"Ha a való életben bezárul valaki mögött egy ajtó, azt úgysem tudhatjuk meg, mi történik vele a négy fal között."- Tompos Kátya színésznővel beszélgettünk
Az októberi GLAMOUR magazinban Tompos Kátya színésznővel az identitásról, énkeresésről, gyerekkorról és felnőtté válásról, és még sok minden másról beszélgettünk.
Ezeket láttad már?
Van kedvenc színésznőd?
Nagyon szeretem Juliette Binoche-t. Igazán önazonos. Minden szerepben hasonló, mégis érvényes, amit csinál. Van, hogy direkt miatta nézek meg filmeket, mert izgat, hogy az „juliette binoche-sága” hogyan fog működni az adott közegben. De ott van például Meryl Streep, aki meg jól tud átalakulni. És melyik a jobb? Nincs recept – sokféle út van.
Nyertél nyáron egy díjat New Yorkban a Most van most című filmünkben nyújtott alakításodért, aminek nagyon örültünk.
Igen, én is, és sokan gratuláltak. Úgy vagyok a díjakkal, hogy az a legnagyobb öröm, amikor felhívnak emberek, akikkel régen beszéltem, hogy gratuláljanak. Ilyenkor jövök rá arra, hogy a díjak mégiscsak mérföldkövek.
Amikor esténként néztem vissza a Most van most napi felvett anyagát (az interjú készítője, Szajki-Vörös Adél a film egyik forgatókönyvírója - a szerk.), nagyokat nevettem, mert azt láttam, hogy te végig próbáltál karakterben maradni a taxiban, a partnered, Mohai Tomi pedig ott szórakoztatta magát, meg próbált téged is. És mintha a filmbeli dinamikátok ment volna tovább a szünetekben is. Úgy láttam, hogy te egy nagyon fegyelmezett, fókuszált színész vagy.
Azért érzed ezt, mert ezt kellett megtanulnom. Gyorsan elmegy a figyelmem, ezért jobban koncentrálok. Moha meg úgy lazít, hogy összevissza beszélget, mindegy miről. Én meg csak egy kis csöndet szeretnék. Viszont ha meg ő csendben marad, akkor az ő karakterének csökkent volna az intenzitása.
Kedvenc szerep, szerepálom?
Kedvencem a My Fair Lady. Olyan szépen, okosan, kedvesen, jóindulatúan felépített karakter, amivel sok lány, fejlődő nő tud azonosulni. Az én fejemből pattant ki, hogy újra színpadra vihetnénk a Varsói melódiát, ami szintén egy olyan színdarab, ami főleg a szerelmi szál miatt ma is aktuális. Szerepálom? Anna Kareninában megnézném magam. Talán most értem meg arra, hogy érteni vélem, mit mond vele Tolsztoj. Megnézném, hogy igazam van-e vagy nincs.
Most milyen műfajokban zenélsz?
Sok mindenben… Fellépek a Swing ŕ la Djangoval, Balázs Jánossal készítettünk egy közös estet, a saját zenekarommal, azaz Hrutka Robiékkal is fellépek, járjuk az országot, Borbély Mihály jazz-zenekarával is zenélünk. Nagyjából a világzene-jazz-sanzon-folk vonalán mozgok. De közben az opera van rám a legnagyobb hatással. Nyilván nem leszek operaénekes, de nagyon szeretek klasszikust énekelni és hallgatni.
Te maszkként gondolsz a szerepekre vagy átlényegülsz?
Szerepe válogatja. A karakterszerepeknél van, hogy „szereplesen” vagy, és egy boltost, pénztárost be tudsz emelni egy szerepbe, mert az életben nem sok közöd van a viselkedéséhez. De ha van egy olyan szereplő, aki valamiben hasonló, és a korosztályodhoz is közelebb áll… akkor azért elgondolkodom, hogy mik a párhuzamok köztem és közte. Egy orosz agykutató, akinek nemrég hallgattam egy előadását, úgy tett különbséget a könyvtípusok között, hogy kijelentette: akármilyen önfejlesztő könyvet elolvashatunk, az élet nagy kérdéseire akkor is csak a szépirodalomból kapjuk meg a választ. Ezt én is így érzem. Bocsánatot is nyerünk általa: nemcsak én vagyok ilyen idióta… Ha a való életben bezárul valaki mögött egy ajtó, azt úgysem tudhatjuk meg, mi történik vele a négy fal között. Az irodalom viszont ebben segít.
Szöveg: Szajki-Vörös Adél
Fotó: Szabó László
Olvasd el az interjú folytatását az októberi GLAMOUR magazinban!