Elhunyt a divatbirodalmat alapító tervező
Nem csupán egy márkát alapított, hanem egy egész divatbirodalmat hozott létre a tunéziai származású divattervező, aki a kilencvenes évektől elképesztően sikeres volt, és állandóan kész volt az innovációra, nem sokkal a halála előtt egy világítástechnikai start upba szállt be, mindig kereste az új lehetőségeket.
Ezeket láttad már?
Max Azria egy tunéziai zsidó család legfiatalabb gyerekeként született. A családja tinédzserkorában költözött Párizsba. A családban nem ő az egyetlen, akit az érdeklődése a divat felé vitt, hiszen a bátyja, Serge alapította a Joie márkát, és ő támasztotta fel az Equipmentet is. Max Azria hosszabb ideig dolgozott különböző párizsi divatházaknál tervezőként, majd a nyolcvanas évek elején Los Angelesbe költözött, ahol Jess néven hamar felkapottá váló luxusmárkákat forgalmazó butikot nyitott. Az üzleti sikerek után végül 1989-ben visszatért a tervezéshez, ekkor alapította BCBG Max Azria márkát. A híressé váló márkanév egyébként a bon chic bon genre (jó stílus, jó ízlés) francia kifejezés rövidítése. A kilencvenes évek felkapott márkájává váltak, miközben a vörös szőnyegen folyamatosan jelen voltak A-listás sztárok öltöztetőjeként (lásd galériánkat a cikk alatt), valóságos divatbirodalom építésébe kezdtek.
Tönkreteszik a celebmárkák a divatot? - A sztármárkák története
Tönkreteszik a celebmárkák a divatot? - A sztármárkák története
A zászlóshajónak számító BCBG Max Azria mellett rengeteg almárka jött létre, mint a Max Azria, vagy a couture vonal a Max Azria Atelier, és 1998-ban megvették a Hervé Leger márkát is, amely ettől fogva Hervé Leger by Max Azria működött tovább. Egy elképesztően nagy divatbirodalom jött létre, ami a világ 40 országában 400-nál is több üzlettel volt jelen. Az elemzők szerint pontosan ez is lett a divatbirodalom veszte is, hogy állandóan növekedni, terjeszkedni akart, de az internetes vásárlás korában újra kellett volna gondolni a struktúrát.
A 2010-es évektől a BCBG Max Azria egyre veszített a pozíciójából, hogy aztán 2017-ben csődvédelemhez folyamodjon, és az egész birodalmat kénytelen legyen eladni az alapító. Úgy bukott el a tervező, hogy a kollekcióit közben lelkesen fogadta a divatvilág, de üzletileg nem hoztak jó döntéseket. Max Azria birodalma családi vállalkozásként is működött, aminek része volt a második felesége, Lubov Azria, és hat gyermeke közül több is, Joyce nevű lánya a BCBGeneration nevű márka kreatív igazgatója volt, de éppen a csőd évében elhagyta a márkát, hogy kiszállva a családi birodalomból Avec Les Filles néven alapítson márkát.
Egyik utolsó divatbemutatóján felesége, Lubov oldalán:
Max Azria a divatbirodalma csődje után sem maradt tétlen ekkor fordult az érdeklődése a ZappLight világítástechnikai start-up felé, ahol vezérigazgató lett. Azonban sok ideje már nem maradt, hogy az új területen sikereket érjen el, mert súlyos beteg lett, május első napjaiban hunyt el tüdőrákban 70 évesen. Cégbirodalmát eladta, de az általa alapított márka tovább él, és remélhetőleg még sokáig megőrzi az alapító szellemét.