Hogyan lehet 500 milliót keresni egy futószalag mellett állva? A válasz kiábrándító és teljesen abszurd

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

Ki ne szeretne milliókat keresni néhány pillanat alatt? De vajon mindegy, milyen áron, és milyen minőségű munkával tesszük mindezt? Egy kínai influencer úgy promotálja a luxus márkák termékeit gyakorlatilag futószalag-szerűen, hogy a befogadó fél közben elgondolkodik - ez kinek jó tulajdonképpen? És vajon milyen folyamatokat indít el? Forgács Mariann közösségimédia-szakértő, a Be Social ügyvezetője, társalapítója gondolkodik a jelenségről.

Nem lehetetlen milliókat keresni percenként, de felvet néhány kérdést
Nem lehetetlen milliókat keresni percenként, de felvet néhány kérdést
Fotó: Getty Images /We Are

Zheng Xiang Xiang nevét valószínűleg kevesen ismerték Kínán kívül, egészen tavaly novemberig, amikor is futótűzként járta be a világot a videója, amiben élőben mutat be 3 másodpercenként újabb és újabb megvásárolható termékeket. Még a felvételről nézve is szédítő tempóban váltogatja a különböző árucikkeket, nehezen is érthető, hogy tudott ezzel hetente 14 milló dollárnyi összeget keresni.

Az influencernek több, mint 500 millió követője van a Douyin nevű közösségi oldalon (gyakorlatilag a kínai verziója az általunk is ismert TikToknak), ami egy európai, vagy amerikai influencer számára is felfoghatatlanul nagy rajongótábor, de talán kínai léptékkel nézve is kimagasló.

Minőség vs. mennyiség

Nehéz elhinni, hogy működőképes volt ez a koncepció, de a számok azt mutatták, hogy a mennyiség bizony sajnos többet jelentett itt a minőségnél. Szerencsére a közösségi média oldal üzemeltetői időközben hoztak egy olyan szabályt, hogy ezt a típusú promóciót tilos a jövőben folytatni az oldalon. Az viszont mindenképpen ijesztő, hogy lassan oda jutottunk, hogy elég az imádott véleményvezérnek hozzáérni valamihez, és abból máris eladások százai, ezrei generálódnak a hirdetőnél.

Honnan tudom, ki nézte meg a Facebook profilom?

Honnan tudom, ki nézte meg a Facebook profilom?

Magyarországon szerencsére még nem tartunk itt, de azt sajnos a hazai közönség is érzékeli, hogy több influencernél a mennyiség vette át a hatalmat a minőségre való törekvés felett. Ki ne látott volna már értelmetlenül bugyuta reklám posztokat, egy terméket a kezében fogó, kamerába mosolygó celebet, aki a poszt leírásába a megrendelőtől kapott szöveget változtatás nélkül bemásolja? Szomorú tendencia ez, aminek üdítő kivételei az átgondolt, jól megkomponált, önazonos tartalmak.

De miért is van ezekből a minőségi tartalmakból kevesebb? Nehéz lenne ezt egyértelműen az influencerek nyakába varrni. Sajnos a rossz reklám tartalmak megjelenéséhez nem csak ők kellenek, hanem a megrendelők is, akik nem határoznak meg minimális elvárásokat a véleményvezérrel szemben. Ha ők nem várnak el minőséget, akkor nem szabad csodálkozni, ha nem is feltétlenül kapnak színvonalas megjelenést.

A megvalósítás beáraz, ha tetszik, ha nem

Hogy miért rossz az, ha egy influencer elmegy a kevésbé igényes (sőt, legyünk őszinték, néha kifejezetten igénytelen) szponzorált megjelenések irányába? Nos, rövid távon lehet, hogy nem jelentkeznek a hatások, hosszú távon viszont ez a fajta megvalósítás bizony beárazza a készítőjét is. Lehet, hogy egy ideig még el lehet hitetni a követőkkel, hogy 2 naponta másik arckrémet használunk, de egy idő után csorbul a hitelesség és bizony a közösségi oldalak algoritmusai se lesznek kegyesek az ilyen jellegű tartalmakkal szemben: jelentősen romlani fog az organikus elérés is.

Megrendelői oldalon pedig el kell jutni oda, hogy megértsük a közösségi oldalakon megjelenő posztok működését. Hiába van egy tartalomgyártónak sok százezres követőtábora, ha az általa készített tartalmak csak pár ezer embert érnek el. Ráadásul a nagy közösségi oldalak üzemeltetői se kímélik ezt az elérést: a #hirdetés, vagy #reklám jelzésekkel kötelezően megjelölt posztok még az átlagnál is kevesebb emberhez jutnak el.

Ezért (is) kellene törekedni a minőségi tartalmakra megrendelői oldalon is: ha egy kiválasztott véleményvezér átgondolt, előre egyeztetett, jól megkomponált anyagot készít, ami ráadásul illeszkedik is az influencer saját tartalmaiba, akkor az erre kifizetett pénz sokkal költséghatékonyabban térülhet meg.

Vannak már biztató jelek ezen a téren: egyre több hirdető érti meg, hogy attól nem ugranak az egekbe az eladásaik, ha agyonhasznált Instagram vagy TikTok hírességek már-már kínosan erőltetett posztokban buzdítják követőiket a vásárlásra. Bár a kínai lány példája még nem feltétlenül ezt mutatja, de mi már látjuk, hogy ez nem elég.

Mérő Vera: Az eltörléskultúra szó szerint életveszélyes, és sosem tudhatjuk, ki lesz a következő áldozat

Mérő Vera: Az eltörléskultúra szó szerint életveszélyes, és sosem tudhatjuk, ki lesz a következő áldozat

Igaz, hogy drágább és időigényesebb, de a számok is azt mutatják, hogy a minőségi tartalmaké a jövő, és talán eljön az idő, amikor mindkét oldal együttesen törekszik majd erre a minőségre.



Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!
Techxpo További cikkek

Ez is érdekelhet

Milyen hidratáló krémeket használj, ha száraz a bőröd?

Milyen hidratáló krémeket használj, ha száraz a bőröd?

Értesülj elsőként legújabb híreinkről

Íme 4 tipp, hogy a stressz ne tegye tönkre az ünnepeket! (x)

Íme 4 tipp, hogy a stressz ne tegye tönkre az ünnepeket! (x)

Ezeket a hatóanyagokat mindenképpen érdemes beépíteni a bőrápolási rutinba! Mutatjuk, miért (x)

Ezeket a hatóanyagokat mindenképpen érdemes beépíteni a bőrápolási rutinba! Mutatjuk, miért (x)

Három zseniális budapesti étterem, amit ki kell próbálnod (x)

Három zseniális budapesti étterem, amit ki kell próbálnod (x)

Így kerüld el otthon a bakteriális vaginózist (x)

Így kerüld el otthon a bakteriális vaginózist (x)