A KATA SZEGEDI márka kortárs művésszel együtt mutatta be új kollekcióját
A Budapest Central European Fashion Week AW25 keretében, saját szervezésű eseményen mutatta be 2025-26-os őszi-téli kollekcióját a KATA SZEGEDI. A márka új kollekciójának középpontjában egy izgalmas párosítás, a gyapjú és a farmer áll. A prezentáció a kortárs fotóművészet és a streetwear találkozására épült. A tervezőpáros, Szegedi Kata és Benus Dániel mozgó ruhaszobrai Jelen Ádám művész munkáinak társaságában jelentek meg. Jelen Ádám képein a divat és a művészet találkozik, a fotókon keresztül pedig egyedi módon mutatja be az anyagok, formák és érzelmek kapcsolatát. Az új szezonról, a vibráló színekről és az izgalmas kollaboráció részleteiről Szegedi Katát kérdeztük.
Ezeket láttad már?
A divat és a művészet határán egyensúlyozó KATA SZEGEDI márka újabb különleges bemutatóval jelentkezett. A 2025-26-os őszi-téli kollekció fókuszában a gyapjú és a farmer áll, amelyeket mozgó ruhaszobrok formájában mutattak be. A kollaboráció különlegessége, hogy Jelen Ádám fotóművész is közreműködött a projektben, saját látásmódjával gazdagítva a vizuális narratívát. Az esemény kapcsán Szegedi Kata tervező Egri Petra divatteoretikussal beszélgetett.
Színek és textúrák a kollekcióban
A rendkívül ügyesen kivitelezett szabástechnikákat, a rétegzett felületeket már megszoktuk tőletek, de az idei kollekció különösen izgalmasra sikeredett a színhasználat felől is.
Nagyon gyakran megyünk a milánói anyagvásárra, ahol közvetlenül a gyártóktól rendelünk textileket. Mindig nagyon inspiráló, amikor először találkozunk az éppen aktuális trendekkel, textúrákkal. Sok esetben az anyaghoz készül a terv. Mindegyik ruha más, a pink kasmírkabát egy kicsit meglepőnek tűnhet a márkától, pedig volt már rá példa, hogy egy kollekciónkban nagyon élénk, neonos színeket használtunk.
Azok a mozgó ruhaszobrok, amelyeket mi készítünk a KATA SZEGEDI brand alatt, valahogy feketében és fehérben igazán látványosak. A vásárlóink nagyon kedvelik ezeket. A színek meghatározzák Jelen Ádám fotóművész munkáit is, így a kollaboráció felől is izgalmasnak találhatja majd a közönség a színesebb darabjainkat. Az élénk színek használata a márka számára is izgalmas kihívás, ami a márka DNS-ébe abszolút belefér.
Elárulod nekünk, hogy mit értetek „mozgó ruhaszobor” alatt?
A ruhát, amit egyértelműen a viselője kelt életre. Természetesen ezek a darabok a vállfán is szoborszerűek, de számunkra akkor teljesednek ki, ha az, aki hordja, élettel tölti meg. Persze a viselő oldaláról is érdekes ez, hiszen nagyon más érzés, amikor egy izgalmasan szabott kabátot visel egy ember.
Megérkeztek 2025 legmenőbb sneaker trendjei, és nem véletlenül robbantják fel az idei évet
Kollaborációk és a divat jövője
Nem idegen tőletek a művészekkel való együttműködés. A 2024-2025 őszi-téli kollekció bemutatóját is közösen valósítottátok meg Nemes Márton festőművésszel, a műtermében.
Szerintünk egyre fontosabb, hogy kreatív összművészeti eseményeket hozzunk létre, ahol a zene, a művészet és a divat is találkozik. Az élénk színek már akkor is feltűntek a kollekciónkban, akárcsak Nemes Márton képein az „arcbavágó” színek.
Idén talán kevesebb klasszikus, Roads textúrás KATA SZEGEDI farmernadrággal találkoztunk a kollekcióban. E mögött tudatos döntés volt?
Van Roads nadrág ebben a szezonban is, de most nem kivágott, hanem mondjuk úgy, felületkezelt, de ugyanúgy rajta van a sok-sok szabásvonal. Természetesen gondolkodtunk rajta, de úgy látjuk, hogy a kollekciónkban így is nagyon a márkára jellemző részletek tűnnek fel.
Nagyon szeretnénk a divatnak ezt a roppant gyors körforgását lassítani. Fontos, hogy állandó darabokkal is dolgozzunk, amelyek a márka palettáján egyrészt mindig elérhetőek, másrészt szezonálisan mindig vissza-visszatérnek és még mindig érvényesek, különleges darabként lehet őket hordani. Szeretnénk a ruháinkkal értéket teremteni.
A kollekciót látva könnyen be lehetett azonosítani, hogy a KATA SZEGEDI márka bemutatóját láthatjuk. A kollekcióban használt piercingekről is mesélj még.
Az utóbbi években már használtunk piercinges részleteket zakókon, kabátokon, de ott leginkább csak gegként. Ebben a kollekcióban sokkal nagyobb hangsúlyt kaptak a piercingek, így a ruhadarabok még inkább egy művészeti alkotás benyomását keltik, ami mégis könnyen beilleszthető a ruhatárunkba.
Egyértelműen divatperformanszt láttunk és nem egy klasszikus catwalk show-t. A közönség is hosszasan érdeklődve szemlélte az eseményeket, a végtelenített bemutatót. Miért emellett a bemutatási forma mellett döntöttetek?
Nekünk nagyon fontos, hogy kollaboráljunk más művészekkel. Nemes Marcival és Jelen Ádámmal is együttműködtünk már ezelőtt is. Természetesen sok mindenki van még a fejünkben, a kortárs képzőművészet és a zene terén is. A divat önmagában manapság már nem annyira izgalmas, ha egy tervező nem álmodik mellé társtörténetet is. Ha nem tud egy összművészeti történet lenni, akkor az szerintünk nem állja meg a helyét.
Szerettük volna, ha a látogatók a lehető legközelebbről szemlélhetik a kiállított ruhákat, képeket. Egy-egy fonott farmer bomberdzseki másfél-két hét alatt készült el. Egyúttal fontosnak tartottuk, hogy első bőrtáska-kollekciónkat is közelről láthassák a vendégek.