Károly király és Kamilla királyné külön ágyban alszanak, de nem csak erről hallgat mélyen a királyi család
„Szappanopera? Az a mi családunk” - állapította meg Harry herceg a Tartalék című könyve azon fejezetében, amikor felidézte apja és Meghan Markle első találkozását. III. Károly király ezzel a címkével látta el ugyanis a Meghan Markle legismertebb szerepét is nyújtó Briliáns elmék című drámasorozatot – elfelejtve, hogy a műfaj sokkal inkább illik a saját életére.
Ezeket láttad már?
És valóban: a Windsorok szerelmi viszonyainak és családi viszályainak fordulatos, végkifejlet nélküli történetét tömegek fogyasztják nagy érdeklődéssel. A cselekmény igazán népszerű részei pedig mindig a problémás házasságok, melyek legbotrányosabb fejezetein egy közös szál is végigfut: az elégséges szülői figyelem hiánya.
A szappanopera-jelleget az adja, hogy a 20. század során az érdeklődés középpontjába már rég nem az uralkodóház közszolgai-diplomáciai szerepe, hanem a családtagok személyes boldogságának kérdése került. A magánéletnek persze mindig is fontos funkciója volt a monarchia fennmaradása szempontjából, a boldogságnak viszont kevésbé. A szálak messzire nyúlnak vissza. II. Erzsébet királynő nagyszülei, V. György és Mária királyné például a 19. század végén még elrendezett frigy keretei között kötötték össze az életüket, ami akkoriban a problémás házasságok megelőzésének legfőbb biztosítéka volt.
A kapcsolatot ezzel együtt sokan jól működőnek írják le, aminek az volt az ára, hogy a királyné mindenben alávetette magát férje akaratának. Az ebből fakadó legnagyobb gondot az jelentette, hogy György rendkívül szigorú, sőt, kegyetlen apa volt, felesége pedig nem védte meg, legfeljebb titokban vigasztalta gyermekeiket. A király, aki minden erejével megpróbálta biztosítani a monarchia túlélését a 20. század elején, apai viselkedésével majdnem végzetes hibát követett el ebből a szempontból.
Wallis Simpson nem is akart VIII. Eduárd felesége lenni
Úgy tűnik ugyanis, hogy legidősebb fia, VIII. Eduárd számára ez a rideg neveltetés és az anya érzelmi jelenlétének hiánya volt az, amely fontos szerepet játszott magánéleti választásaiban. A fiatalon jóképű királynak walesi herceg korában sok barátnője volt, azonban mindet ejtette, amikor találkozott a kétszeresen elvált, amerikai Wallis Simpsonnal.
Ezzel pedig 1931-ben - egy évvel az első valódi szappanopera megjelenése előtt - a brit nagyközönség egyszerre kapta meg a nagy románcot és az első igazán tömegfogyasztásra gyártott királyi női cselszövőt. Öt évvel később ugyanis Eduárd még koronázása előtt, botrányos körülmények között mondott le a trónról Simpson miatt, akit családi állapota miatt nem vehetett feleségül. Csak az utóbbi években kezdték igazán pedzegetni, hogy míg akkoriban az asszonyt galád csábítónak állították be a lapok, valójában Eduárd ragaszkodott szerelméhez már-már mániákusan.
Néhány előkerült levél alapján ugyanis az derült ki, hogy Wallist a király egy ponton olyan helyzetbe sodorta, amelyben nem tehetett mást, mint hogy hozzámegy. Az utóbbi években több újságcikk és dokumentumfilm is megemlítette, hogy VIII. Eduárd valójában feltétel nélkül gondoskodó anyát keresett Simpsonban. Az asszony pedig szinte fuldoklott a házasságukban, és rendszeresen viszonyokba menekült. Bár kifelé megpróbálták eladni a nagy románcot, kapcsolatukat zárt ajtók mögött felőrölték a konfliktusok.
Boldog békeidők?
Eduárd rövid uralkodása után két generációnyi, rang szempontjából átgondolt, ám szerelmi frigy következett. Eduárdot öccse, VI. György követte a trónon, aki a II. világháború alatt feleségével, a későbbi Erzsébet anyakirálynéval együtt a brit stabilitás és remény szimbóluma lett. Lappangó problémák persze ekkor és később is akadtak: kisebbik gyermekük, Margit viszonyáról egy házas férfival sokat pletykáltak az ‘50-es években. Fülöp hercegről pedig időről időre felröppen az a híresztelés, hogy nem volt éppen hűséges férje az idősebb lányuknak, II. Erzsébetnek. Ezeknek a történeteknek az intenzitása azonban meg se közelíti azon eseményekét, amelyek a következő generációban zajlottak le.
Kamilla rendszeresen lelép Károly mellől
A királyi család élő és holt tagjait a média folyamatosan új szerepekbe osztja be, az viszont biztos, hogy egyik sztori kapcsán sem történtek olyan látványos helycserék, mint a Diana-Károly-Kamilla hármas esetében. A brit királyi ház legcsillogóbb szappanopera-hősnője kétségtelenül Diana hercegné volt, így a trónörökösi pár válásának időszakában Károlynak és Kamillának nagyrészt maradt a gonosztevő szerepe.
Ma már árnyaltabb nézetek is megjelennek a történetük kapcsán, és Dianát is részben kritikusabban ítéli meg az utókor. A korona című sorozatnak az a része pedig, amikor Diana és Károly Ausztráliába utazik, már-már kamaradrámai érzékenységgel mutatja meg, hogy valószínűleg miért is nem működött a kapcsolatuk. A hercegi pár egyik tagjának sem volt felhőtlen a gyerekkora. Károly hivatalosan jóváhagyott életrajzában például a király apját zsarnoknak, anyját hidegnek írják le.
Más könyvek ennek a háttérnek tulajdonítják, hogy Károly a kiegyensúlyozott hátterű, anyaian törődő Kamillába szeretett bele igazán. Bár a mostani király és királyné népszerűsége még mindig langyosnak mondható, szerelmük nemcsak sokkal inkább elfogadott, de néhányan idealizálják is. Az utóbbi években egyre többször előkerült, mennyire romantikus, hogy évtizedeken át kitartottak egymás mellett, s a fiatal szerelemből végül érett, beteljesedett házasság lett. Úgy tűnik tehát, kapcsolatuk egészen máshogy sült el, mint a VIII. Eduárd és Wallis Simpson közötti - legalábbis látszólag. Azt beszélik ugyanis, hogy - bár ez a királyi család tagjainál nem ritka - a pár külön hálószobában alszik. Kamillának pedig időnként szabadságra kell mennie a gyakran morgolódó, rengeteg figyelmet követelő Károlytól.
Harry nem is annyira más, mint az apja
Az elmúlt, botrányokkal teli hónapokban néhány briliáns elme már megfigyelte, hogy Harry herceg bizonyos tekintetben jobban hasonlít Károlyra, mint azt feltételeznénk. Harry összességében sokkal jobb színben festi le az apját, mint a felmenői, s anyai szeretetben sem volt hiánya. Diana korai halála és Károly rapszodikus figyelme miatt azonban úgy tűnik, ő is egy nagy port kavart házasságban kereste az érzelmi menedéket, s ennek kapcsán sokan vádolják azzal, hogy nem a megfelelő nőre támaszkodik. Egy dolog nyilvánvaló: a királyi család tagjaira manapság is próbálják ráosztani a hős és a cselszövő szerepeit. A jövő rejtélye, hogy másként látjuk-e majd néhány évtized múltán a mostani viszályokat is.