Miként legyél kiegyensúlyozott a stresszes mindennapokban?
Az egyik legnagyobb kihívás az időbeosztás. Ugye te is érezted már azt, hogy akkor sem végeznél a teendőkkel, ha egy nap harminc órából állna? Mivel azonban az időt nem tudjuk tágítani, így kénytelenek vagyunk ügyesen szervezni.
Ezeket láttad már?
Először is, állítsd fel a következő kategóriákat: fontos és sürgős; fontos, de nem sürgős; sürgős, de nem fontos; időrabló ügyek. Lehetőleg ebben sorrendben haladj az ügyintézéssel, mert a legtöbbször a második kategória, azaz a fontos, de nem sürgős elintézendőket szoktuk a végére hagyni. Ennek eredménye pedig, hogy folyamatosan ott van az a nyomasztó érzés, hogy valamit el kell intézni, miközben a Facebookon lógsz.
Figyelj a kommunikációra! Ha valami nem megy jól, akkor a helyzetet vizsgáld felül, ne magadat vagy mást hibáztass. Azzal nem jutsz előrébb. Ha pedig a te feladatodhoz szükség van valaki más döntésére is, akkor emlékeztesd, telefonálj, írj neki. Nem mentegetőzhetsz más halogatása miatt. Ugyanakkor te is tartsd tiszteletben a másik munkáját, dönts hát mielőbb, ha rajtad a sor.
Figyelj az üzeneteidre! Mindegyiket csak egyszer nyisd meg, akkor pedig azonnal válaszolj rá, intézd el a benne lévő feladatot, vagy dobd ki. De ne rakd félre, azzal is csak halogatsz, ráadásul könnyen feledésbe merülhet egy-egy fontos válasz.
Vesd papírra céljaidat, illetve adj határidőt nekik. Néha pedig tedd fel a kérdést magadnak: amit most csinálok, közelebb visz a célomhoz? Figyeld meg, sokkal hatékonyabb és eredményesebb lesz a munkád, ha előre megtervezed azt.
Még egy nagyon fontos tanács! Mindenkinek van egy időszaka a nap folyamán, amikor különösen termékeny, sokkal gyorsabban oldja meg a feladatokat. Figyeld meg, nálad mikor következik be, és védd ezt a periódust másoktól. Ilyenkor vágj bele a leglényegesebb tevékenységekbe, és ne hagyd, hogy a kollégák ilyenkor csábítsanak el kávézni és fecsegni.
Hogy azonban egy kicsit elszakadjunk a munka világától, sok feszültségtől óvhatod magad az otthoni feladatok újraosztásával is. Ennek legjobb módszere a következő: a család minden tagja üljön össze, és gondolkodjon, hogy milyen feladatokat kell ellátni otthon. Minden feladatot írjatok rá külön kis cetlire. Majd ha megvan, mindenki válassza ki azt, ami aktuálisan az ő reszortja. Valószínűleg lesz, akinek több, lesz, akinek kevesebb cetli jut. Ha nagy az aránytalanság, akkor kezdődhet az adok-kapok. Lehet átadni, átvállalni, elcserélni a feladatokat, a lényeg, hogy mindenki vegye ki a részét a munkából, és lehetőleg egyenlően. A cetlik azért is segítenek, mert vizuálisan is érzékelteti, kinek mekkora rész jut az otthoni feladatokból.
Remélem, tudtam segíteni a fenti ötletekkel. Hidd el, ha csak egyet is bevezetsz a mindennapjaidba, máris tettél a jobb közérzetért. Ne feledkezz meg persze a feszültséglevezetés legális és egészséges formájáról sem, azaz a sportról, ami a testednek, lelkednek egyaránt jót tesz.
Forrás: Edwin C. Bliss: Getting things done; The ABCs of time management.