Károly király tűzben ég, Katalin hercegné beazonosíthatatlan - mégis mit szimbolizálnak a királyi portrék a szakértő szerint?

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

Károly király és Katalin hercegné idén nemcsak fotókkal és videókkal szerepel a médiában még az átlagosnál is többet. A róluk nemrég készült egy-egy festmény ugyanis a találgatások újabb hullámát indította el velük kapcsolatban. Az intenzív érdeklődés ezúttal teljesen érthető, hiszen olyan alkotásokról van szó, amelyekre ránézve azt érezhetjük: valahogy nem áll össze a kép.

Katalin hercegnét egy ideig még biztosan nem látjuk még a nyilvánosság előtt
Katalin hercegnét egy ideig még biztosan nem látjuk még a nyilvánosság előtt
Fotó: Profimedia

Ha előkelőségek portréira gondolunk, akkor a legtöbbünknek valószínűleg nem Károly király vagy Katalin hercegné jut eszébe. Nagy részünknek minden bizonnyal a 19. század végén, de legkésőbb a 20. század közepén ér véget a fantáziája. Természetesen ezek az alkotások is rendkívül összetett módon tükrözik a korszellemet. Úgy tűnik viszont, hogy a 21. századi királyfestészet találkozása a 21. századi monarchiával olyan kombináció, amely éppen nehezen emészthető mivoltával mesél el valami ambivalenset a jelenlegi helyzetről.

Így aztán egy kicsit mindannyiunkat bemutat az a pillanat, amikor Károly király leleplezte a róla készült első uralkodói portrét. Nem csoda, hogy az erről készült videó igencsak gyorsan terjedt a közösségi médiában, mivel felvételen úgy tűnik, mintha Károly egyenesen megrémülne a BBC által „vibrálónak” leírt festménytől. A király valószínűleg a képet fedő és gyors ütemben leomló drapéria elől ugrott el. Viszont valóban nem lett volna meglepő az sem, ha maga a látvány vált ki belőle ilyen erős reakciót.

Király király nélküli jövőt ábrázolhat a róla készült festmény

Nem szükséges azonban Károly király helyébe képzelnünk magunkat ahhoz, hogy joggal hőköljünk hátra a Jonathan Yeo által festett kép intenzitásától. A forróságot sugárzó, szinte tapintható ecsetvonások és a békés portré közötti kontraszt, valamint az uralkodó jobb válla fölött szálló, törékeny lepke értelmezések egész sorát hívta életre az elmúlt időszakban.

Vannak nagyon egyszerű magyarázatok, mint például az, hogy Károly a festményen a walesi gárda piros egyenruháját viseli. A királylepke neve pedig magáért beszél. Mások szerint a kép fókuszában az uralkodónak a globális felmelegedés elleni küzdelme áll. A legtöbben azonban nem pozitív vagy semleges hangoltságú interpretációkkal álltak elő.

György herceg nem utazhat egy repülőn a saját apjával, és nem ez az egyetlen kőkemény szabály, ami a gyerekekre vonatkozik

György herceg nem utazhat egy repülőn a saját apjával, és nem ez az egyetlen kőkemény szabály, ami a gyerekekre vonatkozik

Függetlenül attól, hogy a festményt mint műalkotást elfogadják vagy elutasítják-e, sokan azonosították például a piros szín dominanciáját a pokol tüzével vagy a brit gyarmatbirodalom terjeszkedése során kiontott tengernyi vérrel. Bár a királyi család a legutóbbi felmérések szerint összességében még mindig népszerű az Egyesült Királyságban, egyre erősödik a republikánus attitűd is.

Ez nemcsak azokból a demonstrációkból tűnik ki, amelyekhez hasonlót II. Erzsébet uralkodásának idején nem láthattunk. Hanem azokból az eredményekből is, amelyek szerint a 30 alatti korosztály minimum apatikus, de leginkább elutasító a monarchia intézményével szemben. Ennek nem pusztán a királyság berendezkedésében rejlő igazságtalan előjogok adják a hátterét.

Szintén lényeges tényező a bocsánatkérésnek az a hiánya (vagy részlegessége), amely a jelenlegi királyi család egyik legnagyobb dilemmájává vált az utóbbi évtizedekben. Az uralkodóház stabilitását ugyanis a vérvonal folytonossága biztosítja. A mostani családtagok viszont egyértelműen tartanak attól, hogy a felmenőikhez a bűneik elismerésével is kapcsolódjanak.

Mások szerint azonban Károly arcának - és részben kezeinek- kiemelkedése az égő háttérből éppen azt mutatja, hogy az ő tisztasága és sztoicizmusa mind a múlt vétkekből, mind pedig a világ jelenlegi forrongásából kiutat mutat. Ez azonban nem túl népszerű értelmezés. Részben azért sem, mert a király feje ilyen módon szinte elválik a testétől, ami óhatatlanul forradalmi asszociációkat kelt.

Abban viszont mindenképpen egyet kell értenünk Kamilla királynéval, hogy a kép festője „megragadta” Károly arcát. Bár a király világoskék szeme a valóságnál jóval sötétebb a képen, a tekintete rendkívül életszerűen sugárzik a festményről. Annyira életszerűen, hogy rájövünk arra is: ebből önmagában semmi sem derül ki. Hiszen akár lebontják, akár megtartják a monarchiát a jövőben, megkerülhetetlenül egy olyan emberi lény szemébe nézve kell ennek lezajlania, akit nagyon ismerős nekünk, de akiről szinte semmit nem tudunk biztosan.

Károly király portréja évekig készült
Fotó: WPA Pool/Getty Images

Felismerhetetlen kép került címlapra Katalin hercegnéről

Többen azt mondják, éppen ez a lényege a Katalin hercegnőről szóló festménynek is, ahol már az igazi arc keresésének gesztusa is hiányzik. A portré a Tatler nevű társasági lap megrendelésére készült el, és sokan viccelődtek azzal, hogy inkább a mesterséges intelligenciát kellett volna bevetni itt. Az általános vélemény szerint már az is jóval pontosabban adta volna vissza a valóságot, mint a kép alkotója, Hannah Uzor.

Katalin hercegné és Károly király minden eddiginél nehezebb helyzetbe került

Katalin hercegné és Károly király minden eddiginél nehezebb helyzetbe került

Míg a Károlyról készült képet néhányan azzal védték meg, hogy a művészet feladata a provokáció, a Katalint ábrázoló festményen a valóság imitációjának hiányát kérték számon. A festészetről alkotott felfogások ütközése mellett ez a kép azért is érdekes, mert jóval kevésbé dinamikus, hidegkék színvilágával erős ellentétet képez a másikkal. Emellett lényeges nézőpont, hogy míg a király egyenruhája a háttérbe olvad, és a portré áll a középpontban, addig Katalin hercegné esetében az egyébként is vázlatos arc helyett a formális királyi öltözék lesz hangsúlyos.

A jegygyűrűje mellett ez utóbbi az, ami miatt felismerjük, hogy kit is ábrázol a festmény. Ha csak az alkotáson megjelenő alak arcát néznénk, akkor akárki lehetne, még a szemformája sem olyan, mint a Kataliné. És talán éppen ez a legfontosabb eleme a festmények, amelynek az alkotója egyébként erősen királyságellenes nézetekkel rendelkezik. Majdnem mindegy, hogy ki az ember a szerep mögött, hiszen a monarchia elmossa a személyiséget - sugallja a festmény.

Miközben Károly alakját azért nem tudta teljesen elnyelni az elmúlt évszázadok gaztetteinek pokla, addig a hercegné szinte túlságosan is harmonizál a háttérrel. Vagy inkább belefagyott a monarchia időtlenségébe, a rendeltetés állandóságába. Nem csupán ezek a sötétebb hangoltságú értelmezések léteznek azonban a Katalint ábrázoló festmény kapcsán sem.

A történelem megismétli önmagát: Katalin hercegnével megismétlődött az anyakirályné története

A történelem megismétli önmagát: Katalin hercegnével megismétlődött az anyakirályné története

A walesi hercegné - akárcsak a férje - olyan erősen védi a privát szféráját, hogy nehezebb egy róla készült festményt érvényesen ebből az irányból értelmezni. Ezzel szemben a III. Károly alakját megjelenítő képet erősen terheli mindaz, amit a király magánéletéről tudunk. Éppen ezért igen elterjedtek a - sokszor akár sértő vagy vulgáris - magánéleti olvasatok. Ilyenek például az arra a beszélgetésre irányuló utalgatások, amikor a ‘90-es évek elején egy vidéki férfi véletlenül elkapta, majd felvette Károly király és Kamilla királyné intim telefonbeszélgetését a rádiójával.

A hírhedt felvételen az hallható, ahogy az akkori walesi herceg arról viccelődik: a szeretője tamponjaként szeretne reinkarnálódni. Ebben az értelmezésben a piros szín nyilvánvalóan biológiai értelmet nyer.

Katalin hercegné portréja még csak nyomokban sem emlékeztet a hercegnére
Fotó: Profimedia

Fontos funkciója lehet a királyportréknak

Katalinról ezzel szemben jóval kevesebb információnk van, ami persze nem jelenti azt, hogy nem merülnek fel vele kapcsolatban is magánjellegű kérdések. A hercegnét ugyanis hónapok óta csak manipulált vagy kétes eredetű és minőségű képeken láttuk. Emellett pedig egyetlen egyszer nyilvánult meg a kamerák előtt idén: akkor, amikor bejelentette, hogy rákbeteg.

Hiába jelent meg azonban a nyomásnak engedve, a találgatások mégsem szűnnek azzal kapcsolatban, hogy hol van és milyen állapotban lehet. A Tatler összeesküvés-elméletekkel nem sűrűn foglalkozik. Emellett a az utóbbi években már II. Erzsébetről és Károly királyról is rendelt hasonló festményt. Ennek a képnek a címlapra helyezése mégis óhatatlanul visszatükrözi és fokozza is azt a feszültséget, amelyet Katalin mint látvány megszűnése jelent.

Akárcsak Jonathan Yeo festménye, Uzor képe is nagyrészt azért keltett indulatokat, mert néhány rendkívül aktuális erővonal találkozásában van. Egy biztos: bár a portrék messze nem arattak osztatlan sikert, valójában nem nevezhető rossznak két olyan alkotás, amely ilyen élénk kapcsolatba került a befogadóik ismereteivel és képzeletével.

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!
Techxpo További cikkek

Ez is érdekelhet

Yohji Yamamoto: „Az igazi divat eltűnőben van, de amíg élek, harcolok érte”

glamour plusz ikon Yohji Yamamoto: „Az igazi divat eltűnőben van, de amíg élek, harcolok érte”

Értesülj elsőként legújabb híreinkről

5 dolog, amit azonnal meg kell tenned, ha online bántalmazás áldozata lettél (x)

5 dolog, amit azonnal meg kell tenned, ha online bántalmazás áldozata lettél (x)

A nők több mint felét érinti az inkontinencia az élete folyamán – szülész-nőgyógyász beszél a tabukról (x)

A nők több mint felét érinti az inkontinencia az élete folyamán – szülész-nőgyógyász beszél a tabukról (x)

Tényleg rájönnél, ha át akarnának verni? Teszteld le most! (x)

Tényleg rájönnél, ha át akarnának verni? Teszteld le most! (x)

Így kerüld el otthon a bakteriális vaginózist (x)

Így kerüld el otthon a bakteriális vaginózist (x)