Ilyen, amikor Hollywood beköltözik a szavazófülkébe – Hogyan formálják a sztárok az amerikai elnökválasztást?

A hírességek egyre inkább a választások meghatározó szereplőivé válnak, hiszen hatalmas on- és offline követőtáboruk révén képesek milliók gondolkodását és döntéseit befolyásolni
A hírességek egyre inkább a választások meghatározó szereplőivé válnak, hiszen hatalmas on- és offline követőtáboruk révén képesek milliók gondolkodását és döntéseit befolyásolni
Fotó: GLAMOUR/Getty Images

Az elkövetkezendő hetekben minden szem Amerikára, és a novemberben esedékes elnökválasztásra szegeződik. Bár az esemény eddig is óriási figyelmet kapott, a szavazásra buzdító celebek egyértelműen növelik iránta az érdeklődést: a színészek, zenészek és hírességek ugyanis már nemcsak a vörös szőnyegen, hanem az elnökválasztási kampányokban is főszerepet játszanak. De mégis mennyire?

Amikor Leonardo DiCaprio a környezetvédelemre buzdítja rajongóit, Meryl Streep felemeli a hangját az elnyomott nők helyzetével kapcsolatban vagy Taylor Swift leteszi a voksát Kamala Harris mellett, abból világosan látszik: mára a sztárok korántsem félnek véleményt nyilvánítani politikai kérdésekben. Sőt! A hírességek egyre inkább a választások meghatározó szereplőivé válnak, hiszen hatalmas on- és offline követőtáboruk révén képesek milliók gondolkodását és döntéseit befolyásolni. De vajon mennyire formálják ténylegesen az elnökválasztás végkimenetelét?

A-listás szereplők

Mióta kiderült, hogy Joe Biden helyett Kamala Harris indul a demokraták színeiben a 2024-es amerikai elnökválasztáson, számos híresség tette le a voksát (egyelőre csak képletesen) Harris mellett. Jennifer Lawrence például a reproduktív jogok védelme miatt állt mellé, ugyanúgy, ahogy Barbra Streisand színész- énekesnő is. George Clooney már azelőtt Harrist szerette volna látni a demokraták indulójaként, hogy Biden visszalépett volna, sőt: a színész egy, a The New York Times-ban megjelent esszével próbálta arra ösztökélni a jelenlegi elnököt, hogy adja át a helyét az utódjának. Rajta kívül azóta John Legend, Rosie O’Donnell, Jamie Lee Curtis és Robert De Niro is közvetett vagy közvetlen módon, de egyértelműen jelezték: Harrisben látják a jövőt.

Sztárok tekintetében Donald Trumpnak sem kell szabadkoznia: Lady Gaga édesapja, Joe Germanotta például „igazi patriótának” hívta a volt elnököt egy, a Fox Newsnak adott interjúban, míg Zachary Levi színész egyértelműen Trump mellett tette le a voksát. („Vedd vissza ezt az országot!” – szólította fel a republikánus elnökjelöltet nemrég egy beszélgetés moderálása során.)

Bár a felsorolást elnézve Harris bőven A-listás sztárok bizalmát tudhatja magáénak, egyikük véleménye sem nyom akkora súlyt a latba, mint Taylor Swifté. Swift Harris és Trump első elnökjelölti vitáját követően állt be Harris mögé. „Elvégeztem a kutatást és meghoztam a döntést. A 2024-es elnökválasztáson Kamala Harrisre és Tim Walzra fogom leadni a voksom” írta több mint 283 millió követőjének Instagramon. Az énekesnő egyúttal kifejtette: azért fog Harrisre szavazni, mert az országnak szüksége van „egy harcosra, aki megvédi őket. Olyasvalakire, aki a jogokért és ügyekért küzd.” Swift egyúttal arra biztatta követőit, hogy ők is a saját „kutatásaikra” alapozva hozzák meg a döntést: a lényeg, hogy regisztráljanak időben és menjenek el szavazni.

glamour plusz ikon Cseréld fel a struccpolitikát: szakértővel mutatjuk, hogyan olvass JÓL politikai híreket!

Cseréld fel a struccpolitikát: szakértővel mutatjuk, hogyan olvass JÓL politikai híreket!

Noha költői túlzásnak tűnhet Swift erejét jobban kiemelni a többi híresség közül, a számok őt igazolják. Mióta az énekes felhívta a figyelmet a regisztrációra, bizonyos államokban megugrott a szavazásra „bejelentkezők” száma: a Swift posztját követő héten Massachusettsben, és a választás szempontjából még fontosabb Pennsylvaniában például majdnem megduplázódott ez az arány. (A becslések szerint Swift Vote.org-ra mutató Instagram-linkje több mint 400 ezer embert irányított át a regisztrációs oldalra. Összehasonlításképp: ez nagyjából Budapest lakosságának negyede.) De pontosan kikre és milyen hatással van Taylor Swift és a többi híresség?

Megmagyarázhatatlan hatások

„Nehéz elképzelni, hogy Swift, vagy a többi celeb véleménye megváltoztatná azoknak a szavazóknak a meggyőződését, akik már elkötelezték magukat az egyik elnökjelölt mellett,” – magyarázza Stepahine Burt, a Harvard Egyetem angol professzora a Vogue e témában írt cikkében. „Ugyanakkor emlékeztetheti az alacsony elkötelezettségű szavazókat – különösen a fiatal, fehér nőket – arra, hogy regisztráljanak és szavazzanak. E szavazók többsége pedig valószínűleg Kamalát fogja támogatni.”

A professzor nem jár messze az igazságtól: Ashley Spillane, a Harvard Kennedy School kutatójának friss vizsgálata szerint a fiatal szavazóknak (akik egyúttal Swift közösségének magját jelentik) jelenleg rendkívül csekély a bizalmuk az intézmények és a vezetők iránt (beleértve az Amerikában kettészakadt, hagyományos hírmédiát is), ez alól viszont a hírességek kivételt képeznek.

A tanulmány egyértelműsíti, hogy bár Amerikában a legutóbbi választások alkalmával rekordszintű szavazó vett részt az elnökválasztásban, ennek ellenére az USA még mindig csak a 31. helyen áll aközött az ötven, fejlett ország között, amelyekben a szavazásra jogosultak részvételét vizsgálják. Ennek tudatában könnyedén belátható, hogy a hírességek kulcsfontosságúak lehetnek a részvétel erősítésében.

„A szavazásnak divatos, menő dolognak kell lennie. A tanulmány számokkal támasztja alá, hogy amikor az emberek így állnak hozzá az elnökválasztáshoz, szívesebben is vesznek részt a szavazáson”magyarázza Spillane, aki egyúttal hozzáteszi: a Swift posztjához hasonló felhívások (amelyben az énekesnő olyan információkat osztott meg a közönségével, amely lehetővé tette számukra a cselekvést) vannak a legnagyobb hatással a követőbázisra. Az emberek tehát nemcsak, hogy odafigyelnek a hírességek véleményére: ha cselekvésre buzdítják őket, (esetleg egy linkkel meg is támogatják azt), örömmel vetik bele magukat az események sűrűjébe.

glamour plusz ikon Valóban egy veszélyes üvegszikla peremén áll Kamala Harris?

Valóban egy veszélyes üvegszikla peremén áll Kamala Harris?

A befolyás neve: híresség

Bár Taylor Swift ereje elvitathatatlan, tény: a közösségi média nagyjából ugyanannyit nyom a latba, mint az énekes személye. Különösen a Z generáció körében van óriási szerepe a különböző platformoknak, hiszen a fiatalok nagy része ezeken a felületeken tájékozódik és értesül a világ ügyes-bajos dolgairól. Nincs ez másképp a politikai véleményformálással sem.

Kamala Harris ázsiója például akkor nőtt nagyot a Z generációs fiatalok körében, amikor a Charli XCX nevű fiatal brit előadó azt posztolta róla az X-en, hogy „Kamala IS brat”. (A brat kifejezést a modern popkultúrában azokra használják, akik magabiztos lázadóként viselkednek természetes közegükben, – a szerk.)

A hiperpop zenész posztja mostanra 55,8 millió megtekintésnél jár, több mint 42 ezer alkalommal posztolták újra és több milliónyi mém forrásaként szolgált. Ez a „kampány” hozzájárult ahhoz, hogy Harris nevét a Z generáció tagjai is megismerjék és elkezdjenek ismerkedni a programjával. (A Z generáció jelentősége egyébként már csak abból a szempontból sem elhanyagolható, hogy ez a korosztály alkotja majd 2028-ra a szavazók többségét.) Charli XCX bejegyzése tökéletes példája annak, hogy egy-egy híresség posztja nemcsak óriási tömegeket ér el és mozgósít, hanem befolyásolhatja a politikusról folyó beszélgetést.

Bár a hírességek politikai befolyása megosztó téma, egy dolog biztos: a közösségi média világában a véleményformálás szerepe és jelentősége soha nem látott magasságokba emelkedett. Az amerikai választások során a sztárok már nemcsak szórakoztatnak (például a beiktatási szertartáson), hanem a közéleti diskurzus alakítóivá váltak. Hogy hosszú távon mennyire lesznek képesek valódi változást elérni, az kérdéses, de tény: a szavazók nemcsak odafigyelnek arra, amit mondanak, a hírességek szavainak komoly motiváló erejük van. Ezzel pedig minden politikusnak érdemes számolnia.