Inkluzivitás a szépségiparban: így mutatnak példát a legnépszerűbb márkák
Komoly elvárásoknak kell megfelelnie egy márkának, hiszen a kiváló minőség mellett nem csupán a környezettudatosabb megoldásokra, de a befogadó közeg megteremtésére is nagy hangsúlyt kell helyezniük. A társadalom felől érkező nyomás pedig szerencsére egyre erősebb.
Ezeket láttad már?
A diverzitás és az inkluzivitás jól csengő hívószavak – a divat- és szépségmárkák egyre gyakrabban hangoztatják és jelenítik meg ezeket kampányaikban. Valóban érzékelhető az elmozdulás a „hagyományos” ideáloktól a sokszínű, befogadó koncepciók felé, de vajon egy tartós eredményt hozó változásról, egy tendenciáról van szó, vagy van még hova fejlődni?
A Fenty-hatás
Rihanna 2017-ben robbantotta be a Fenty Beautyt, és az alapozótónusok széles választékával nemcsak utat mutatott a többi márkának, illetve érzékenyített, de egy új és meglehetősen nagy célközönséget is kiszolgált. Később több márka is felismerte, hogy napjaink fogyasztói bizony olyan értékvezérelt márkákat keresnek, amelyek iránt személyes szinten is elköteleződhetnek. A márkák a bőrtónusok sokszínűségének bemutatásán túl a nemek közötti egyenlőségre, a különböző nemi identitások vagy fizikai képességek bemutatására, a testpozitivitásra összpontosítanak. Ezeket az új üzeneteket sokoldalú marketingstratégiákkal, erős közösségimédia-tartalmakkal és a kampányaikban szereplő modellek – mint legfőbb üzenetközvetítők – sokféleségével igyekeznek átadni. De hogyan és miért?
Így is lehet
Az utóbbi néhány évben megnövekedett az inkluzív és diverzív szépségkampányok száma, ami természetesen nagy előrelépés az iparág számára, és egy tendencia kibontakoztatását jelentheti. A befogadó és sokszínű szépségipar zászlóvivői azok a márkák és projektek, amelyek – különböző okokból – bátran nyitnak a hagyományostól eltérő szépségnormák felé, „múzsáikkal” kifejezve a pozitív irányba való elmozdulást.
MAC
A MAC megalakulása óta támogatja az LMBTQ+ mozgalmakat, továbbá az etnikai kisebbségeket, de a legendás divatikon, belsőépítész és üzletasszony, Iris Apfel is inspirációt jelentett számára.
Bobbi Brown
A különböző árnyalatú sminktermékek piacra dobásán túl a Bobbi Brown 2016-ban, 25. évfordulójuk alkalmából negyven, különböző rasszú, hátterű és bőrtónusú nőt reprezentált Be Who You Are elnevezésű kampányában.
Haus Laboratories
A Haus Laboratories egy vegán szépségápolási márka és Lady Gaga tulajdonában áll, az önelfogadást hirdeti. Gaga egy sajtónyilatkozatban elmondta: „Mi tényleg azt szeretnénk, hogy az emberek szabadnak érezzék és szeressék magukat.” A márka első kampánya a társadalmi sztereotípiák megtörésére összpontosított, és LMBTQ+, nem bináris és fekete modelleket is szerepeltetett.
Maybelline
A Maybelline Matt + Poreless alapozója negyven árnyalattal jött ki, és a márka a megfizethető kategóriában kínálja termékeit. A márka minden identitás és etnikum mellett igyekszik kiállni.
Make Up For Ever
A Make Up For Ever nevű francia márka – amely egyébként már a Fenty-hatás előtt foglalkozott a sminktermékek színskálájának kibővítésével – Blend In. Stand Out-kampánya az inkluzivitást és a sokszínűséget ünnepelte hat, különböző etnikumú és identitású influenszerrel a világ minden tájáról. A figyelem középpontjába került a sztereotípiák lerombolásával, valamint az LMBTQ+ és a gendersemleges szépséget népszerűsítő kampányaival.
A kulisszák mögött
Vajon a plussize, genderqueer és színesbőrű modelleket ugyanúgy tisztelik, mint a ciszneműeket, a fehéreket és a vékony testalkatúakat? Jordan Underwood (transgender, plussizemodell, aktivista) és Alexandria Pierre-Louis (plussize, queer, színesbőrű modell és aktivista) árnyalták ezt a témakört. Szerintük a közösségi média és az Instagram-modellek segítettek az iparág vezetőinek megérteni, hogy őszintének, szexuálisan nyíltnak és sokszínűnek lenni valójában nyereséges. A nagy márkák és a modellügynökségek pedig ráharaptak erre. Úgy vélik, a divat-és szépségipar még mindig bizonyos sémák szerint működik, és noha megengedhet magának némi sokszínűséget, mindez feltételekhez kötött. Szerintük a címkék, mint általában, inkább korlátozóak, mint felszabadítóak. A megoldást egy támogató unió létrehozásában, közös platformok indításában és a márkák kockázatvállalásában látják. Shenae Rae, a Swear By Skin alapítója szerint pedig arra van szükség, hogy a kisebbségeket is bevonják a diskurzusba.
Nemcsak márkák, de modellek is kiállnak bizonyos ügyekért. A The Model Diversity Project nevű közösségimédia-kampány, amelyet Liris Crosse veterán modell és Christopher Michael sminkes indított el, rávilágít az elfogadás szükségességére az iparágban. A kampányhoz készített fotókon Crosse mellett négy modell látható – Naimah Terry, Monique Robinson, Denka Obradovic és Elly Mayday –, akik mind plussize-ok, és évek óta dolgoznak a szakmában. Azonban, amint arra Michael rámutatott, a telt vagy sötétebb bőrű modellek néha nehezebben jutnak lehetőségekhez bizonyos kampányokon túl – és ez ellen tenni kell.