Tatár Csilla a rögösebb utat választja és marad saját pályáján
Tatár Csillát ismerősként üdvözöljük a tévé képernyője előtt. Olyan népszerű műsorokat vezetett, mint az Aktív, a Miss World Hungary, A dal. Jelenleg is fut Mondd el Tatár Csillának! című beszélgetős sorozata.
Ezeket láttad már?
A GLAMOUR Women of the Year gáláján 2012-ben ő kapta Az év műsorvezetőjének járó díjat. Az interjú apropója, hogy Tatár Csilla új videósorozattal jelentkezett nemrégiben, Feedbe ment címmel. Nem csak a szokatlan névválasztás keltette fel érdeklődésünket.
Hogyan indult videós-karriered? Azok közé a televíziós műsorvezetők közé tartozol, akik szerint a hagyományos tartalomszolgáltatásnak már leáldozott?
Nagyon az elején, négy és fél éve indítottam el a csatornámat egy saját gyártású műsorral, a Tatár Csilla 34-gyel. Televíziós kollégáim még nem voltak fent a Youtube-on, kivéve D. Tóth Krisztát, akinek az Elviszlek magammal című műsora szintén úttörő volt. Furcsán néztek rám, hogy a videós megosztón nem vlogot forgatok, hanem tévéműsort gyártok. Mondták, hogy az oda nem való, de mentem a saját fejem után. Elképesztően fontos nekem a vizualitás: a képek önmagukban is érvényesek. Ehhez a formátumhoz értek a legjobban, ebből akarom kihozni mindig a legtöbbet. Jó minőségű kamerákkal, kiváló operatőrökkel és gyönyörű világítással készítem a produkciókat. Az elején különösen nehéz volt, mert a magas gyártási költséget a tévés fizetésem egy részéből, illetve a reklámszerződéseimből finanszíroztam. Ekkor még magam vágtam az adásokat, hogy a gyártási költségeket csökkenteni tudjam. Tudatosan készültem arra, hogy egyszer a saját műsorgyártó cégemmel fogok műsorokat készíteni.
Bemutatnád legújabb online sorozatodat, a Feedbe mentet olvasóinknak, hogy azok is kedvet kapjanak hozzá, akik esetleg még nem találtak rá?
Nem értek egyet azzal, ahogy mostanában lesajnálóan beszélnek a közösségi média felületeiről. A választások, politikai döntések, személyes karrierek alapvetően ebben a térben dőlnek el – óriási a hatása! És hiába, hogy a szellemi restség uralkodni látszik, ettől még nagyon jó platformok léteznek! Sokakat követek, tetszik, amikor keményen beleállnak másokat is érintő problémákba, hogy markáns véleményük van, ráadásul el is merik azt mondani. Nem a púderes sablonszövegeket tolják a remélt lájkok reményében, hanem valódi és értelmes tartalmakat tesznek fel. A közösségi média ezen szereplőit szerettem volna kihangosítani, bár tisztában vagyok azzal, hogy ez egy igen kockázatos vállalkozás. Új műsorom meghívott vendégei közt kevesebben vannak az ismertek, mint mondjuk Pumped Gabó, alapvetően nem a mainstreamből válogattam. Egyébként, ami Gabót illeti, nem mindenkinek tűnik fel, hogy népszerűségét felhasználva mennyit tesz például a környezetvédelemért. Csak a megfelelő emberekkel együtt tudok jól dolgozni. A gyártáshoz is megtaláltam a partnereket, jelen esetben főszponzorként a Garmint, akikkel egyébként is hosszú távú együttműködéseim vannak a sport kapcsán. A kapcsolatot annak köszönhetem, hogy három és fél éve rendszeresen futok, a cég pedig egy futóklubot is működtet. A Feedbe ment koprodukcióban készül a Compact Tv-vel, a csapat egy része készíti a Propagandát. Többek mellett producertársammal, Fränk Barbival remek kis csapat állt össze.
Mi a legfőbb oka, hogy közel áll hozzád a beszélgetős műfaj?
A többség nehezen beszélget egymással, nincs hozzászokva az őszinte érdeklődéshez. Nem is tanulja meg, hogyan kell nyitni a másik felé. Pedig mindannyiunk számára fontos lenne az értelmes párbeszéd. Hogy meghallgassuk a másik oldal álláspontját, hogy formáljuk egymást. Világlátásomat, véleményemet nagyban alakítják beszélgetőtársaim.
A megszokott Youtube-videókhoz képest egyedi módon, kifejezetten a közösségi média témájára fókuszálsz, de azzal is csavartál egyet a projekten, hogy a forgatás a saját nappalidban történik.
Korábban a forgatás helyszínéül szolgáló belvárosi lakásban éltünk a férjemmel, de kertes házba költöztünk. És bár már nem az otthonunk a lakás, nem ott éljük mindennapjainkat, a miliő az enyém maradt. A szerelemhelyem, engem tükröz, még a fuga színeit is én választottam ki. Az volt a cél, hogy a forgatást intim közeg vegye körül. A meghívottak nem szoktak naponta nyilatkozni kamerák előtt, mikroporttal felszerelkezve, általában életükben először adnak interjút. Vegyük a Lusta Lányt, aki zseniális posztjai miatt is izgalmas személyiség (Lilu húga, és egyben a Liluland moderátora – a szerk.): életében először a kanapémon készült vele interjú. Otthonos hangulatban közvetlenebb a beszélgetés, mindenki egy perc alatt feloldódik.
Öt epizód már felkerült a csatornádra. Milyen lesz a videósorozat folytatása?
Nyolc részt vettünk föl, és vannak még ötletek a tarsolyunkban. Szeretném folytatni, de ez kőkemény üzlet. Ha a szponzor büdzséje be van táblázva, hiába elégedett, a keze kötve van. Még nem látom, de hamarosan kiderül, hogyan fog folytatódni a sorozat. Ha csupán leállítanám a kamerát a nappaliban, és azt videóznám, ahogy a gyerekeinkkel játszunk, nagyobb lenne a megtekintésszám, belistáznánk a világ összes játékboltját, és jönnének csőstül a szponzorok. Ám a szervezetem tiltakozik az ilyen tartalmakkal szemben, maradok a rögösebb úton, a saját pályámon. Egyre inkább felértékelődik a hitelesség, pláne, hogy az úgymond Instagram-társadalom devalválódott. Az biztos nem használ a bizalomnak, ha a véleményvezér havonta másféle vitaminmárkát népszerűsít.
A visszásságokat látják már a reklámozó cégek és ügynökségeik is. Milyen influenszernek tartod magad?
Hosszú távú együttműködéseim vannak, évente négy-öt partnerrel, nélkülük nem tudnék műsorokat gyártani. Erős a szűrő, megválogatom, hogy kikkel dolgozom. Nem egyszerű velem, mert három-négy e-mail-váltás és Zoom-meeting minimum kell, amiben tisztázom a partnerség részleteit. Mint annyi másban, körültekintő vagyok a szponzorációk terén is. Akik megjelennek a Feedbe ment adásaiban, az egyéb platformjaimon is jelen vannak hirdetőként. Az üzleti kapcsolatok nálam csak csomagban képzelhetők el, de mindez minőségi garanciát is jelent.
Szerinted hová tart nálunk az influenszerkedés, vagy tágabban véve, a közösségi média?
A tizenévesek médiafogyasztási szokásait nem ismerem, ők nem a célcsoportom, viszont azt látom, hogy összességében kezd kiégni és kellemetlen lenni a közösségi világnak az a része, ami kizárólag arra épül, hogy a visszajelzéseket bezsebeljék az emberek, hogy kizárólag a népszerűség és a pénzkeresés legyen az egyetlen a mozgatórugója a posztoknak. Ezért pedig képesek mindent odadobni. Ott van például a gyerekvédelem! Emiatt sokan megharagudtak ránk: kígyót-békát kiabáltak, amikor a Hintalovon Alapítványnál Lilu és én erősebben és hangosabban mondtuk, hogy „ne használd a gyerekedet!”, „ne áldozd be a gyerekkorát!”. Ez a káros hozzáállás jó irányba látszik változni, kapcsolnak az emberek: úgy látom, hogy lassan, de nagy elérésszámmal bíró influenszerek és más hírességek is takarékra vették gyerekeik mutogatását.
Egy másik probléma, amikor a közösségi média sztárjai félreértik a társadalmi felelősségvállalást: azt gondolják, ki van pipálva azzal, hogy csatlakoznak egy szervezet kampányához, megosztják azt, utána pedig elmondhatják, hogy részesei voltak a kezdeményezésnek, esetleg ki is számlázzák érte a pénzt. Formálódik az influnszerek világa, egyre többen vállalnak igazi felelősséget. Ugyanakkor remélem, hogy a bugyutaság és semmitmondás, ami sok esetben csupán az önigazolásról és a pénzszerzésről szól, hamarosan kikopnak, már nem fogják dominálni ezeket a platformokat. Elmentünk a falig, de érzek pozitív változásokat.
A cikk eredetileg a GLAMOUR magazin 2022-es májusi lapszámában jelent meg.
Szöveg: Kiss Annamária
Fotó: Zsólyomi Norbert
Stylist: Csillag Szilvia
Smink: Gyetvai Viktória
Haj: Radván Simon