A 2012-es év hősnői, a Romani Design életében hatalmas változások történtek a Women of the Year gála óta
A GLAMOUR minden évben kiosztja Az év hősnője díjat is a közönségszavazatok mellett. 2012-ben a Romani Design nyerte el ezt a hatalmas kitüntetést. Míg kiderül, hogy idén ki érdemelte meg ezt az elismerést a Women of the Year gálán, addig elevenítsük fel a 2012-es nyertesünket, idézzük fel az akkori történéseket. Interjúnkból az is kiderül, mi történt azóta a Romani Design márka életében.
Ezeket láttad már?
A társadalmi szerepvállalás és a divat
A GLAMOUR Women of the Year célja, hogy támogassa a nőket, felhívja a figyelmet a tehetségükre, a sokféleségükre és alkalomadtán a nehézségeikre is, ezzel társadalmi párbeszédet indítson, ami a nők helyzetésnek javításához vezet.
A 2012-es évben elnyertétek a GLAMOUR Women of the Year az év hősnője díjat. Milyen változások történtek azóta a márka életében?
A 2013-as év folyamán egy rendkívül izgalmas magyar-szlovák civil együttműködésben vettünk részt: több mint egy éven keresztül nehéz sorsú roma és nem roma nőket tanítottunk szabni, varrni, modellezni azzal a céllal, hogy a megszerzett ismeretek révén segítsük boldogulásukat, a mélyszegénységből való kitörésüket. A képzésben résztvevők azon túl, hogy elsajátították a szakma alapjait, bepillantást nyertek a roma viseleti kultúrába, kipróbálhatták magukat úgymond élesben is, hiszen az új Romani Design kollekció megvalósításába is bekapcsolódhattak. Mindez mindannyiunk számára egy igazán inspiráló, örömteli időszak volt.
Az új kollekciót 2014. július 14-én hatalmas érdeklődés mellett mutattuk be egy nagyszabású divatbemutató keretén belül, ismét a káprázatos Szépművészeti Múzeumban, amihez a fantasztikus világzenei válogatást élőben DJ Palotai keverte, az est háziasszonyi szerepét pedig Ónodi Eszter vállalta el.
A tavalyi év másik kiemelkedő eseménye egy november elején megrendezett divateseményen való részvételünk volt, ahová először kaptunk meghívást. Számunkra ez rendkívül fontos visszajelzés volt arról, hogy a divatszakma figyel ránk, hogy elismeri a társadalmi felelősségvállalás területén végzett eddigi munkánkat, ugyanakkor pedig respektálja a Romani Design divatmárkaként való helytállását is.
Mindezek mellett nagy megtiszteltetés volt számunkra, hogy tavaly decemberben kaptunk egy indiai meghívást is, a delhi magyar nagykövetségen képviselhettük Magyarországot.
Miért fontos számotokra, hogy a ruháitokkal felhívjátok a figyelmet a roma kultúrára?
A roma viseleti kultúra gazdagsága, szépsége, a tradicionális motívumok jelentésgazdagsága mind olyan érték, amely általában kevés figyelmet kap akkor, amikor a roma kultúráról beszélünk. Úgy érzem, hogy ezeknek az értékeknek a felmutatásával a vizualitás, a divat révén sokkal erőteljesebb, hatásosabb üzeneteket lehet átadni nyitottságról, toleranciáról, együttélésről. Észrevétlenül lehet közel férkőzni az emberek szívéhez, és ha ez megtörtént, az előítéletes, gyűlölködő, sztereotip gondolkodásmódnak már nincs helye, létjogosultsága. Személyes tapasztalatom, hogy a másik ember megismerése az igazi kulcs a megértéshez, az elfogadáshoz.
Mi vagy ki inspirál titeket a tervezésben?
A 2014-2015-ös kollekciónk a "My Identity-My Freedom" fantázianevet viseli. A tervezéskor a bátorság, önmagunk felvállalásának bátorsága inspirált leginkább, és az a gondolat, hogy az identitásunkat mi magunk választhatjuk, mi magunk vállalhatjuk fel, és élhetünk vele szabadon, kifejezve a bennünk rejlő kreativitást és életörömet. Akárcsak a korábbi kollekciókban, a mostani ruhákon is visszaköszön egy-egy jellegzetes roma viseleti motívum, ezúttal a roma nők által viselt ünnepi kötény, a kretinca formája és díszítései. A kretinca generációkon átívelő jelentőséggel bírt: ez a tradicionális ruhadarab anyáról lányra öröklődött, motívumai pedig generációról generációra gazdagodtak. Szerettem volna emlékezni ezekre a bátor nőkre, ünnepelve az elődeink elszántságát és kitartását. Az új kollekció azt a nőideált helyezi inspirációjának középpontjába, aki bátran felvállalja önmagát, identitását és kreativitását, aki szabad és életigenlő.
Hogyan jellemeznétek a legfrissebb kollekciótokat?
A kollekció ötvözi a minimalista, letisztult, fekete-fehér színösszeállítású darabokat a burjánzó, élénk díszítésű, rózsás mintázatú kreációkkal. A kollekció fontos elemei a húgom, Varga Helena által készített színpompás designer táskák, illetve az általam tervezett hímzett tűzrózsa-motívumok inspirálta porcelán ékszerkollekció, melyeket Diós Gabi porcelán iparművész készített el.
Milyen terveitek vannak a 2015-ös évre?
Az új kollekció tervezése és bemutatása mellett idén szeretnénk nyitni a külföldi érdeklődők felé is. Tavasszal az ERSTE Alapítvány támogatásával egy bécsi divathétre kaptunk meghívást, és reméljük, hogy több, ehhez hasonló külföldi megmutatkozási lehetőségünk is lesz. A tavaly decemberben elindított webshopunkhoz is nagy reményeket fűzünk: nagyon sok megkeresés és bíztatás motivált minket arra, hogy termékeinket ilyen módon is elérhetővé tegyük. Február elején új helyre költöztünk, ebben az évben ugyanis szeretném különválasztani az egyes funkciókat. A korábbi Erzsébet körúti showroom most a XV. kerületben lévő Batthyányi utca 31/b szám alatt működik, itt kapott helyet a varroda és az iroda. Az értékesítés tekintetében a webshop mellett egy önálló belvárosi üzlethelyiségben gondolkodom, és néhány belvárosi design boltban is hamarosan megjelennek a ruháink, például a Várban a Fian Concept üzleteiben (Úri utca 26-28. és Fortuna utca 18.).
Nagy álmunk továbbá, hogy egy általunk nagyrabecsült közéleti személyiség a Romani Design és a márka által képviselt társadalmi üzenet nagykövete legyen.