Ukrajnából Budapestre települt tervezővel startol a tavaszi Budapest Fashion Week
Április 20-21-22-én kerül megrendezésre a 24. Budapest Fashion Week. Ezalkalomból kérdeztük a főszervező-tulajdonost, Mayer Balázs Kengurut.
Ezeket láttad már?
„Két év karantén után újult erővel álltunk neki a 2022-es Budapest Fashion Week szervezésének. A tervezők részéről is érzékelhető volt a pezsgés és várakozás, hogy végre ismét minden kötöttségektől mentesen (tavaly ősszel még szigorú korlátozások voltak a rendezvény idején) találkozhassanak a közönséggel. Alig pihentünk novemberi rendezvényünk után, januárban máris belevágtunk tavaszi Fashion Week szervezésébe. Aztán jött a háború. A szomszédunkban zajló események következményei, a személyes emberi tragédiák mindannyiunkat megérintenek, aggódva, szorongva követjük a napi történéseket, és egy jobb világba vetett hit reményével dolgozunk nap mint nap.” – kezdte bevezetőjét Mayer Balázs Kenguru tulajdonos, főszervező.
„A koncepciónk szerint továbbra is igyekszünk bemutatni a mai hazai divatot alakító irányzatokat, és a már megszokott, lehető legszélesebb palettát mutatni a közönségnek. Az esemény meghatározó vendége ENNO – aki Ukrajnából menekültként érkezett Budapestre. Az eredendően afrikai születésű designer Fehéroroszországban kezdte pályafutását, ahol 2017 elején megnyerte a „mark formelle” fiatal designerek versenyét Minszkben. Szerencsére a kijevi divategyetem dékánja is jelen volt az eseményen, és a bemutató után úgy döntött, hogy meghívja ENNO-t Kijevbe tanulni. Az Ukrajnában töltött időszak alatt vált ENNO ismert és elismert dizájnerré. Tervei messze eltértek a megszokottól, és ruhái iránti kereslet egyre nőtt, mára munkáit Ukrajnában, Magyarországon, az USA-ban és Afrikában is láthatták.”- meséli Kenguru.
„Az ENNO (Iron Thread) márka a lehetőség szimbóluma. Olyan gondolatiság, ahol a kreativitásnak nincsenek meghatározott szabályai, a hangsúly a „hogyan-ne” elven van. Az ENNO (Iron Thread) első magyarországi kollekciója az „another perspektive” azaz "másik perspektíva" nevet kapta, ami egy korábbi „street vs kimono” koncepció pro verziója. A lényege, hogy a designer más szemszögből szemléli korábbi terveit – ennek marginális oka a megváltozott élethelyzet, a szűk határidő - ugyanakkor ez a perspektíva váltás előremutató, feltárja a kollekció teljes ötletét és koncepcióját, ezáltal áttranszformálva a kényszerű dolgokat valami pozitívvá, akár a tavaszi természet, egy új virágot és reményt fogalmaz meg, és szándéka szerint közvetít Ukrajnába is.” – emeli ki a divathét főszervezője.
„A fentiekből is kitűnik, hogy a remény fogalom napjainkban mennyire hangsúlyossá vált. Az pedig, hogy mindennapjaink, a közelmúlt történései hatással vannak a tervezőkre és rajtuk keresztül a divatra a kollekciók tartalmán is kézzelfogható. A pandémia, majd a háború következményei, a gazdaságot érintő kérdések érzékenyen érintenek mindannyiunkat. A takarékosság és tudatosság egyre erőteljesebben jelenik meg a designer holmik tekintetében is: a fenntarthatóság, az újrahasznosítás, vagy a zéró hulladék alapelve már évek óta jelen van, mára pedig aktuális és meghatározó szerepet kap a divatiparban – ez jól látható az idei Budapest Fashion Weeken bemutatkozó tervezők munkáin is. Természetes alapanyagok használata, újrahasznosítás, vagy a hulladék nélküli szabásra egyaránt tudunk példákat mondani. Ugyanakkor látható igény mutatkozik az időtálló, kortalan, minőségi darabokra, amelyek – bár korántsem az olcsó kategóriát képviselik –, de hosszútávon gondolkozva kifizetődőnek bizonyulnak.”
„Fontos megemlíteni azokat a reflexiókat, amelyek a XXI. század eleji, meglehetősen kaotikus világunkra válaszul születtek. Mindannyian érzékeljük a kibontakozó új narratívát, napjainkban merőben új világrend születését élhetjük át. A felgyorsult, folyamatosan változó nagyvárosi élettempó immár nem csak a kozmopolita világ sajátossága, egyre szélesebb tömegeket érint, és egyre inkább mosódnak el határvonalak, kultúrák közötti különbségek. Változnak a súlypontok, új ideálok és ideák jelennek meg, különböző kultúrák forrnak eggyé, értjük, éljük, érzékeljük, hogy valami nagyon új van készülőben.
Ebben a folyamatosan változó közegben próbálunk támpontokat, kapaszkodókat keresni. Ilyen támpontok a gyökereink. A hagyományok, amelyek egyfajta közös nyelvezetként funkcionálnak. Miközben azt érzékeljük, hogy minden téren körbevesz minket az informatika, a robotizáció, reneszánszát éli a „vissza a természeteshez” életmód. Az élet minden területén megtapasztalható a régi tudás visszafejtése, leporolása, - az, ami az építészetben a vályog, a táplálkozásban a paleo, a ruházatban a népi stílus és motívumok megjelenése. Egyre több designer nyúl vissza a gyökerekhez, fedezi fel a tradíciót, akár a szimbolikával is bíró mintázatok, akár maga a szabásvonal tekintetében is. A régi technikákat és technológiákat szívesen keverik a modern lehetőségekkel, például hímzések helyett színes nyomatok formájában jelennek meg a motívumok.” – foglalja össze Mayer Balázs Kenguru.
Megszokhattuk, hogy a Budapest Fashion Week a helyszínválasztásban is igyekszik reflektálni a mondanivalóra, ha úgy tetszik, a koncepció része, egyfajta keretet ad a tartalomhoz, amit a tervezők töltenek meg a kifutón elmesélt világlátásukkal.
„Ezúttal sem lesz másképp – a Városligeti Műjégpálya díszterme már többször bizonyította, hogy exkluzivitásában illeszkedik a rendezvényhez. Úgy gondoljuk napjainkban a Városliget és annak közvetlen környezete Budapest egyik legfontosabb kulturális gyújtópontjává szerveződött. A rendezvényhelyszín egyik oldalán a nemrégiben átadott Magyar Zene Háza, a másik oldalán lévő Szépművészeti Múzeumban pedig a napokban nyílt Bosch kiállítás önmagában is olyan konstelláció, ahova szívesen illesztünk be egy további művészeti ágat, a divattervezést.
Végül pedig, de nem utolsó soron, partnerünk a Városliget Café ez alkalomból különleges menüsort állított össze, többek között „Fashion” menüvel várják a gasztronómia, a konyhaművészet iránt érdeklődőket!” – invitál mindannyiunkat az izgalmas divateseményre Mayer Balázs Kenguru.