Ilyen, amikor Hollywood beköltözik a szavazófülkébe – Hogyan formálják a sztárok az amerikai elnökválasztást?
Az elkövetkezendő hetekben minden szem Amerikára, és a novemberben esedékes elnökválasztásra szegeződik. Bár az esemény eddig is óriási figyelmet kapott, a szavazásra buzdító celebek egyértelműen növelik iránta az érdeklődést: a színészek, zenészek és hírességek ugyanis már nemcsak a vörös szőnyegen, hanem az elnökválasztási kampányokban is főszerepet játszanak. De mégis mennyire?
Amikor Leonardo DiCaprio a környezetvédelemre buzdítja rajongóit, Meryl Streep felemeli a hangját az elnyomott nők helyzetével kapcsolatban vagy Taylor Swift leteszi a voksát Kamala Harris mellett, abból világosan látszik: mára a sztárok korántsem félnek véleményt nyilvánítani politikai kérdésekben. Sőt! A hírességek egyre inkább a választások meghatározó szereplőivé válnak, hiszen hatalmas on- és offline követőtáboruk révén képesek milliók gondolkodását és döntéseit befolyásolni. De vajon mennyire formálják ténylegesen az elnökválasztás végkimenetelét?
A-listás szereplők
Mióta kiderült, hogy Joe Biden helyett Kamala Harris indul a demokraták színeiben a 2024-es amerikai elnökválasztáson, számos híresség tette le a voksát (egyelőre csak képletesen) Harris mellett. Jennifer Lawrence például a reproduktív jogok védelme miatt állt mellé, ugyanúgy, ahogy Barbra Streisand színész- énekesnő is. George Clooney már azelőtt Harrist szerette volna látni a demokraták indulójaként, hogy Biden visszalépett volna, sőt: a színész egy, a The New York Times-ban megjelent esszével próbálta arra ösztökélni a jelenlegi elnököt, hogy adja át a helyét az utódjának. Rajta kívül azóta John Legend, Rosie O’Donnell, Jamie Lee Curtis és Robert De Niro is közvetett vagy közvetlen módon, de egyértelműen jelezték: Harrisben látják a jövőt.
Sztárok tekintetében Donald Trumpnak sem kell szabadkoznia: Lady Gaga édesapja, Joe Germanotta például „igazi patriótának” hívta a volt elnököt egy, a Fox Newsnak adott interjúban, míg Zachary Levi színész egyértelműen Trump mellett tette le a voksát. („Vedd vissza ezt az országot!” – szólította fel a republikánus elnökjelöltet nemrég egy beszélgetés moderálása során.)
Bár a felsorolást elnézve Harris bőven A-listás sztárok bizalmát tudhatja magáénak, egyikük véleménye sem nyom akkora súlyt a latba, mint Taylor Swifté. Swift Harris és Trump első elnökjelölti vitáját követően állt be Harris mögé. „Elvégeztem a kutatást és meghoztam a döntést. A 2024-es elnökválasztáson Kamala Harrisre és Tim Walzra fogom leadni a voksom” – írta több mint 283 millió követőjének Instagramon. Az énekesnő egyúttal kifejtette: azért fog Harrisre szavazni, mert az országnak szüksége van „egy harcosra, aki megvédi őket. Olyasvalakire, aki a jogokért és ügyekért küzd.” Swift egyúttal arra biztatta követőit, hogy ők is a saját „kutatásaikra” alapozva hozzák meg a döntést: a lényeg, hogy regisztráljanak időben és menjenek el szavazni.
Noha költői túlzásnak tűnhet Swift erejét jobban kiemelni a többi híresség közül, a számok őt igazolják. Mióta az énekes felhívta a figyelmet a regisztrációra, bizonyos államokban megugrott a szavazásra „bejelentkezők” száma: a Swift posztját követő héten Massachusettsben, és a választás szempontjából még fontosabb Pennsylvaniában például majdnem megduplázódott ez az arány. (A becslések szerint Swift Vote.org-ra mutató Instagram-linkje több mint 400 ezer embert irányított át a regisztrációs oldalra. Összehasonlításképp: ez nagyjából Budapest lakosságának negyede.) De pontosan kikre és milyen hatással van Taylor Swift és a többi híresség?
Megmagyarázhatatlan hatások
„Nehéz elképzelni, hogy Swift, vagy a többi celeb véleménye megváltoztatná azoknak a szavazóknak a meggyőződését, akik már elkötelezték magukat az egyik elnökjelölt mellett,” – magyarázza Stepahine Burt, a Harvard Egyetem angol professzora a Vogue e témában írt cikkében. „Ugyanakkor emlékeztetheti az alacsony elkötelezettségű szavazókat – különösen a fiatal, fehér nőket – arra, hogy regisztráljanak és szavazzanak. E szavazók többsége pedig valószínűleg Kamalát fogja támogatni.”
A professzor nem jár messze az igazságtól: Ashley Spillane, a Harvard Kennedy School kutatójának friss vizsgálata szerint a fiatal szavazóknak (akik egyúttal Swift közösségének magját jelentik) jelenleg rendkívül csekély a bizalmuk az intézmények és a vezetők iránt (beleértve az Amerikában kettészakadt, hagyományos hírmédiát is), ez alól viszont a hírességek kivételt képeznek.
A tanulmány egyértelműsíti, hogy bár Amerikában a legutóbbi választások alkalmával rekordszintű szavazó vett részt az elnökválasztásban, ennek ellenére az USA még mindig csak a 31. helyen áll aközött az ötven, fejlett ország között, amelyekben a szavazásra jogosultak részvételét vizsgálják. Ennek tudatában könnyedén belátható, hogy a hírességek kulcsfontosságúak lehetnek a részvétel erősítésében.
„A szavazásnak divatos, menő dolognak kell lennie. A tanulmány számokkal támasztja alá, hogy amikor az emberek így állnak hozzá az elnökválasztáshoz, szívesebben is vesznek részt a szavazáson” – magyarázza Spillane, aki egyúttal hozzáteszi: a Swift posztjához hasonló felhívások (amelyben az énekesnő olyan információkat osztott meg a közönségével, amely lehetővé tette számukra a cselekvést) vannak a legnagyobb hatással a követőbázisra. Az emberek tehát nemcsak, hogy odafigyelnek a hírességek véleményére: ha cselekvésre buzdítják őket, (esetleg egy linkkel meg is támogatják azt), örömmel vetik bele magukat az események sűrűjébe.
A befolyás neve: híresség
Bár Taylor Swift ereje elvitathatatlan, tény: a közösségi média nagyjából ugyanannyit nyom a latba, mint az énekes személye. Különösen a Z generáció körében van óriási szerepe a különböző platformoknak, hiszen a fiatalok nagy része ezeken a felületeken tájékozódik és értesül a világ ügyes-bajos dolgairól. Nincs ez másképp a politikai véleményformálással sem.
Kamala Harris ázsiója például akkor nőtt nagyot a Z generációs fiatalok körében, amikor a Charli XCX nevű fiatal brit előadó azt posztolta róla az X-en, hogy „Kamala IS brat”. (A brat kifejezést a modern popkultúrában azokra használják, akik magabiztos lázadóként viselkednek természetes közegükben, – a szerk.)
A hiperpop zenész posztja mostanra 55,8 millió megtekintésnél jár, több mint 42 ezer alkalommal posztolták újra és több milliónyi mém forrásaként szolgált. Ez a „kampány” hozzájárult ahhoz, hogy Harris nevét a Z generáció tagjai is megismerjék és elkezdjenek ismerkedni a programjával. (A Z generáció jelentősége egyébként már csak abból a szempontból sem elhanyagolható, hogy ez a korosztály alkotja majd 2028-ra a szavazók többségét.) Charli XCX bejegyzése tökéletes példája annak, hogy egy-egy híresség posztja nemcsak óriási tömegeket ér el és mozgósít, hanem befolyásolhatja a politikusról folyó beszélgetést.
Bár a hírességek politikai befolyása megosztó téma, egy dolog biztos: a közösségi média világában a véleményformálás szerepe és jelentősége soha nem látott magasságokba emelkedett. Az amerikai választások során a sztárok már nemcsak szórakoztatnak (például a beiktatási szertartáson), hanem a közéleti diskurzus alakítóivá váltak. Hogy hosszú távon mennyire lesznek képesek valódi változást elérni, az kérdéses, de tény: a szavazók nemcsak odafigyelnek arra, amit mondanak, a hírességek szavainak komoly motiváló erejük van. Ezzel pedig minden politikusnak érdemes számolnia.