Négy emberből három nem megfelelő parfümöt használ a szakértő szerint - te közéjük tartozol?
Zólyomi Zsolt parfümőr egészen másképp közelít a luxus fogalmához. Míg a nagy márkák befeszülnek saját nagyságuk bemutatására, ő a barátságos, laza luxustermékekben hisz, ezt a vonalat is képviseli.
Ezeket láttad már?
Egy parfümőr, például Zólyomi Zsolt különleges orra lehet a tökéletes megoldás az egyre nagyobb igényre, hogy különbözzünk másoktól, kitűnjünk a tömegből, legyen szó egyedi parfümről, netán egy mosószer, egy öblítő, akár egy enteriőr illatáról.
Egy parfümőrt megszállott vegyésznek képzel el az ember, aki kizárólag a laboratóriumában érzi jól magát. Te viszont egy nagyon laza férfi vagy. Komolyság vagy lazaság kell jobban ehhez az egyedi szakmához?
A laborban egyedül kísérletezel, mindegy, hogy laza vagy vagy komor. A luxusipar általában előítéletekkel van tele, ami amellett mégis könnyen tudod úgy élni az életed, ahogy szeretnéd. Úgy szoktam fogalmazni, hogy az én luxusmárkám, ami a személyes brandem, azaz a két parfümériám Budapesten és a nemzetközi karrierem részben azért sikeres, mert a parfümőrök többsége introvertált, szinte elmebeteg.
Én sem vagyok nagyon más, kivéve, ha beszélnem kell a szakmám szépségéről. Akkor nyitottá válok, egy laza csávóvá. A luxusmárkák, amikor be akarják mutatni a saját nagyságukat, gyakran befeszülnek és túl merevek lesznek.
Tudatosan vagy más, mint a többiek?
Mindig azt mondtam, hogy ha nekem egyszer parfüm márkám lesz, akkor a barátságos luxust fogja képviselni. Ma már nem kell aranyba, gyémántba, márványba önteni valamit ahhoz, hogy az emberek elhiggyék, hogy jó. Mostanában ez inkább ellenjavasolt. 2024-ben a luxus igenis lehet barátságos, fiatalok és kis pénzűek által is megközelíthető. Ezt a vonalat csak néhány márka és néhány szakember képviseli, én meg természetszerűleg nyomom, amióta a piacon vagyok.
Miért jellemezted őrültnek a parfümőröket?
Kevés olyan embert ismerek, mint jómagam, aki miközben szerelmesen andalog a párjával az utcán, megáll egy kapualjban és szagolgatja a büdös, kissé furcsa, kuka melletti szagokat, és nem bír elmozdulni onnan. Annyira megdöbbent az a rossz illat, ami onnan jön, ugyanakkor érdekel is, hogy elfelejtem, hogy romantikus séta közben szagolgatok, mint egy nyomozókutya. Ilyen és hasonló élmények szembesítettek vele, hogy nem vagyok átlagos.
Te mindent mindenhol kiszagolsz?
Nagyon sok mindent. Nem egyszerű velem az élet, nem jó velem alkudozni sem. Érzem, amikor eljön az a pont, amikor vége és egyedül megyek tovább.
Tényleg mindent az orrunkkal választunk?
Létezik az a kifejezés, hogy „megvan a kémia” valakivel. Ez döbbenetesen igaz. Üzleti partnerrel aláírjuk-e a szerződést, vagy ha a bárpultnál megismerkedsz valakivel, tudod, hogy lesz-e belőle hosszú távú kapcsolat. Ilyenkor olyan közelségbe kerülsz a másikkal, hogy a parfümje mögé tudsz nézni. Ha a testillat és a parfüm komplex keveréke olyan szép, hogy elbájol, akkor le fog csúszni rólad a ruha. De csak akkor maradtok együtt hosszútávon, ha önmagában a testillata is megfelel a te orrod igényeinek.
Jó parfümmel el lehet fedni a testszagot?
Igen, ideiglenesen. Hajnal hatig. A jó parfüm veszélyes fegyver, támadni és védekezni is lehet vele. Kicsit olyan, mint egy velencei karneválon a maszk. Nagyon vonzó a csillámló, különleges hangulat, amiben ott prezentálod magad. Ám nem lesz rajtad egész életedben, egy idő után eljön az a pont, amikor le kell, hogy tedd.
Nem aludhatsz, és még csókolózni sem tudsz benne, pláne nem szerelmeskedhetsz. A parfüm csak egy maszk, ám a maszk mögötti dolog számít igazából. Ezért kell nagyon odafigyelni a jó parfüm kiválasztására, ami a bőrhöz és az egyéniséghez is illik.
Mi van akkor, ha nem passzol az egyéniség a parfümmel?
Ha a maszk alatt szignifikánsan más rejtőzik, akkor csalódást kelthetsz. Ha alatta is ugyanaz folytatódik, akkor viszont jó a parfüm. Kivéve, ha pont játszani akartál aznap, játszani pedig szabad. Nagyon sokan csinálják, hogy viccből becsapják az embereket, az illatuk nem azt sugallja, mint amilyenek ők valójában. Sokszor olyan parfümöt viselnek, amilyenek szeretnének lenni. Ez pedig nem becsapás.
Az illat nagyon elgondolkodtató, ha azon a szinten vizsgálod, mint ahogyan én foglalkozom vele. Filozófiai mélységeket hordoz egy kompozíció hatása rád vagy másokra. A parfümreklámokban csini csajok, szép ruhákban, szép dekoltázzsal, szép bőrrel mutatják be a luxusipart, ám nem viszed haza a modellt, de egyfajta hangulatot igen.
Ha az a hangulat megfog, megszereted és vonzó számodra, akkor oda fogsz nyúlni máskor is a polcra, és megveszed a parfümöt. Csak azért, mert a kedvenc énekesnőd reklámozza, talán egyszer kipróbálod, de többet már nem.
Van értelme tökéletes, csodaszép modellekkel reklámozni egy parfümöt?
Igen, van, mert már az is önmagában dollármilliókat jelent, ha egyszer megveszed. Azzal már letarolják a piacot, és megéri a gyártónak.
Van jó és rossz illat?
Nincs. Az egyetlen dolog számít, hogy a bőröd kémiájával kompatibilis-e. Olyan van, hogy kiválasztod, mert szereted, de a bőröddel nem jó, na ilyenkor kell egy szakértő, mint én. Amikor egy órás tanácsadást tartok az üzleteimben, azt is vizsgálom, hogy miért választottuk ki pont az az illatot ezer módon leszűkített választékból.
Azt, hogy bőr kémiája objektíven, kémiai módon kompatibilis-e vele. Négy emberből három olyan illatot visel, ami nem jó a bőrének. De ennyit számít a híres márka, vagy az, hogy a szomszédasszonyon milyen finom volt.
Lebeszéled az ügyfeleket egy számukra nem megfelelő illatról?
Határozottan, azt mondom, hogy a testemen keresztül sem viheti el, és emberek közé ne menjen vele. Én nem tévén át gyógyító hókusz-pókusz vagyok, hanem természettudós. Boncoltam emberi agyat és szerves kémiából vizsgáztam, nagyon más a hozzáállásom, mint a szépségiparban dolgozó influenszereké.
Ki engedheti meg magának, hogy nálad, személyre szóló parfümöt kevertet magának?
Nem csak magánemberek, cégek is megkeresnek. Enteriőr vagy termékhez való illatot kevertetnek, de olyan is előfordul, ha a főnök nyugdíjba megy, összedobják a kollégák az új, személyre szabott parfümjét.
Egy parfümőr munkájának része, hogy nagy cégek számára tervez illatokat, például mosószereknek, öblítőknek?
Igen. Nagyon sok az ilyen jellegű megbízás. Mindenki szeretne egyéni és különleges lenni, kitűnni a tömegből.
A magyarokra jellemző valamelyik illat?
A gourmand, édes dolgokat szeretik, vagy aminek köze van a kajához, piához. A magyar nagyon hasközpontú nép, imádunk enni, inni. Ha olyan parfümöt hozok, ami akár egy tokaji aszú, konyak vagy egy süti, az tetszik nekik. Most van egy paprikás illatom, egyenesen imádják. Férfiak és nők is kipróbálják, kicsit csipked, izgi, tetszik nekik. De van a klasszik bonbon meggy parfümöm is, és a nagymama málnás pitéje parfüm. Ilyenek a magyarok kedvencei.
Az arab parfümök mások?
Töményebbek, de nem mások. Ha olajbázisban adják, akkor olajosabbak, de ugyanazt az illatot sima alkoholos parfüm verzióban is meg lehet venni. Ez most nagy divat világszerte, de nem mindenkinek való. Pont a Kelet-európai, vékony férfiaknak nem ajánlott, és nem minden bőr szereti, túlzó hatást lehet elérni vele.
Változnak az illattrendek?
Igen, ugyanúgy, mint a divat. Amit te a reptereken, nagy nemzetközi parfüméria láncok boltjaiban megveszel, azok nagyon szigorúan előre ki lettek találva előre, nem sok kreativitás van bennük. Én a kreativitásomból élek, és pontosan keresem azokat a kis projekteket, ahol kiélhetem magam, és nem kell trendeket létrehoznom, lekövetnem és unalmas módon belesimulnom.
Nem foglalkozom ilyen szinten a divat követésével. Ha olyan projektem van, hogy egy nagy konkrét branddel dolgozom együtt, és illeszkedni kell az aktuális divatba, akkor természetesen meg tudom csinálni, de szívesebben választok más munkát.
Világcégeknek mit csinálsz?
Parfümszakértőként dolgozom, van, amikor nem én készítem a terméket, hanem a nemzetközi bevezetési kampányban segítek. Például beillatosítunk egy komplett vacsorát, ilyenkor én találom ki, mi legyen, egyeztetek a séffel, sommelier-vel. Én csináltam a dubaji világkiállítás magyar pavilonjának az illatát, vízillatot.
A világban hányan foglalkoznak illatokkal?
Körülbelül kétszázan, ismerjük egymást, minden kiállításon találkozunk. Ez egy jó kör, nagyon aranyos emberekkel. Értékes, kulturált, a világra nyitott, sokat utazó, kedves és nem nagyképű társaság. De a többség introvertáltabb, mint én. Maga a szakma egy koncentrált, belső alkotófolyamatot igényel, és van, aki ebből nem szívesen jön ki se a média, senki más kedvéért. A barátaik körében jól elvannak, tudnak velük beszélgetni, de egyikük nem haverkodik.
Ha nem parfümőr lettél volna, akkor mi?
Egy hideg szívű üzletember. Közgazdász és biokémikus is vagyok. Ha nem adatott volna meg ez a képesség és ez a szakma, akkor a társadalmilag kevéssé hasznos, irodalmár, bölcsész, színházi világban mozognék, mellette sí- és szörfedzőként dolgoznék, mert imádom az összes ilyen mozgásformát.
Neked mindegy, hol élsz?
Az, hogy most Magyarországon egy magyar rendezvényen ülünk és beszélgetünk, az véletlen. Lehetne ez 3 hét múlva a Cote d’Azuron is, ahol franciául beszélgetnénk, és 10 hét múlva Genfben angolul is adhatnék interjút.