Most akkor betiltják a TikTokot vagy sem?
A TikTok támadás alatt áll, de egyelőre az egyetlen dolog, amit a fejlesztői korlátoztak, az az appon töltött idő mennyisége. Az időkorlát persze jó, de nem oldja meg a TikTok legnagyobb problémáját, ugyanis nem az a baj, hogy sokat nyomogatjuk a telefonunkat, hanem az, hogy minek.
Ezeket láttad már?
Nyilvánvalóan az elmúlt évek globális egészségügyi, gazdasági és politikai történései is kihívás elé állították az emberek mentális egészségét, de nem lehet elmenni amellett a tény mellett, hogy mindannyian egyre több időt töltünk online, a TikTok használata pedig rengeteg időt vesz el az életünkből. Egy tenyérben elférő eszközt bámulva töltjük a szabadidőnk nagy részét, ami a tudományos kutatások szerint sikeresen megváltoztatta az agyunk dopaminközpontjának működését is.
Az Egyesült Államok Járványügyi és Betegségmegelőzési Központjának (CDC) egy nem régi kutatása szerint az Egyesült Államokban élő emberek az elmúlt ötven évben nem érzeték magukat mentálisan annyira rosszul, mint most. Különösen igaz az általános rossz mentális állapot a fiatalabb generációkra, a tinédzserekre. 2021-ben öt tinilányból három, tíz fiúból három számolt be arról, hogy tartósan szomorúnak érzi magát. A kutatók szeretnének rájönni, hogy mi ennek az oka, az egyik elmélet szerint az, hogy túl sokat lógnak a telefonjukon. De vajon elég megoldás az, ha szabályozzuk, hogy kevesebbet használják a készüléket?
A szülők szeretnék ellenőrizni a gyereküket
Már az elején szögezzünk le egy fontos tényt: nem a telefonokkal, és nem a fiatalokkal van a baj, sőt még csak a közösségi oldalak létezésével sem lenne probléma. Mióta megjelentek, és tinikorú gyerekek is használják a mobilokat, tudnak szólni, hogy később érnek haza, és a szülőknek nem kell túlaggódni magukat. A fiatalok pedig pont ugyanolyanok mint eddig: szeretnének a barátaikkal lógni, szórakozni, menők lenni, és keresik önmagukat. A baj azzal van, hogy a közösségi oldalak nem feltétlenül számítanak a legjobb terepnek ehhez. Nem az a fő gond, hogy sokat használják, inkább az a kérdés, hogyan használják, és egyébként mennyire tudnak biztonságos környezetet teremteni az platformok a fiatalok számára.
A TikTok időkorlátja elsőre jónak hangzik
A TikTok bejelentette, hogy a 18 év alatti felhasználóik számára napi egy órában korlátozzák az alkalmazás használatát, hetente küldenek kimutatás arról, hogy mennyi időt töltött az alkalmazásban, és ez az előző adatokhoz képest milyen változást mutat. Beállítható lesz az is, hogy a szülők is megkapják ezeket az elemzéseket, sőt egyéni tartalom- és használati korlátozásokat vezessenek be.
Elsőre jól hangzik, azonban ha egy kicsit jobban megnézzük, hogyan is néz ki mindez a gyakorlatban, hamar kiderül, hogy nem ez hoz majd látható változást a fiatalok életébe. Ugyanis a 13-18 év közti korosztály számára számos kikaput hagytak, ahogyan ezt az időkorlátot ki lehet játszani, elég például mindössze beírni a jelszavukat. Alapbeállításként hatvan perc lesz az időkorlát, de ezen a felhasználók tudnak változtatni, és inkább csak figyelmeztetik őket, mintsem valóban leállna a rendszer. Ez a 13 év alattiaknál lesz igaz, akiknek a szülői kódot kell félóránként beütni. Az persze már inkább a szülőn múlik, hogy minden egyes nap, minden egyes alkalommal úgy üsse be a kódot, hogy a gyerek ne lássa.
Az üzleti modell ellentétes az időkorláttal
A The Tech Oversight Project a technológiai óriásvállalatok elszámoltathatóságáért küzd, szerintük a fő probléma abból fakad, hogy amíg az üzleti modell lényege az, hogy a felhasználó minél több időt töltsön ezeken az oldalakon, hogy minél több reklámot lásson, és ebből minél több bevétele legyen a platformnak, addig az, hogy a fiatalok kevesebb időt töltsenek az oldalon, pont ellentétes a platform üzleti érdekeivel, így nem csoda, hogy mindig vannak kiskapuk, hogy ezt ki lehessen játszani.
Nem a képernyőidő a rossz
Azonban megágyazhat annak a teljesen téves elgondolásnak, hogy a közösségi oldalakkal az a legnagyobb baj, hogy sok időt töltenek el rajta az emberek. Az időkorlát azt sugallja a szülőnek, hogy ha a gyereke kevesebbet használja, akkor kevesebb lesz ennek a negatív hatása is, miközben továbbra sincs fogalma arról, hogy abban a napi egy órában mi történik a gyerekkel az online világban. Szakértők szerint emiatt önmagában a korlátozás nem elég, sőt, sokkal fontosabb lenne a beszélgetés, és a fiatalok segítése, hogy egy egészségesebb világkép alakulhasson ki bennük.
Nem a képernyőidő a baj, hanem hogy nincsenek javaslatok az egészséges képernyőidővel kapcsolatban. Ebben fontos, hogy segítsen a szülő, és ebben kellene a tech cégek segítsége is, hiszen az elmúlt években alkalmazások sorai vettek rá minket, hogy többet mozogjunk, hosszabban sétáljunk, tegyünk a mentális egészségünkért, és az agyunkat is tornáztassuk, de hogy hogyan töltsük el hasznosan az időt a közösségi médiában, arra nem születtek megoldások. Pedig a képernyő jó is lehetne, a kezünkben van a világ összes tudása, és mi mégis azt nézzük, ahogy emberek életveszélyes dolgokat csinálnak pár lájkért.
Most akkor betiltják a TikTokot?
A TikTok támadás alatt áll, olyannyira, hogy az Egyesült Államokban felmerült annak a lehetősége is, hogy nem lesz elérhető. Nem ők lennének az elsők, 2020-ban India is betiltotta az alkalmazást. A problémát az okozza, hogy az Egyesült Államok szerint belbiztonsági veszélyt jelent az alkalmazás. Ha a TikTok-ot kérdezi valaki, akkor ők azt állítják, hogy nem osztanak meg semmilyen adatot a kínai kormánnyal amerikai felhasználókról. Az viszont igaz, hogy Pekingben van a központjuk, ezért a kínai törvények érvényesek rájuk.
És hogy miért gond ez? Mert ezek a törvények arra kényszeríthetik a vállalkozásokat, hogy segítsenek a kormánynak, amikor az kéri, ami sokak szerint azt jelentené a TikTok tulajdonosa, a ByteDance számára, hogy minden olyan felhasználói adatot megadjon a kínai kormánynak, amelyhez hozzáférhet, amikor az kéri. Vagy elrendelhetik, hogy bizonyos típusú tartalmakat, például propagandát vagy félretájékoztatást zúdítsanak az amerikai felhasználókra. A tiltás nem azt jelentené, hogy aki használja az börtönbe kerül, hanem feltételezhetően azt, hogy amerikai vállalatok és személyek nem üzletelhetnének az alkalmazással, azaz nem hirdethetnének és nem lenne elérhető sem a Google Store-on, sem az AppStore-ban.