Szürreális portrék és sötét absztrakció: Interjú Tejfel Krisztiánnal
Tejfel Krisztián melankólikus hangulatú, gyakran szürreálisnak, befejezetlennek ható női arcképeivel vált ismertté, az utóbbi időben pedig absztrakt képeket készít. Dolgozott közösen ruhakollekción a Dorkoval, kiállított a világ számos pontján és rengetegen tanultak videóiból, amiken munkafolyamatát rögzítette. Kifaggattuk munkássága legemlékezetesebb pillanatairól, inspirációjáról és az idei terveiről.
Ezeket láttad már?
Kérlek mutatkozz be röviden, mik a legfontosabb tudnivalók rólad?
Festészettel foglalkozom, a munkáimmal számos nemzetközi weboldal, magazin foglalkozott már. Többek között a Juxtapoz Magazine, The Huffington Post, Elle France, L`Officiel, Saatchi Art, Photoshop, Wacom. A festményeimet kiállították Párizsban, Sydneyben, Melbourneben és az Egyesült Államokban több helyen.
Hogyan kezdett el foglalkoztatni a művészet, kezdtél el alkotni?
Már a korai gyermekkoromra jellemző volt, hogy rengeteget rajzoltam, festettem. Emlékszem, általános iskolásként a kubizmus és Picasso teljesen lenyűgözött és próbáltam a szétesett részletekre választ kapni. Ezek a "kutatások" még közelebb hozták és vonzóbbá tették számomra a festészetet. Amikor csak tehettem rajzoltam, graffitiztem, festettem, de mindezek mellett foglalkoztam fotózással, kísérleti videók, majd videóklipek készítésével is. A graffiti és a street art a mai napig tetten érhető az alkotásaimban.
Hogyan jellemeznéd pár mondatban a munkáidat?
Mivel a festészetet nem tanultam iskolai keretek között, ezért minden munkám elég nyers, drámaian őszinte és koszos. Felfedezések, kísérletezések sora. A festményeim egyfajta lenyomatai az érzéseimnek, úgy kell elképzelni, mintha naplót vezetnék. Minden egyes festmény egy lapja ennek a füzetnek, amiből kiolvasható az akkori érzelmi állapotom vagy az, amit közölni szerettem volna. A nézőnek meghagyom azt a szabadságot, hogy saját nézőpontból értelmezze a képet és dekódolja az üzenetet, némi befolyás mellett.
A képek általában nagy gesztusokkal és inkább véletlenszerűen készülnek, tehát minden esetben a belső rezgések, emóciók vezérlik az ecsetet.
Absztrakt képeket és gyakran szürreális részleteket is tartalmazó női portrékat készítesz. Miért pont ez a két téma?
A portrék mindig vonzottak, fotósként is zömmel ilyen jellegű képeket készítettem. Egy könnyedebb műfaj, amivel sokkal szélesebb közönséget lehet elérni, azonban én egy kicsit "megúszósnak" gondolom, és elkezdett egy kicsit zavarni ez a túl direkt üzenettovábbítás, így ezt át kell gondolnom. Nem azt mondom, hogy nem festek több portrét, vagy figuratív dolgot, de ma már jobb szeretem, ha egy kép előtt kicsit időzni, elmélkedni kell, vagy csak hagyni, hogy "elsodorjon a hullám". Erre tökéletes az absztrakt. Sokan ezt nem értik, vagy nem is akarják érteni, pedig számos helyen találkozunk absztrakcióval a természetben vagy a mindennapjaink során, gondoljunk csak az óceánra vagy egy viharfelhőre.
Az oldaladon az olvasható, hogy olyan érzéseket szeretsz körüljárni, mint a melankólia, bánat, magány. Mi áll ennek hátterében? Hogyan képezed le őket?
Ez egy nehéz kérdés, és röviden nehéz erről beszélni. Nyilván, mint mindannyiunkat, engem is érnek rossz, vagy nehezebben feldolgozható dolgok. Ezek lehet, hogy az átlagnál mélyebb sebeket hagynak bennem, ezért szükséges valamilyen formában megszabadulnom tőlük. Ez nem azt jelenti, hogy a munkáim üzenete negatív, inkább arról van szó, hogy ezekre a problémákra keresem a választ, és megoldásokat kínálok a festményeimen keresztül magamnak, és a nézőnek is. Szóval az egész egyfajta terápia, ha úgy tetszik. Sablonos, de így van.
Számos kiállításon, magazinban szerepeltek már képeid, illetve az oldaladon vásárolni is lehet. Van kedvenc megjelenésed vagy fontos eladásod, amire különösen büszke vagy?
Számos zenész, híresség vásárolt már tőlem New Yorktól Sydney-ig, nemrég egy Los Angeles-i rendező vette meg az egyik képemet. A srác olyan nevekkel dolgozik és lóg együtt, mint Kanye West, Billie Eilish, The Weekend, Rosalia, Bruno Mars, Nas, James Blake, Travis Scott, Seal, Bon Iver, Lana Del Rey, Jay-Z, és még sorolhatnám. Durva belegondolni, hogy olyan térben van a festményem, ahol ennyi kreatív ember mozog, és megszületik az ötlete például egy The Weekend videóklipnek. Ezek igazán inspiráló dolgok. De persze minden megjelenés, vásárlás, kiállítás fontos számomra, mivel ezek mind-mind lépcsőfokok a célom eléréséhez.
Mi ilyen téren a nagy álmod?
Szuper dolog, és rettentő hasznos a brandednek, ha ismert embereknél vannak a munkáid, de nem ez foglalkoztat igazán. Én csak teszem a dolgomat, próbálok keményen dolgozni minden nap, és hiszem, hogy jól alakulnak a dolgaim. Szeretnék minél jobb helyeken kiállítani, remélem továbbra is egyre több munkám kerül a világ számos otthonába, és próbálom kihozni magamból a maximumot. Az, hogy haladhatok ezen az úton, azt hiszem, az maga az álom.
Tutorial videókat is készítesz, mondanál ezekről pár szót? Gondoltál esetleg arra, hogy tanárnak állsz a későbbiekben, hogy szélesebb körben tovább add a tudásod?
Mindig rögzítettem az alkotás folyamatát. Kezdetben magam számára, majd idővel ezeket publikáltam is. Ezek a videók az egész világhálót bejárták, több millióan látták őket. Azonban az oktató videók ötlete nem tőlem származik, a Wacom kért fel egy nemzetközi videó kampányra, amin bemutattam részletesen hogyan festek. Ez a 20 perces videó ma is elérhető a Youtube csatornámon. Mostanában nem készítettem ilyen videókat, de tervezem, hogy az absztrakt munkák fázisait is rögzítem.
Régebben oktattam Photoshopot, de ma már sem affinitásom, sem időm nem lenne erre.
Kinek ajánlod az oktatóvideókat? Igényelnek valamilyen előképzettséget vagy akár egy laikus is belekezdhet velük az alkotásba?
Szerintem bátran kezdjen bele bárki, aki kicsit is jobban meg szeretne ismerkedni a festészettel. Előképzettség nem, de egyfajta kézügyesség, rajzkészség kell.
Mik a terveid 2021-re?
Számos tervem van, de csak óvatosan tervezgetek, mivel a Covid a 2020-as terveimet is erősen felülírta; több kiállításom, utazásom elmaradt. A jelenlegi helyzet arra ad lehetőséget, hogy rengeteget fessek, fejlődjek. Szeretnék nagyobb képeket készíteni, és ezekhez jó lenne egy nagyobb stúdió. Örülnék ha összejönne egy önálló kiállítás Budapesten, szeretnék egy "Black Book"-ot megjelentetni, illetve lehet, hogy lesz egy újabb kollaborációm egy ruhamárkával. Ezek közül sajnos bármelyik tolódhat 2022-re a vírus miatt. Remélem 2021 valamivel könnyebb lesz mindenki számára!
Interjú: Dózsa Kamilla