Mérő Vera: Kanye West nemcsak a feleségét alázta meg, de a feminista aktivizmust, a művészetet és téged is
Kanye West rámordult a feleségére a Grammy vörös szőnyegén, hogy dobja a textilt (bundát), és ezzel nemcsak a nőt alázta meg, hanem a jó fél évszázados múltra visszatekintő feminista aktivizmust és művészetet is kigúnyolta. Már ha tudja, mi az.
Ezeket láttad már?
Kevés menőbb dolgot tudok elképzelni, mint azt, hogy egy erős nő jó okkal kiáll meztelenül a villogó kamerák, és azokon keresztül emberek milliói elé. Marina Abramovic, Yoko Ono, Valie Export, Hannah Wilke, Vanessa Beecroft, Deborah de Robertis, Milo Moiré, Carolee Schneemann, Yayoi Kusama… A meztelen performansz a hatvanas évek óta ikonikus feminista alkotások művészeti eszköze, a jelentések, az üzenetek változatosak lehetnek, de valami nem az: hogy ebben a műfajban a meztelenség a női test a nő erejét és autonómiáját szimbolizálja.
Ez a fajta meztelenség, amely a feminista mozgalmak aktivizmusában is meghatározó elem, éppen arról szól, hogy a nő az élete – és a teste – felett maga rendelkezik, a meztelensége az ő döntése, senkit nem jogosít fel semmire, a kontroll továbbra is azé, akié a test. Ezért is gondolhatják sokan azt, hogy Kanye West az összes nőt megalázta, nem csak a feleségét, aki az ő utasítására állt meztelenül a vörös szőnyegen.
A farok csóválja?
Első blikkre ez itt Kanye West performansza volt, aki állig felöltözve, vásári kellékké tárgyiasítva odadobta a felesége, Bianca Censori testét a male gaze-nek. A male gaze, vagyis a “férfitekintet” feminista fogalom, amely azt a helyzetet írja le, amikor a férfi vagy férfiak szexuális tárgyként stírölnek valakit, akár tetszik ez az illetőnek, akár nem. Ez a bámulás egyfajta mikroerőszak, a hatalomfitogtatás eszköze: én döntöm el, hogy levetkőztetlek-e a szememmel, és ezt akár olyannyira pofátlanul is megtehetem, hogy tényleg meztelennek érezd magad.
Mérő Vera: Kanye Westnek, a világ leghíresebb nárciszának jóval a pólóbotrány előtt el kellett volna buknia
Itt, ha volt is valamilyen üzenete a női meztelenségnek, és ha a jelenetet magát tekinthetjük is performatív aktusnak, az irányító, az alkotó, a “művész” látszólag West volt, és úgy is dekódolta a világ, hogy ez az ő performansza, amelyhez használt egy nőt, aki történetesen a felesége. (Ennek is megvan a maga kétes hagyománya a – férfiak által művelt – művészetben.) Az, hogy magát a nőt ez hogyan érintette, és hogyan érinti az, amiket azóta ezernyi cikkben, posztban vagy podcastben mondtak róla, nem tudjuk, ő ugyanis nem szólalt meg.
Hogy West nem fázik a felesége tárgyiasításán keresztül játszani a domináns macsót, az is alátámasztja, hogy 2023 szeptemberében a velencei rendőrség eljárást indított West és Censori ellen a "közerkölcsbe ütköző cselekmények" miatt, miután a pár fotókat tett közzé magáról egy vízi taxiból, amelyeken West lehúzott nadrággal, meztelen fenékkel volt látható, az előtte térdeplő Censori fejével az ölében, félreérthetetlen helyzetben.
Ki használ kit?
A Grammy-incidens nyomán feltámadtak a hangok, amelyek szerint West és Censori között bántalmazó viszony áll fenn, és a nő kapcsolati erőszak áldozata. Ezt nem tudhatjuk, és talán nem is kívülállók dolga megítélni a helyzetet. Hiszen nem lehetünk biztosak abban, hogy az – egyébként építészként és ékszertervezőként karriert építő – Censori nem maga akarta a gondolás fotókat és a vörös szőnyeges performanszt. Nem zárhatjuk ki, hogy mindez az ő ötlete volt vagy legalább közös, azonban West erőszakos viselkedési formáktól hemzsegő előélete ezt érthetően a kevésbé valószínű eshetőségek közé helyezi.
A legvalószínűbb általában a legegyszerűbb megfejtés (erről szól Occam borotvája), ez pedig az, hogy a megalomán, bizarrnál bizarrabb akciókba bonyolodó, erőszakos tetteinek bűnlajstromát folyamatosan gyarapító, a volt feleségét és akkori barátját megfenyegető világsztár feleségül vette a volt nejére megszólalásig hasonlító, de nála persze jóval fiatalabb nőt, akit arra használ, hogy megmutassa, mekkora bika is ő. Mégsem írhatjuk le ennyivel. Mert nem mindig a legvalószínűbbnek tűnő megfejtés a helyes.
Censori rendszeresen jelenik meg a hétköznapian (nemtörődöm módon) öltözött West oldalán egy szál harisnyában, lefátyolozva, mezítláb-melltartóban, különleges, akár meghökkentő, architekturális szettekben. Láthatóan kedveli a performatív öltözködést, hol szexualizált, hol játékos formában, elég ránézni az Instájára, ahol amúgy több képen épp ő a domináns szereplő, a maszkos, fétis-hangulatú szettbe öltözött West mellett.
A modellek nem haszonállatok, de itt a bizonyíték, hogy sokan még ma is úgy bánnak velük
Biztos vajon, hogy nem a saját elhatározásából teszi, amit tesz? Biztos, hogy nem ő használja a híres férjét? Nem lehet, hogy éppen egy újragondolt feminista performanszt látunk? És ha erről van szó, nem éppen a Censorit áldozatként kezelő megmondók vitatják el a nő kontrollját a teste és önmaga felett? Nem lehet, hogy valahol ez sem különb, mint az “és önben kinek a f***át tisztelhetem?” - típusú nőalázás?
Egy botrány utóélete
West nem bánta meg saját és felesége vitatott Grammy-mutatványát. A feleségem első vörös szőnyeges megjelenése egy teljesen új világot nyitott meg
– írta Kanye egy X-bejegyzésben, közzétéve egy fotót róla és Censoriról a vörös szőnyegen. „Úgy bámulom ezt a fényképet, mintha csodálattal adóznék ennek az estének, és arra gondolok, hogy wow, milyen szerencsés vagyok, hogy van egy feleségem, aki ilyen okos, tehetséges, bátor és dögös. Aki szünetet tartott az első filmjének forgatása közben, hogy a való életből csináljon filmet." A rapper több fotót is megosztott Censoriról a ruhában azzal, hogy „ezen a ponton már csak azért posztolok, hogy menőzzek”.
Később az Instagramon West megosztott egy Vogue-ban megjelent cikket, amelyben ezt írta a (férfi) szerző: „Utálom kijelenteni a nyilvánvalót, de egy nő azt hordhat, amit csak akar. (…) Nem hiszem, hogy azt kellene feltételeznünk, hogy mivel Bianca nagyjából meztelen, nem ő uralja a helyzetet és önmagát vagy hogy nem élvezi az exhibicionizmust. Nem helyes, hogy ugrásszerű következtetéseket vonjunk le, csak mert a meztelensége kellemetlen érzést kelt bennünk."
Mi várt egy színésznőre a forgatáson az intimitás koordinátorok előtt ötven évvel? Semmi jó
Az X-en Kanye köszönetet mondott a Vogue-nak, amiért „olyan cikket jelentetett meg, amely határozottan pozitív megvilágításba helyezi a feleségemet, és elismeri az erejét".
Ha ezt komolyan vesszük, akkor már csak egyetlen összetevő hiányzik ahhoz, hogy elfogadjuk: az exhibicionista Censori, gyakorolva az önrendelkezés jogát, saját ötletétől vezérelve csinálta meg ezt a performanszt. Ez az összetevő pedig maga Censori. Ő ugyanis még nem szólalt meg az eset kapcsán. Kár, mert ahelyett, hogy mások beszélnek róla és helyette, elmondhatná például, hogy ha a Grammy-performansz a saját ötlete volt, mit akart vele üzenni. Már a feltűnésen túl, akár a nagy elődökhöz képest.
