Tervezés kell, hogy ne menjen füstbe a terv
Szponzorált tartalom
Az apróbb lépésekben, reálisan kitűzött kisebb célokkal lényegesen többre jutunk rossz szokásaink megváltoztatásában, mint a túlmisztifikált újévi fogadalmakkal. Utóbbiaknak a pszichológus szerint sokszor semmilyen létalapja nincs, és egy kutatás is ezt igazolja. Sokan vagyunk, akik legfeljebb fontolóra vesszük néhány kártékony dolog kiiktatását az életünkből, hogy aztán a tényleges fogadalomtételig se jussunk el.
Ezeket láttad már?
„Egyfajta naiv, babonás hiedelem lengi körül a fogadalmakat: amikor pezsgőspohárral a kezünkben az év utolsó perceiben ígérünk meg valamit, magát az alkalmat ruházzuk fel valami mágikus erővel” – önt tiszta vizet a pezsgőspohárba Dr. Makai Gábor klinikai szakpszichológus. Szerinte az átszellemültség miatt simán úgy érezhetjük, hogy most majd minden megváltozik, és ezzel gyakorlatilag már indulás előtt becsapjuk magunkat. Az efféle újévi fogadalom legfeljebb a lendület miatt valósul meg pár hétig.
Az persze csak az érem egyik oldala, hogy nem létező erőkben hiszünk. A Micra Market Research reprezentatív* kutatása arra is rávilágít, hogy sokunknak már a fogadalomtétel is meghaladja az erejét. A felmérés szerint 2021 év végén a dohányterméket fogyasztó 18-65 évesek csaknem harmada, nagyjából 550 ezren fontolgatták, hogy változtatnak dohányzási szokásaikon vagy, hogy áttérnek valamilyen alternatív nikotinfogyasztási formára. Ehhez képest a fogadalomig azonban csak alig több, mint felük jutott el szilveszterkor, és a ténylegesen megtett fogadalmak további 36 százaléka már 2022 első három hetében „füstbe ment”.
A mindennapi életünké a főszerep
Miután vágy vezérelt magatartásról van szó, a pszichológus nem is tartja meglepőnek ezt a durva lemorzsolódást. „Ha nincs előzetes tervezés, akkor az ember sodródik, borítékolhatóan negatív élménye lesz a fogadalommal kapcsolatosan, és már ahhoz sem érzi magában a legcsekélyebb kedvet sem, hogy egy elképzelést kidolgozzon” – állítja Dr. Makai Gábor.
Pedig az igény megvolna rá, amit jól mutat az is, hogy a magunknak tett újévi vállalások zömében a mindennapi szokásainkat érintik: a kutatás szerint az újévi fogadkozások jellemzően az életmóddal kapcsolatosak, a válaszadók 63 százaléka ezt jelölte meg. Ezt követi az egészség (36%), a káros szenvedélyek (27%), valamint az egyéb magánéleti dolgok (25%).
Kell egy terv!
Makai Gábor szerint az önígéretben megfogalmazott vállalás megvalósítása leginkább azon múlik, meg tudja-e élni a kontroll érzését az, aki a fogadalmat tette. „Értékelő-elemző attitűd kell: érdemes beazonosítani, hol buktak el a korábbi fogadalmaink, célszerű kisebb, reális célkitűzéseket tenni, és felkészülni arra is, hogy menet közben ne okozzon gondot az újratervezés sem” – sorolja a siker receptjének összetevőit a szakember. Természetesen az a legjobb, ha semmilyen nikotintartalmú terméket nem fogyasztunk, és teljesen felhagyunk ezzel a szokással. A gyakorlat azonban sokszor azt mutatja, hogy a „leszokom a dohányzásról” nagyívű koncepciója helyett működőképesebb az adag csökkentésére vállalkozni, vagy arra, hogy áttérjünk egy füstmentes alternatívára (e-cigaretta, hevítéses dohánytermék, nikotinpárna)**. Erre világított rá egyébként a kutatás is: általánosságban sikeresebben tartják be azokat a fogadalmakat, amelyek a dohányzás intenzitásnak csökkentését, vagy valamilyen alternatív termék használatát tűzték ki célul, mint amikor a káros szenvedély teljes feladását tűzték ki célul.
A kudarc is fejben dől el
Ha elengedjük az irreális vágyakat és ki tudunk lépni a vágyvezérelt működési módból, a pszichológus szerint sokat javítunk az esélyeinken, hogy elérjük a megfogalmazott változásokat. Az észszerűség és tudatosság a kisebb visszaesések áthidalásában is a kezünkre játszhat. „A legfontosabb, hogy a kis kudarc nem egyenlő a teljes kudarccal, hanem újratervezést jelent” – hívja fel a figyelmet Dr. Makai Gábor, aki szerint racionális üzemmódban ez lényegesen kevésbé tudja megtorpedózni a motivációt, mint a túlvállalás. A pszichológus úgy véli, ha a gondosan kidolgozott program létrejön, az önmagában ad egy alapkeretezést az elképzelésnek, csökkentve a sodródás esélyét. Ezáltal nagyobb eséllyel lehet elérni a célokat, ráadásul folyamatos pozitív visszacsatolást is kapunk a cél eléréséig vezető úton.
* A cikk társadalmi felvilágosítás céljából létrejött, reklámcélokat nem szolgáló tájékoztatás, a kutatás létrejöttét és ennek a cikknek a megjelenését a BAT Pécsi Dohánygyár Kft. támogatta.
** Ezek a termékek nem kockázatmentesek, és függőséget okoznak. További információkért kérjük látogassa meg az égéshelyett.hu oldalt.