcsak egy pénzügyi hozzájárulás. Több annál, a közösségi felelősségvállalás egyik alapvető formája, amelyhez könnyedén csatlakozhatunk és így mindannyian részei és formálói lehetünk a változásnak.