A szépségipar még mindig nagyon távol áll az igazi sokszínűségtől

2020. augusztus 3.
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

2020-ban, mikor már szinte minden sminkmárkának 40 különböző árnyalatú alapozója és legalább egy fekete bőrű reklámarca van, azt hihetnénk, hogy a szakmán belüli sokszínűség elfogadott, sőt, már-már ünnepelt – ez azonban messze nincs így.

Rihanna
Fotó: Getty Images

A szépségiparban dolgozó színesbőrű modelleknek hosszú utat kellett bejárniuk azért, hogy ugyanazt az elismerést kapják, mint a fehér bőrű társaik - a teljes változatosságot még messze nem értük el, habár, már észrevehető a változás: példának említhetnénk Rihanna nagysikerű brandjét, a Fenty Beauty-t, ami az utóbbi 3 évben az énekesnő népszerűségének és aktív közösségi médiás jelenlétének köszönhetően meghódította az egész világot - ez pedig nem is csoda.

A márka indulásakor azzal volt tele a média, hogy ez az egyetlen olyan szépségmárka, amely 40 különböző árnyalatú alapozót kínál a vásárlóinak (azóta ez a szám tovább nőtt 50-re), akik bőrszíntől, identitástól, nemtől vagy bármi mástól függetlenül szabadon válogathatnak a szuper sminktermékekből. Ez pedig akkoriban hatalmas újdonságnak számított (még most is az), hiszen a világ egyik legsikeresebb fekete bőrű szupermodelljét, Naomi Campbellt is csak tavaly kérték fel élete első beauty kampányára - addig ugyanis egyetlenegy sminkmárka sem akarta vele reklámozni a termékeit. Hogy miért? Mert fekete bőrű volt.

13 fekete modell, akinek a nevét ismerned kell

13 fekete modell, akinek a nevét ismerned kell

Hasonló élményekről pedig szinte az összes fekete bőrű topmodell beszámolhatna, hiszen még ma sem ritka, hogy saját magukat kell kisminkelni egy-egy nívós fotózás vagy divatbemutató előtt - és most nem a 70-es, 80-as évekről beszélünk, amikor a fekete modellek még csak elvétve szerepeltek a reklámplakátokon, hanem 2020-ról. Ami azért elég nagy szégyenfoltot el a divat- és sminkszakma elit körén belül.

Többek között ezért alapította meg saját sminkmárkáját a néhai David Bowie felesége, a szupermodell Iman is (még a 90-es években, jóval Rihanna előtt), akinek a termékei elsősorban az afroamerikai és a multikulturális igényeket elégítik ki - de említhetnénk az amerikai Black Opal sminkmárkát is, ami szintén csak középtől sötét árnyalatokig terjedő skálában készít alapozókat. Remény tehát van arra, hogy a szépségipar egyre több, jobb és nagyobb mennyiségben szolgálja ki a fekete bőrrel rendelkező vásárlók igényét, de igazság szerint a legtöbbünk számára elérhető, klasszikus sminkmárkák csak ímmel-ámmal próbálják kielégíteni a sötétebb bőrű vásárlók igényét - és azt is csak azért, hogy ne lehessen rájuk azt mondani, hogy rasszisták.

Van azonban néhány olyan tekintélyes márka, akik hisznek a változásban - és tesznek is azért, hogy a #BlackLivesMatter ne fakuljon el az idők során. A Lancome, a Revlon, a Bobbi Brown, a MAC, a Maybelline, a Milk Make Up és a L'Oréal Paris például mind-mind adtak már ki bőrszín-pozitivitást hirdető kampányokat, a Becca Cosmetics a termékeinek felét ajánlja fekete bőrű szépségrajongóknak, az Estée Lauder pedig egyenesen odáig ment, hogy júniusban cégszabályozási törvényben rendelkeztek arról, hogy szépségtanácsadóiknak egy bizonyos százaléka fekete kell, hogy legyen.

A baj csak az, hogy ezek a kampányok és intézkedések eddig mindig csak ideiglenesek voltak és maximum pár szezonon át tartottak, utána pedig minden visszatért a "rendes" kerékvágásba.

Miért van olyan kevés fekete bőrű modell a reklámokban?

Miért van olyan kevés fekete bőrű modell a reklámokban?

Most viszont ott tartunk, hogy újra kell írni a normákat: a szépségipar változatossága nem arról kell, hogy szóljon, hogy Gigi Hadid mellé odaraknak egy fekete bőrű modellt, mert "a kampány úgy jól néz ki és meg is van a diverzitás", hanem arról, hogy abból a 40-féle alapozóból minden egyes külvárosi drogériában és parfümériában ugyanolyan mértékben és mennyiségben legyen jelen a sötét alapozó, mint a világos, hogy többé egy sötét bőrű sminkrajongónak se kelljen átesnie azon, hogy a bőrszíne miatt nem talál magának megfelelő árnyalatú alapozót. És ha ez megvan, akkor beszélhetünk a szépségipar sokszínűségéről.

Kovács Gréta

Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!

Ez is érdekelhet

Az offline tervezés és naplózás tizenkét legnagyobb előnye - Változtasd meg az életedet a BuJóval!

glamour plusz ikon Az offline tervezés és naplózás tizenkét legnagyobb előnye - Változtasd meg az életedet a BuJóval!

Értesülj elsőként legújabb híreinkről

Must have téli kiegészítők, amiket imádni fogsz, mert szuperül kombinálhatók (x)

Must have téli kiegészítők, amiket imádni fogsz, mert szuperül kombinálhatók (x)

Ez az app megmutatja, melyik a tökéletes alapozó árnyalatod (x)

Ez az app megmutatja, melyik a tökéletes alapozó árnyalatod (x)

Tényleg elképesztő minőségű fotókat készít ez a telefon, és még karácsonyi ajándéknak is tökéletes! (x)

Tényleg elképesztő minőségű fotókat készít ez a telefon, és még karácsonyi ajándéknak is tökéletes! (x)

Kíváncsi vagy, melyik smink look illik hozzád a legjobban? Mutatjuk (x)

Kíváncsi vagy, melyik smink look illik hozzád a legjobban? Mutatjuk (x)