Ezek voltak BCEFW magyar divathét legjobb szettjei: szerkesztőink összegyűjtötték a legizgalmasabb ruhadarabokat
Izgalmas programok, fenntarthatóság fókuszú bemutatók és számos edukációs workshop is megrendezésre került a Budapest Central European Fashion Weeken. A 2024. augusztus 26. és szeptember 1. között tartott programokat a hétvégi, több mint 60 hazai és régiós márka divatbemutatóinak sora zárta a Millenáris G épületben, miközben a szomszédos Nemzeti Táncszínház a Fashion Hub eseményeinek adott otthont.
Ezeket láttad már?
A Budapest Central European Fashion Week eseményén kiemelt figyelmet kaptak a fenntartható márkák, a fiatal divattervezők és a régió legjobb divattervezői is. A legfontosabb pillanatokat osztjuk most meg veletek!
A Budapesten megrendezésre kerülő divathetek minden évben izgalmas koncepciók köré épülnek, és nemcsak a már több éves tapasztalattal rendelkező magyar tervezőknek adnak teret, hanem a régió tehetségei és a fiatal generációja is bemutatkozhatnak a nemzetközi közönség előtt. Az elmúlt héten megrendezett 60 divatbemutató és több mint 35 side event során olyan szakmai bepillantást nyerhettünk a divat- és kreatívipar különböző részeibe, amelyek Európában egyedülálló színvonalra emelik a régió márkáit.
A fenntarthatóság a fókuszban: Conscious by BCEFW
Már szinte minden márkánál fókuszba kerül a tervezés, a gyártás és újrahasznosítás során a fenntarthatóság, ám most, az ebben már nagyon elöl járó márkák külön szerepet kaptak. A 2025-ös tavaszi-nyári szezonban négy hazai és egy regionális tervezővel debütált a BCEFW legújabb kategóriája, a Conscious by BCEFW: a Catwalk tervezői közül a Nanushka és Borbala, a BCEFW Showcase kategóriából Makro Feher, míg a prezentáló márkák sorából a Slangslang és a Printa képviseltették magukat a tudatos gyakorlatokra ösztönző szekcióban.
Sándor Szandra tervező a Nanushka kollekciójához Budapest városának modern és hagyományos jegyeit használta inspirációként. A kollekció a szabványos méreteken és alapszíneken túlmutat, valamint újrahasznosított és 100% természetes anyagokból készült, és kiemelt figyelmet szentelt a fenntarthatóságra.
A mindig színes Borbála kollekció hamisítatlan Borbála stílusban ötvözi a fűzőket, csipkéket és eltúlzott csípővonalakat. A darabok teljes mértékben újrahasznosított anyagokból – régi ruhákból, törölközőkből, függönyökből és más, már nem használt textíliákból – készültek. A kollekció Harsány Patrícia ékszertervezővel és bioműanyag-kutatóval együttműködésben jött létre. A ruhadarabok kísérleti bioműanyagból készültek, melyeket textilhulladékkal és textil mikroműanyagokkal kombináltak.
A Bosznia-Hercegovinából származó Marko Feher márka a divat jövőjét kívánja bemutatni fenntartható kollekciójával. Ezzel a kollekcióval Marko Feher folytatja küldetését, melynek lényege, hogy a hulladékból kincset varázsol, viselhető művészetet teremtve, amely egyszerre szól a szívhez és ösztönöz egy fenntarthatóbb jövőre.
A Slangslang Fashion Hubban tartott prezentációján a márka olyan ruhákat mutatott be, amelyek különlegessége, hogy minden egyes részlet először virtuálisan, 3D-ben készül el. A tervezők ezt követően mozgóképes megjelenítést is készítenek, és csak ezután kezdődik a tényleges kivitelezés. Ezzel a módszerrel jelentős mennyiségű időt, energiát és nyersanyagot takarítanak meg a felesleges mintavételezés elkerülésével.
A Printa a fenntartható divat egyik úttörője Magyarországon. Új kollekciójában régi férfiruhákat gondol újra és alakít át, hogy egyedi női darabokat hozzon létre. Minden egyes darab kiváló minőségű, tartós textíliákból készül, amelyek korábban férfiak ruhatárának részét képezték, így megkérdőjelezve a nemek szerinti minőség fogalmát az öltözködésben.
Itt voltak a régió legjobbjai
A hagyományostól a modern vonalakig a szlovák, szlovén, szerb, lengyel és ukrán tervezők ezerarcú divatot mutattak be, bepillantást engedve saját stílusuk és kultúrájuk minden szegletébe. A BCEFW látogatói a kollektív divatbemutatóknak köszönhetően közel 20 külföldi márkával ismerkedhettek meg. A régióból érkező divattervezők izgalmas tavaszi kollekcióiban a hagyományok megőrzése, az egyedi anyaghasználat, a gazdag színvilág és a kultúrák sajátosságai mellett a fenntarthatóság is központi szerepet kapott.
Fiatal tehetségek
Idén is kiemelt figyelmet kaptak a fiatal divattervezők és azok a márkák, amelyek nemzetközi piacra törekednek. A Young Talents divatbemutatón Vanda Klein, Nankin, Antuseka és Victoria Wang kreatív és innovatív kollekcióit csodálhattuk meg. A New Generation program keretében olyan márkákkal találkozhattunk, amelyek hazai elismeréseik után a nemzetközi színtéren is szeretnének bemutatkozni. A bemutatón Solær, Chokassy és Judit Bárány kollekcióit is megtekinthettük
Magyar márkák izgalmas színkavalkádja
Az idei BCEFW rekordszámú vendéget fogadott, legfőbb célja pedig a magyar márkák és a divat népszerűsítése volt. Ennek megfelelően kiemelt figyelmet kaptak a kollekciókat bemutató tervezők és márkák. A Fashion Hub számos magyar beauty- és divatmárkának adott otthont, így a kerekasztal-beszélgetések és prezentációk között sem unatkoztak a látogatók.
A Mattel és a Sentiments Couture kollaborációjában a Barbie jubileumra megalkotott egyedi kollekciós darabokat láthattuk, mellettük pedig olyan magyar ékszerművészek alkotásait is megcsodálhattuk, mint Fruzsi Fekete, Leanea Jewelry és Györök Bori. Az Okkul és a Thinwood egyedi szemüvegeit is felpróbálhattuk.
A kifutón bemutatták a már 30 éve fennálló Katti Zoob divatház kreációit, valamint Richard Demeter divathét debütálását is. Évről évre izgalmas és vagány kollekcióval tér vissza a Virág Kerényi, míg a Tomcsányi különleges mintáival nyűgözi le a közönséget.
Újra köszönthettük a Romani dizájn roma kultúra ihlette ruháit, a Nubu minimalista stílusát, Evelinfink fekete-fehér alapdarabjait, valamint az Artista egyedülálló kreációit. Nora Sarman különleges alkalmi ruhái sem maradtak ki idén a bemutatók sorából. Viktoria Varga színvilágával lopta be magát a nézők szívébe, míg a Zsigmond kreációk a hagyományos kézimunka kedvelőinek képzeletét szárnyaltatták. A Sugarbird idén a porcelán extravaganciáját öntötte ruhákba, míg az Unreal Industry kifutóján a sportviselet utcai viseletként jelent meg.
A Budapest Central European Fashion Week idén is számos programmal népszerűsítette a magyar és régiós divatot, miközben edukatív programjai minden divatkedvelő számára kínáltak valamit. A BCEFW 2018 óta kerül megrendezésre, és izgalmas budapesti helyszíneken színvonalas bemutatókkal és programokkal várja látogatóit.