Mészáros Antónia: "A gyerekek nagyon vágynak arra, hogy nekik is hozzon valamit a postás"
A saját otthonában, a Brit Nagyköveti Rezidencián mutatta be Paul Fox nagykövet az UNICEF legújabb jótékonysági kezdeményezését, amelynek köszönhetően most már a magyar gyerekek is névre szóló levélcsomagokat kaphatnak a britek kedvenc mackójától, Paddingtontól. Mészáros Antóniával, az UNICEF ügyvezető igazgatójával beszélgettünk.
Ezeket láttad már?
A maci hónapról hónapra újabb levelet küld a gyerekeknek, amikben egzotikus országokat ismerhetnek meg és még segítenek is nehéz sorsú társaiknak. Mészáros Antónia, mesél arról is, hogy mostantól van miért várni a postást, aki minden hónapban névre szóló csomagot hoz a híres mackótól azoknak a gyerekeknek, akiknek a családja csatlakozik az UNICEF rendszeres támogatói közösségéhez.
Kitől származik ez a kedves ötlet, hogy a segítőkész, kíváncsi és érzékeny a világra és mellesleg perui származása dacára gyönyörű brit angolsággal író és beszélő Paddington macit is bevesse az UNICEF az új kampányban?
A brit kollégák kezdték a programot és ők állapodtak meg a jogtulajdonossal. Az elmúlt években mi fejlesztettünk egy hasonló saját terméket a magyar piacra, Berg Judit és a Pagony könyvkiadó segítségével és a Két Kis Dínó főszereplésével. Imádták a családok, sokezren iratkoztak fel az „utazásra”. Ezekből a csomagokból már csak alig pár tucat maradt, de ennek az együttműködésnek az átütő sikere hozta meg most a számunkra az eredeti Paddington csomagok jogait is.
Levélcsomag, a mai online világban kuriózumnak számít, ez volt a cél?
Igen, rájöttünk, hogy a gyerekek nagyon vágynak arra, hogy nekik is hozzon valamit a postás, ami nekik van címezve, kivehetik a postaládából és a kezükbe foghatják. A szülők pedig kifejezetten örülnek annak, hogy végre nem valami „kütyü” jelenti az elfoglaltságot.
Az UNICEF legvidámabb kampányának célja – a gyerekek szórakoztatása mellett – az edukáció, az érzékenyítés, más kultúrák bemutatása és természetesen a segítségnyújtás.Mit találnak a lurkók a csomagokban?
A levélsorozat egész éves családi élményt nyújt, amelynek során tizenkét különböző országot (pl. Indonézia, Kambodzsa, Jordánia, Szíria, Venezuela, Burkina Faso) ismerhetnek meg közösen kicsik és nagyok. Az akár a nyelvtanulást is kiválóan segítő csomagokban játékos feladatokat, útinaplót, világtérképet, matricákat, képeslapokat és infókártyákat is kapnak a kis “világutazók”.
Milyenek voltak az első visszajelzések? A magyarok nyitottak erre a segítségnyújtási lehetőségre?
Kifejezetten. Egyébként is egyre több rendszeres támogatónk van, akik a szívük jóságából támogatják havi párezer forinttal a világ legkiszolgáltatottabb, sokszor közvetlen életveszélynek kitett gyerekeit. De ha saját kisgyerekek is vannak a családban, akkor láthatóan nagyon örülnek neki, hogy kaphatnak valamit, ami számukra is érték.
Ráadásul nem „csak” élményt adunk, ezeken a csomagokon keresztül a gyerekek abba is bepillanthatnak - persze a maguk szintjén és könnyen befogadható módon - hogyan élnek kevésbé szerencsés csillagzat alá vagy egzotikus tájakra született társaik, milyen kihívásokkal küzdenek mások is miért jó dolog segíteni nekik.
Mire fordítja az UNICEF a bevételt?
A Paddington kaland havidíja egyszersmind rendszeres adomány, amelynek összege minden hónapban automatikusan beérkezik az UNICEF-hez és amellyel a szervezetünk tevékenységének egészét támogatják. Ezzel a kiszámítható átutalással a feliratkozók lehetővé teszik, hogy folyamatos segítséget nyújtsunk a világ legkiszolgáltatottabb gyermekeinek.
A támogatásokból befolyt összeg lehetőséget teremt arra, hogy a nehéz sorsú, akár háborús vagy természeti katasztrófa által sújtott területeken lakó gyerekek túléljenek, illetve játszhassanak és tanulhassanak is - hiszen a gyermekkor egyszeri és megismételhetetlen és mindenkinek joga van hozzá, hogy ez a meghatározó időszak a lehető legboldogabban, egészségben és biztonságban teljen. De a rendszeres támogatóink teszik lehetővé azt is, hogy a magyar gyerekeket segítsük, akiknek a számára tucatnyi helyi programot is működtetünk.
Hálás dolog az UNICEF-nak dolgozni? Van sikerélményed?
Adományt gyűjteni Magyarországon mindenképpen sokkal nehezebb, mint az UNICEF legtöbb „piacán”. Ezzel együtt sok sikerélményünk van, talán épp azért, mert kreatív megoldásokat találunk a kihívásainkra. És mert a támogatóknak köszönhetően egyre többet tehetünk a magyar gyerekekért is.
Személyesen is találkozol adakozókkal a kampányok során? Szereted?
Előfordul ilyen, de nem csak a kampányok során, gyakran teljesen más helyzetben is odajönnek emberek és elmesélik, hogy rendszeres támogatóink és milyen fontosnak tartják a munkánkat. Nagyon meg szoktam ilyenkor hatódni.
A hiteles személyiségednek is köszönhető, hogy szívesen adakoznak az magyarok?
Úgy érzem, hogy engem is elfogad a közönségünk, de az UNICEF rangos szervezete és világhírű „márkája” aligha szorul az én hitelesítésemre.
Szerinted az adakozás folyamata erősebb lett az ukrán háború óta?
A háború kitörése után nagyon sokan adakoztak Magyarországról is, szíven ütötte az embereket, hogy mi történik a szomszédban. Mára azonban ez a hatás nagyjából elmúlt, sajnos az ukrán gyerekek sorsa nem mozgatja már meg igazán az embereket, pedig változatlanul segítségre szorulnak. Sőt, ennyi háborúban eltelt idő után még sokkal nehezebb a helyzetük.
Az ATV Műsorvezetői székéből felállva lettél az ENSZ gyermekjogi szervezete, az UNICEF hazai ügyvezető igazgatója. Nem hiányzik a tévézés?
Nem tudom, hiányozna-e, ha sose állnék kamerák és mikrofonok előtt, de erre a jelenlegi szerepkörömben is sok lehetőségem van, csak kérdések helyett most válaszokat kell megfogalmaznom. Egyébként pedig saját „műsort” is gyártunk az UNICEF égisze alatt: az Így Lettem című vodcast adásaiban ismert emberekkel beszélgetek a saját gyerekkoruk meghatározó mozzanatairól. Azt próbáljuk megmutatni, hogyan alakul ki egy személyiség, milyen korai élmények, körülmények tesznek azzá, akik vagyunk, vagyis milyen hihetetlen fontos és meghatározó a gyerekként töltött idő.
A fiadnak, Marcinak meg szoktad mutatni a kampányokat? Teszteled rajta az ötleteket?
Marcinak mindenről határozott véleménye van, amire természetesen adok és sok helyre el is viszem magammal. De a kampányaink azért nem gyerek közönségnek, hanem felnőtt adományozóknak szólnak.
Melletted ő is érzékeny lett a világra?
Szerintem a gyerekek eleve nagyon érzékenyek a világra és Marci talán különösen az. Kezdetben ennek ellenére nem annyira tetszett neki, hogy más gyerekek sorsával foglalkozom és a maga három éves nyelvén ezt kifejezésre is juttatta. Mára viszont már azt hiszem büszke a munkámra és meglepően sokat is ért belőle.
Még mindig megérint, ha gyermek szenvedést látsz a világban?
Aznap kéne abbahagynom, amikor nem érint már meg.
Sokat utazol?
Elsősorban a magyar programokkal és kampányokkal kell foglalkoznom, így nem az a dolgom, hogy járjam a világot. Természetesen egy nemzetközi szervezetnél az is fontos, hogy tapasztalatot cseréljünk néha egymással, illetve, hogy olykor megéljük miről beszélünk, ezért előfordul, hogy személyesen is megnézhetem a programokat vagy találkozhatom kollégákkal. De alapvetően itthon van dolgom.