Börtönóvodák nyíltak Indiában, ahol az őrök és a fogvatartottak gyermekei együtt tanulnak és játszanak
Létezik négy börtön egy fejlődő országban, ahol a börtönőrök és a fogvatartottak gyerekei együtt járnak óvodába, méghozzá a börtön falain belül. Ez az oktatási rendszer még nekünk is elképzelhetetlennek tűnt, ezért megkerestük a projekt egyik vezetőjét, hogy személyesen meséljen nekünk a világon egyedülálló börtönóvodákról. Alig akartunk hinni a szemünknek, most pedig határozottan állítjuk: igenis van lehetőség egy szebb, jobb világra. Ez nem fikció, hanem valóság!
Indiában egy különleges és egyszerre inspiráló kezdeményezés formálódik ebben a percben is, miután börtönóvodákat nyitottak. Pontosabban négy helyi börtönben létesítettek óvodákat, ahol az őrök és a fogvatartottak gyermekei együtt tanulnak és játszanak. A ritka óvodai rendszer kettős célt szolgál, egyrészt az elfogadás előmozdítását, másrészt egy kiegyensúlyozottabb és kevésbé stigmatizáló környezetet a gyerekek számára.
A program legfőbb célja pedig nem más, mint hogy minőségi nevelést biztosítson a fogvatartottak gyerekeinek, miközben az anyák letöltik büntetésüket. Hab a tortán, hogy ezzel támogatják a börtönőrként dolgozó szülőket is, akik munkájuk miatt sokat vannak távol a családjuktól.
Remény a börtön falai között
A kezdeményezés 2022 októberében indult, amikor a helyi gyermekvédő civil szervezet és a Maharashtra állami börtön vezetősége hosszú évek után komolyan fontolóra vette az indiai Legfelsőbb Bíróság 2006-ban kiadott iránymutatását, amely szerint a női börtönökben bölcsődéket és óvodákat kell létesíteni, hogy biztosítsák a fogvatartott anyák gyermekeinek jólétét. Végül négy ilyen óvodát létesítettek, egyet a punei, a mumbai, a nasiki és a nagpuri börtönben.
Az első óvoda megnyitását tehát egy régóta ismert probléma inspirálta. Mivel a bebörtönzött anyák gyermekei szinte minden esetben valamilyen mentális zavarral küzdenek, ezért a börtönvezetés megoldást akart találni az anya nélkül nevelkedő gyerekek számára. Ebben segített az indiai Aangan nevű civil szervezet, amely immár 22 éve dolgozik a gyermekvédelemért. „Az elképzelés az volt, hogy egy olyan környezetet teremtsünk, ahol a gyerekek számára nemcsak biztonságos, hanem támogató környezet is biztosíthatunk.
A börtönökben működő óvoda megnyitása lehetőséget ad arra, hogy az anyák és az őrök gyerekei együtt nőjenek fel, ezáltal pedig megszűnik a szülők közötti hierarchia” – mondja Dr. Smita Dharmamer, az Aangan Trust India Állami Gondozási részlegének igazgatóhelyettese. A börtönóvodákban dolgozó pedagógusok nem tesznek különbséget a gyermekek között, nem számít, hogy ki az elítélt, és ki a börtönőr fia vagy lánya. Bár még csupán kezdeti fázisban tart a börtönovi, már most érezhető a hatása.
„Az óvodákban a gyerekek érzelmi és kognitív fejlődése szembetűnően javult. Az egyik legszebb példa erre egy kisfiú, Hari (a fiú nevét megváltoztattuk), aki az egyik börtönóvodában nőtt fel. Számára az óvodai környezet sokkal támogatóbb volt, mintha máshol nevelkedett volna, hiszen így az édesanyja közelében lehetett, ami sokat jelentett az alig néhány éves kisfiú számára.”
Hogyan működik a börtönovi?
Talán nem meglepő, hogy a börtönökben működő óvodák tanterve eltér a megszokott, hagyományos óvodák tantervétől. Az indiai Legfelsőbb Bíróság iránymutatása szerint az anyák gyermekei 6 éves korukig maradhatnak velük a börtönben. A tanterv főbb különbségei közé tartozik az érzelmi támogatás, amikor is nagyobb hangsúlyt fektetnek a gyerekek érzelmi és pszichológiai támogatására. A második legfontosabb szabály a szülői részvétel, amely erősíti a szülő-gyermek köteléket, legyen szó fogvatartott vagy börtönőr szülőkről.
Ezen kívül a tananyagot úgy alakították ki, hogy segítsen feldolgozni a gyerekeknek az őket ért traumákat, valamint hogy fejlessze a társas készségeket a különböző háttérből érkező gyerekek között. Ugyanakkor a szülők számára is tartanak csoportos foglalkozásokat, amelynek során fejleszthetik szülői készségeiket, hogy a szabadulás után jobb anyaként támogassák gyereküket a jövőben. Végül egy lényeges pont a rugalmas időbeosztás, ugyanis a tantervnek igazodnia kell a börtön szigorú napirendjéhez.
Biztonságban vannak a gyerekek a börtönben?
A gyermekek biztonságának és jólétének biztosítása érdekében több intézkedést vezettek be a börtönóvodákban. Ilyen a szigorú biztonsági intézkedések alkalmazása, beleértve az ellenőrző kamerákat, illetve gyermekvédelmi irányelveket és a börtönhatóságok általi felügyeletet. A fokozott biztonság érdekében pedig minden óvodában női tisztek dolgoznak a szakképzett gondozók, tanárok és biztonsági személyzet mellett.
Az itteni óvodapedagógusok havi képzéseken és félévente háromnapos személyes képzéseken vesznek részt, hogy felkészülten segítsék a gyerekek számára a trauma feldolgozását. Azt mondani sem kell, hogy az óvodák helyiségei biztonságosak és tiszták. Hogy ez így maradjon a jövőben, külső segítségre is szükség van. „Ma önkéntesek, adományozók és érdekképviseleti csoportok is támogatják a kezdeményezést.
Mindannyiunknak érdeke, hogy segítsük azokat a gyerekeket, akiket elszakítottak az édesanyjuktól, mert számukra különösen fontos, hogy jólétben nevelkedjenek, és kiegyensúlyozott felnőttek legyenek a jövőben. Ezt pedig csak egy befogadó és támogató környezetben tudjuk biztosítani, és a börtönovi ilyen” – mondja végül Dr. Smita Dharmamer, és még hozzáteszi, ez egy remek példa arra, hogyan lehet egy szeretetteljesebb és igazságosabb világot teremteni, ahol minden gyermek megkapja az esélyt a boldog és teljes életre, függetlenül attól, hogy hova született.
Mi a helyzet a hazai börtönökkel?
A magyarországi börtönviszonyok közepette jelenleg elképzelhetetlennek tűnik egy ilyen rendszer működtetése. Erről Krámer Lili, a Magyar Helsinki Bizottság projektmenedzsere és kutatója mesélt nekünk, aki nemrég egy szakmai konferencián ismerhette meg az Indiában működő börtön ovikat. „Meglepő, hogy milyen pozitív hatásai vannak ennek a kezdeményezésnek az indiai börtönökben.
Az ottani tapasztalatok alapján elmondható, hogy a gyerekek érzelmi és szociális fejlődése jelentősen javul, ha a szülőkkel maradhatnak, még ha börtönkörülmények között is” – magyarázza Lili, mire csak annyit kérdezünk, hogy ez a furcsa pedagógiai gyakorlat valóban csökkentheti a hierarchiát és az ellenségeskedést a rabok és az őrök gyerekei között?
Mint kiderül, a gyerekek nem tesznek különbséget egymás között, hogy ki a rab, és ki az őr gyereke, mi több, a rabok gyerekei megismerhetik az őrök emberi oldalát, amikor szigor helyett kedvességgel fordulnak hozzájuk. Ez pedig egy olyan támogató környezetet teremt, amely segíti a gyerekek kiegyensúlyozott fejlődését. Magyarországon viszont ez a rendszer a jelenlegi keretek között nehezen lenne megvalósítható, mivel nálunk a fogvatartott anyák gyermekei csak egy éves korukig maradhatnak a börtönben, utána a másik gondozójukhoz (pl. édesapa, nagyszülők), vagy állami gondoskodásba kerülnek.
Az ilyen kezdeményezésekhez civil szervezetekre és támogató környezetre lenne szükség, ami jelenleg hiányzik itthon. „A börtönóvodák előnyei közé tartozik, hogy az anyák és gyermekeik közötti kötelék erős maradhat, ami csökkenti a gyerekek érzelmi traumáit és hozzájárul a pszichológiai fejlődésükhöz, ezen kívül csökkenthetők a börtönön belüli feszültségek. Ugyanakkor az ilyen óvodák működtetése komoly szervezést és szigorú biztonsági intézkedéseket igényel.
Az is kérdéses, hogy a gyerekek hosszú távon hogyan reagálnak a börtön környezetére, hiszen azért vannak itt a szüleik, mert a büntetésüket töltik. A börtönkörnyezet pedig finoman szólva sem felemelő.” Hogy mi jobb a gyerekeknek, távol a fogvatartott szülőktől vagy közel hozzájuk, de a börtön falain belül? Ez még az indiai jó példa láttán is vitatott. Annyi biztos, hogy a rabok gyerekei egyszer szembe fognak nézni a valósággal és nem mindegy, mennyi segítséget kapnak ahhoz, hogy feldolgozák: a szülő más minőségben volt jelen az életükben a börtönbüntetés alatt.