A tanulás mellett fontos, hogy ne online töltsék a diákok a szabadidejüket
Takács Rita az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Karán végzett, diáktanácsadó pszichológusként pedig az ELTE Informatikai Kar Diáktámogató Központjának vezetője. Rita 2014 óta a hallgatói lemorzsolódás megelőzésére dolgoz ki szakmai programokat. Célja a hallgatók felsőoktatásban való megtartására vonatkozó kutatási eredmények, valamint a tanácsadói eszközök együttes alkalmazása.
A mentor elkötelezett a fiatal felnőttek személyiségfejlesztése és a hallgatók sikeres tanulmányi előmenetelének támogatása iránt.
Saját motiváció
„Sok olyan meghatározó gyermekkori élményem van, amelynek köszönhetően segítői pályát választottam. A szüleim orvosok, így sokszor láthattam, hogy más embereken segítenek. Engem inkább az érdekelt, hogy mit és miért tesz valaki. Ezt a nagyszüleimnek köszönhetem, akik mindig próbálták megérteni az embereket. A középiskolában biológiát és matematikát tanultam, mert azzal lehet megalapozni a kutatói pályát.
De mindig látni akartam, hogy a saját akaratunkat hogyan tudjuk a céljainknak alárendelni” – kezdi Dr. Takács Rita, az ELTE Informatikai Kar Diáktámogató Központjának vezetője, aki az egyetem elvégzése alatt tanáraitól tanulta meg, hogy a fiatal felnőttkor életszakaszában még markáns személyiségjegyeket lehet elsajátítani. Ekkor kezdett jobban foglalkozni a korosztály sajátosságaival, ma pedig már az Informatikai Kar diáktanácsadójaként fiatal felnőtteknek segít eligazodni az életben.
Diáktámogató Központ
A Diáktámogató Központ létrejöttét a hatvan százalékos hallgatói lemorzsolódás indukálta 2014-ben. Az ELTE Informatikai Karán minden évben több száz újabb tanuló kezdi meg tanulmányait: körülbelül ötszázötven magyar és kétszáz külföldi diák. A karnak jelenleg összesen négyezer hallgatója van. A központot Takács Rita egyedül indította el – az akkori dékán, Horváth Zoltán kezdeményezésére –, amelynek keretein belül egy szolgáltatói rendszert épített ki. Ma nyolcfős pszichológusi gárda szolgáltat kiscsoportos és egyéni foglalkozásokat a hallgatók számára magyar és angol nyelven.
„Azt láttam, hogy a hallgatóknak nagyon nehéz feldolgozni, hogyha valami nem megy nekik. Elsősként még egy zh bukás is tragikusnak hathat. A kezdeti motivációk még ingatagok, sokakat pedig az is megvisel, hogy hiába barátkoznak össze több diáktársukkal, van, hogy az első félév alatt teljesen szétbomlik a csapat a bukások következtében. Így egymást is nehéz támogatni” - mondja a mentor, aki arra is kitér, hogy a lemorzsolódást látva tantárgyi reformokat is bevezetett az egyetem.
Írtam egy levelet a gyermekkori énemnek, akinek túl hamar kellett felnőnie
Teljes tantervi struktúrákat alakítottak át annak érdekében, hogy segítsék a hallgatókat. Az eredmények magukért beszélnek, hiszen ma a lemorzsolódás harminc százalék alatt van az Informatikai Karon. Az Informatikai Kar elsőéves hallgatóit ma már komoly mentorprogram fogadja a Diáktámogató Központnak köszönhetően. A diákok tanulmányait a tantervbe beépítve közösségépítő és készségfejlesztő kurzusokkal támogatják.
Fontos, hogy közösségi menedzserként is működjünk.
Egyetemi alapozó és tanulásmódszertan kurzusaink vannak, amelyek keretén belül minden elsőéves hallgató kap egy senior hallgatót, egy mentor oktatót – aki a szakmai pályaidentitását egyengeti –, valamint egy pszichológus trénert. A pszichológus húszfős, kiscsoportos foglalkozások keretében segít fejleszteni a diákok soft skilljeit. Ezeken a kurzusokon azt lehet megtanulni, hogy hogyan érdemes az idejüket beosztani, döntéseket hozni vagy tanulni. Van nyilvános beszéd, valamint senior képzésünk is.
Ezek a készségek egész életükben hasznosak lehetnek a hallgatóink számára” - vélekedik Takács Rita, majd arról is beszél, hogy a kurzusokat az egyének igényeire szabják. Amennyiben a visszajelzések alapján valaki más jellegű segítséget igényel, a csoport pszichológus trénere alkalmazkodik, és abban próbál meg segíteni, amire szükség van.
„A húszfős hallgatói csoportok egymást is segítik, mert nem szeretnének senkit elveszíteni a közösségből. A diákok ebben az életszakaszban sokféle nehézséggel találkoznak. Fontos, hogy nem egyforma háttérrel rendelkeznek a hallgatóink, és ennek megfelelően egyéni segítséget kapjanak. Minden évben cégek támogatásával laptopadományok is vannak, amelyeket hátrányos helyzetű hallgatók kapnak, hogy tudjanak rendesen készülni az óráikra.
A mentorálásra azért van szükség, hogy megtanuljanak túllendülni a holtpontokon, hiszen az is egy készség, hogy az ember hogyan áll fel egy kudarc után az életben” - részletezi a szakember, akinek tapasztalata szerint több csoport később is támogatja egymást az életben, és a mesterdiploma alatt is összetartanak.
A baráti kötődések a személyiséget és annak fejlődését is támogatják és formálják. „Fontos, hogy ne legyen úrrá valakin az elmagányosodás, hanem legyen egy közege, ahol jól érzi magát. Diáktanácsadóként egyben iskolapszichológus, szervezetpszichológus és tanácsadó pszichológus is vagyok. Amikor valakinek segítségre van szüksége, akkor a hallgatók ötvenperces konzultációkra jelentkezhetnek be. Ez a szolgáltatás számukra teljesen ingyenes és anonim. A konzultációk alatt azokkal a problémákkal és kérdéskörökkel foglalkozunk, amelyeket a kliens igényel.”
Pokorny Lia: „A színészetet szolgálatnak tartom”
Takács Rita arra is kitér, hogy hatalmas az igény az egyéni konzultációkra, így sokszor várólistákat kell nyitni a jelentkezőknek. „Azért fontos egy külső szempont egy szakembertől, mert egy külső szem megláthat olyat egy problémában, amely segíthet előremozdítani valakinek a nézőpontját, és ezzel rávezetni a megoldásra az illetőt.
A megoldásközpontú szemlélet elsajátítása személyiségfejlesztésnek is nagyon jó.
Kutatások
Az alapdiploma megszerzése jelenleg három évet vesz igénybe. A Diáktámogató Központ a szakmai szocializációra is nagy hangsúlyt fektet. Takács Rita PhD-kutatásában nemcsak a felsőoktatási hallgatók lemorzsolódását, hanem a programozói sikeresség pszichológiai aspektusait is vizsgálta. „Folyamatosan mérjük, hogy milyen egy adott hallgató előrehaladása és sikeressége. Arra is figyelünk, hogy hány diplomát szereznek meg a diákok. Célunk, hogy minél több hallgatót eljuttassunk a diploma átvételéig.