Az elmúlt évtized legszebb szexjelenetét kaptuk meg a Netflixtől
A 4. évaddal együtt véget ért a Netflix nagysikerű Szexoktatás (Sex Education) című sorozata, amit amennyire nem vettünk komolyan az elején, olyan szívesen néztük volna még évekig. A készítők viszont előbb szakítottak velünk, mint hogy mi untunk volna rájuk, és ebben van valami nagyon szép. Pont, mint Otis és Maeve már most ikonikus jelenetében. Vigyázat, spoilerek, ezért ha még nem fejezted be az új és egyben utolsó évadot, gyere vissza később.
Ezeket láttad már?
Emlékszel még, amikor 2011-ben elindult a Trónok harca? A sorozat a brutalitása mellett a cél nélküli meztelenkedésről, és a már-már pornóra emlékeztető, tárgyisító jeleneteiről (is) vált híressé és hírhedté. Jason Momoa és Emilia Clarke például nemrég árulták el, hogy mindketten sírtak az első évad forgatása idején a körülmények és a színészekkel való bánásmód miatt. Az intimitás koordinátoroknak köszönhetően ma már egyetlen színésszel sem fordulhat elő, hogy két jelenet forgatása közben ruha nélkül vacogjon, az pedig 2023-ból nézve egyenesen elképzelhetetlen, hogy rendezői parancsra a kamerák előtt erőszakoljanak meg valakit művészet címszó alatt. Pedig az eset megtörtént, méghozzá Maria Schneiderrel, akit a nála harminc évvel idősebb Marlon Brando erőszakolt meg análisan Bertolucci utasítására.
A Netflix különösen ügyel arra, hogy a színészei számára ne csak transzparens legyen egy-egy jelent, de biztonságos, a végeredmény pedig véletlenül se legyen öncélú. David Thackeray intimitás koordinátor, korábban színész és rendező, álmodta meg, és hívta életre a Szexoktatás című sorozat szexjeleneteit, köztük, ahogy ő mondja, Otis és Maeve nagy Ross és Rachel pillanatát. A szexjelenetet, amire gyakorlatilag az első epizód, vagyis évek óta vártunk.
Az üzenet oké, a pornó nem
Thackeray a vele készült interjúban leszögezi, hogy a Szexoktatás intim jeleneteiben sosem az a fontos, hogy valakit meztelenül látunk, és ez a test milyen, ennél jóval sűrűbb üzenetük van, aminek a csúcspontja szerinte Otis (Asa Butterfield) és Maeve (Emma Mackey) szerelmes pillanata lesz a sorozatban. Gondolj csak bele: vegyél egy fiút, aki az első évadban még önmagának sem képes/mer örömöt szerezni, és egy érzelmileg megközelíthetetlen, traumatizált lányt.
Ez a jelenet a tekintetről és a szemkontaktusról szól. Nem csak szex. Kapcsolódás. Bizalom. Kapcsolat
– magyarázza a szakember. Hogy mindezt a célnak megfelelően kivitelezzék, Thackeray rengeteget beszélgetett a karaktereket alakító színészekkel, beleértve a szexpózokat, vagy hogy meddig mennek el a meztelenségben.
Minden a kontextustól függ
Miután Otis és Maeve csókolózni kezdenek, Otis fogja az ölében ülő lényt, és átveszi az irányítást. Ez tűnhetne pornó közhelynek vagy a toxikus maszkulinitás egyik ismérvének, de a pár esetében ez a szakember szerint arról szól, hogy egy bizonytalan fiú felnő, rátalál a saját belső erejére és magabiztosságára, és megmutatja ezt. Ebben pedig jelentős szerepe van Maeve-nek - és nem csak a szexben, de Otis életének több területén is.
Egy ilyen forgatáson egyébként alapszabály, hogy a színészek számára nincs meglepetés, nincs a semmiből érkező váratlan feladat, amit teljesíteniük kellene: mondhatnak igent, ahogy mondhatnak nemet is. A színészek nem csak azt tudják, hogy egy adott részben lesz egy szexjelentük, de transzparens képet, sőt beleszólást kapnak annak az alakulásába: az üzenetébe, abba, hogy ez milyen hatást gyakorol a karakterre, ahogy azt is tudják, mennyi ideig tart majd a felvétel. De az intimitás koordinátor szerepe nem ér véget egy szexjelenet koreografálásával: az ő reszortja, hogyan jelenítsenek meg egy szülést, egy szoptatást, egy orvosi vizsgálatot vagy épp egy önkielégítést.
Minden beleegyezésen alapult
A kerekesszékes Isaac a 3. évadban Otis versenytársaként jelent meg, Maeve-vel való intim együttlétét pedig a mai napig a Szexoktatás egyik legszebb és legfontosabb jeleneteként tartják számon. Nagyon büszke vagyok Isaac (Goodwin George Gibson) és Maeve jelenetére. Runyararo Mapfumo, a rendező nagyszerű munkát végzett. Az emberek még ma is azt mondják, hálásak, amiért az a jelenet elkészült. Annyira érzéki volt, és minden érintés beleegyezésen alapult. Gyönyörű volt.
A forgatás előtt mindent alaposan átbeszéltek az életben is kerekesszékes színésszel, hogy minden mozdulat úgy történjen, hogy az számára is komfortos, biztonságos és hiteles. Ez kulcsfontosságú volt az írók és a rendező számára. Nem a szexről szólt, hanem a kapcsolódásról és az intimitásról.
Búcsúszex birtoklás nélkül
De kanyarodjunk vissza Otis és Maeve nagy pillanatához, ami nem csak azt mutatja meg, hogy létezik szexjelenet, ami úgy lesz szép, hihető, esztétikus és izgalmas, hogy közben nem fetisizálja a folyamatban résztvevő testeket. Az is fontos, ami előtte, és ami utána történik, és amitől kiteljesedik kettejük fenővéstörténete. A szeretkezésük előtt Maeve közli, hogy visszamegy Amerikába, Otis pedig elfogadja mindezt, de azt is elmondja, hogy számára nem működne egy távkapcsolat. A szexjelenet, amit ezután kapunk, nem a birtoklásról szól ("akkor is az enyém vagy"), nem a manipulációról ("majd én megmutatom, hogy nem találsz nálam jobbat"), hanem két felnőtt ember kapcsolódásáról, mielőtt végleg szabadon engedik egymást.