Vajon mi igaz A korona 6. évadából és mit színeztek ki? Szakértő elemezte az új évadot
A korona című sorozat hatodik évada a királypárti elemzőket és újságírókat óriási feszültségben tartotta az elmúlt hónapokban. Senki sem tudhatta ugyanis, milyen képet festenek majd az uralkodóházról - és elsősorban Károly királyról - a Diana hercegné halála köré szerveződő részek. Az aggodalom azonban felesleges volt, mivel a fiktív Károly nemcsak a volt feleségével igazán lovagias, de szerető édesapa is, aki rendszeresen megöleli a fiait. Az utóbbi jelenetek viszont Harry herceg Tartalék című könyvének fénytörésében egy további kérdést villantanak fel: vajon mennyi a valóság és mennyi a fikció abban, amit A korona mesél 1997 nyaráról?
Ezeket láttad már?
Azt tudjuk, hogy Diana hercegné 1997 júliusában valóban megérkezett az Al-Fayed család kastélyszerű Saint-Tropez-i villájába a fiaival, Vilmossal (akit a szülei a valóságban is „Vombatnak” becéztek) és Harry herceggel. A villa előtt igazából is ott ringott a vízen a Jonikal, a családfő, Mohamed csodajachtja. A hajóra 3 nappal később az apja parancsára tényleg megérkezett a család „trónörököse,” a 42 éves Dodi Al-Fayed. Az viszont, ami innentől kezdve A korona szerint a szereplők privát pillanataiban történt, nagyrészt feltételezés. Az egyértelmű, hogy a sorozatbeli Dodi és Diana között kibontakozó, inkább-barátság-mint-szerelem képe ellentmond az akkori médiaviharban tálalt, valamint a Mohamed Al-Fayed által lefestett hatalmas románcnak.
Hogy voltak ők egymással, miről beszélgettek az utolsó, végzetes éjszakán és megkérte-e Dodi a hercegné kezét? Valójában egyik kérdésre sem tudjuk biztosan a választ. Az viszont egy, a pár halálával kapcsolatos tárgyalási anyagból kiderül, hogy az egyiptomi playboy valamilyen okból valóban kiválasztott, majd vetetett egy, a Dis-Moi Oui (Mondj igent) kollekcióba tartozó gyűrűt élete utolsó napján.
A párizsi Ritz Hotellel szemben található boltban vásárolt ékszer azonban sorozatgyártott volt és a hercegné Károlytól kapott eljegyzési gyűrűjénél jóval kevesebbe került. Ez pedig - Antonio Caprarica életrajzíró szerint - közvetett bizonyíték arra, hogy a büszke és végtelenül gazdag Al-Fayedek ezt nem szánhatták egy eljegyzés legfőbb szimbólumának.
Az Al-Fayed család tagadta Dodi eljegyzését
Ha viszont mégis történt lánykérés, akkor Dodi - aki korábban már volt nős - legalábbis eljegyzés-szédelgőnek tűnik. Diana előtti (illetve vele részben párhuzamos) barátnője, Kelly Fisher ugyanis valóban azt állította, hogy a férfi megkérte a kezét, és még arra a nyárra be volt tervezve a házasságkötésük. Bár A korona elfogadja az eseményeknek ezt a menetét, az Al-Fayed család később megingás nélkül tagadta, hogy mindez valaha is megtörtént.
Mivel az egyetlen ember, aki tisztázhatná a kérdést, már jó ideje nincs életben, egyetlen következtetést vonhatunk csak le. Méghozzá azt, hogy az Al-Fayed birodalom idén elhunyt feje nagyon szeretett úgy emlékezni: a legidősebb fia egy jövendőbeli angol király anyjával, nem pedig egy amerikai modellel lépett kis híján házasságra. Hogy emiatt valóban ráéeresztett-e lesifotósokat a párra (mint ahogy az a sorozatban megjelenik), arra nincs bizonyíték. Amennyiben így zajlottak le az események, az valóban ok lehetett Mohamednek a bűntudatra, tekintve, hogy ez is csak hergelte a fotósokat, akinek a viselkedése - bírósági döntés alapján is - hozzájárult Diana és Dodi balesetéhez.
Az viszont tény, hogy a sofőr, Henri Paul szervezetében nemcsak nagyobb mennyiségű alkoholt, de antidepresszánst, valamint alkoholistáknak felírt gyógyszert is találtak. A tragédiát emiatt - valamint a párt szállító Mercedes és a fotósok távolsága miatt - egyértelműen neki tulajdonítják jogilag is. Tragikus részlet, hogy a túlélő testőr, Trevor Rees-Jones szerint viszont Paul valóban egyáltalán nem tűnt ittasnak, amit A korona is hitelesen ábrázol.
Szintén reális az este hektikusságának megjelenítése, kevésbé valósághű ugyanakkor a Dodi viselkedése az évad harmadik részében. A tanúk beszámolói szerint ugyanis a férfi augusztus 30-án éjjel nem pusztán feszült volt, hanem teljesen ki volt fordulva magából és időnként üvöltve-káromkodva próbálta kézben tartani a helyzetet.
Tony Blair utalt arra, mint gondolt a királyi család Dodiról
Mohamed Al-Fayed soha nem heverte ki igazán a fia halálát, amelyet kitartóan vagy a brit kormánynak vagy pedig a királyi családnak tulajdonított. A korona semmi ilyesminek még a közelébe se megy: az összeesküvés-elméletekkel szemben minden szereplőt esendő és a saját nézőpontját képviselő, ám jóindulatú emberként mutat be. Az ábrázolásnak pedig számos ponton van is valóságalapja. A királyi család Tony Blair volt brit miniszterelnök egyik megjegyzése alapján például valóban nem örült annak, hogy Diana elfogadta a folyton gyanús üzleti és politikai ügyleteket bonyolító Al-Fayed meghívását.
Az pedig még kevésbé váltott ki éljenzést a Buckingham-palotában, hogy a hercegné ráadásul Dodival is látványosan ölelkezett az újságok címlapjain. Dianának egyébként is rendkívül programdús, ám egyben zaklatott nyara volt. A taposóaknák ellen folytatott kampány boszniai állomásával együtt (ahol valójában nem vett részt olyan botrányos sajtótájékoztatón, mint amilyet a sorozat bemutat) összesen 5 alkalommal repült el Londonból, mert részt vett még egy görögországi barátnős nyaraláson is.
A hercegné mozgását A korona a maga teljességében nem mutatja be, azt viszont igen, hogy amikor Diana Angliában tartózkodott, akkor is jött-ment, részben Dodival - akivel valóban meglátogatta a kedvenc jósnőjét. Mindez felzaklatta a királyi családot, és talán ez a viselkedés is belejátszott abba a húzódozásba, amely - mint a sorozatban - talán Fülöp hercegtől, talán mástól származott: hogy nem tartották jó ötletnek Diana földi maradványait a királyi gépen hazaszállítani. Ugyanakkor szintén igaz, hogy a család ekkor még elég messze állt Kamilla kebelre ölelésétől is. Sőt (és itt ismét kettéválik a sorozat világa és a valóság) a királynő húga, Margit hercegnő sem vett részt a későbbi királyné 50. születésnapjára rendezett vacsorán.
Károly valóban összeomlott Párizsban
Hogy ez az elutasítás milyen érzéseket váltott ki Károlyból, azt talán biztos tudás nélkül is könnyű kitalálni. Az viszont már jóval homályosabb, hogy az akkori walesi hercegnek milyen volt a viszonya a volt feleségével. Azt tudjuk, hogy a nyilvános események alkalmával arcon csókolták egymást és sokkal nyugodtabban viselkedtek, mint korábban. Nagy beszélgetésekről és kibékülésekről azonban csak olyan forrásokból van bármiféle információnk (például a Diana életét később kiárusító főkomornyiktól, Paul Burrelltől), amelyek nem a legmegbízhatóbbak.
Az viszont tény, hogy Károly ment el Párizsba Diana holttestéért, azt pedig több helyen is leírták és elmondták, hogy rettenetes állapotban jött ki abból a helyiségből, ahol a hercegné fel volt ravatalozva. Aki minden bizonnyal szintén borzasztó lelkiállapotban volt, az a hercegi pár két gyermeke, bár az, hogy Vilmos herceg az érzéseit eltűnéssel csillapította volna a skót felföldön, puszta fikció. Ezzel együtt a herceg – a saját elmondása szerint - ténylegesen a nagy sétákat tett azokban a napokban, s ezek rengeteget segítettek neki a gyászában. Harry sokkal nehezebben megfogható, csendesebb karakter a szériában, amelynek egyes részeit még a herceg életrajzi könyvének megjelenése előtt forgatták le.
Tessa Dunlop királyi történész szerint így járt az az epizód is, amelyben Károly megosztja a rossz hírt Harryvel - a jelenet során a szobában tartózkodik Vilmos is, a fiatalabb herceg szerint viszont az apjuk külön-külön ment be hozzájuk. Az viszont egyezik Harry herceg beszámolójával, hogy családi ölelés ekkor nem volt; Károly mindössze a vállára (A korona szerint) vagy a térdére (a Tartalékban foglaltak szerint) tette a kezét.
Fényképek árulkodhatnak arról, milyen apa Károly valójában
A Tartalék című könyv megjelenése óta sok hobbikutató állított össze olyan fényképmontázst, amelynek minden elemén az látható, ahogy Károly király megöleli vagy megpuszilja a kisebbik fiát. Az ilyesfajta tartalmak funkciója az, hogy készítőjük bebizonyítsa: hiába mondja maga a herceg, hogy nem kapott elég érintést az apjától, a történet, amelyet a számunkra is elérhető képek mesélnek, egész más, sőt - hihetőbb. A valóság és a fikció rétegeinek effajta mozgatása a brit királyi családdal kapcsolatban kétségtelenül nemzetközi sport.
Egy olyan típusú széria pedig, mint A korona pedig rendszeresen feltölti az uralkodóház érzelmi és kapcsolati valóságát feltételezett vagy egyenesen kitalált megnyilvánulásokkal. Mi több, épp ez az erőssége: a privát pillanatok „leszállítása” és ezzel a bennfentesség érzetének megteremtése adja az igazi vonzerejét. Éppen ezért muszáj valamit elhinnünk ezekből a jelenetekből - és ez még akkor is így van, ha időnként a tényeket lekövethető módon sűrítik és módosítják. Pedig Dodi szelleme A koronában azt mondja a kétségbeesett Mohamed Al-Fayednek, hogy a sebek csak az igazság által gyógyulnak be.
Ez viszont talán fontosabb az érintettek számára, mint nekünk, nézőknek.