Szépvilág: Divat és irodalom találkozása a reformkori Pest világában

tegnap 17:01
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest

A Petőfi Irodalmi Múzeum Szépvilág című kiállítása a reformkori Pest izgalmas kulturális és társadalmi életébe nyújt betekintést. A tárlat korabeli divatlapokon keresztül mutatja be, hogyan fonódott össze a divat, az irodalom és a társadalom modernizációja. A látogatók olyan vizuális és szöveges anyagokat ismerhetnek meg, amelyek új megvilágításba helyezik a korszakot.

A Szépvilág című kiállításban belepillanthatsz a reformkori magyar divatlapokba, öltözködéskultúrába, irodalomba
A Szépvilág című kiállításban belepillanthatsz a reformkori magyar divatlapokba, öltözködéskultúrába, irodalomba
Fotó: Petőfi Irodalmi Múzeum

A Szépvilág című kiállítás egyedi módon vizsgálja a divat és az irodalom kapcsolatát, különös tekintettel a reformkori Pest kulturális pezsgésére. A tárlat célja nem csupán a divattörténet bemutatása, hanem az irodalmi szövegek és vizuális elemek kölcsönhatásának feltárása is. A kurátor, Mészáros Zsolt vezetésével olyan világ tárul elénk, ahol a művészet, a társadalom és az önkifejezés egyaránt központi szerepet játszik.

HIRDETÉS

A Petőfi Irodalmi Múzeum Szépvilág című kiállítása korabeli divatlapokon keresztül kalauzol bennünket a reformkori Pest virágzó és izgalmas világába. Szentesi Réka a kiállítás kurátorával, Mészáros Zsolttal beszélgetett a múzeum kávézójában, a Szóközben, egy-egy szelet sütemény és kávé felett.

Művészettörténészként végeztél, a doktori címedet pedig az irodalomtudomány területén szerezted meg. Hogyan találtad meg az irodalom és a divat közötti kapcsolatot?

Wohl Janka és Stefánia a 19. századi Pest fontos alakjai voltak, irodalmi szalont vezettek és divatlapot szerkesztettek. Az ő életművükből írtam a disszertációmat, és nekik köszönhetem, hogy rácsodálkoztam a divatsajtóra. Méltatlanul keveset tudtunk erről a laptípusról, holott kölcsönhatásban állt az adott kor társadalmával és kultúrájával. Ráadásul általuk olyan kép- és szöveganyag tárul a szemünk elé, amit máshol nem igazán lehet megtalálni. A divatlapok forrásul szolgálnak az irodalom- és történettudomány számára, miközben új összefüggésekre világítanak rá.

Mészáros Zsolt a Petőfi Irodalmi Múzeum Szépvilág című kiállításának kurátora
Fotó: Petőfi Irodalmi Múzeum

Tehát nem hagyományos értelemben vett divattörténettel foglalkozol, ahogyan a Szépvilág kiállítás sem kifejezetten divatkiállítás.

Inkább úgy fogalmaznék, hogy a divathoz többféle módon közelíthetünk, és többféle módon gondolkodhatunk, beszélhetünk róla. A tárlat előkészítésekor a divat terjesztése és bemutatása érdekelt: hogyan közvetítették a ruhamodelleket képeken és szövegeken keresztül, illetve milyen jelentéseket társítottak hozzájuk.

Honnan jött a Szépvilág című kiállítás ötlete?

2021-ben ösztöndíjasként Párizsban kutattam a 19. századi francia-magyar divatkapcsolatokat. A munka során szembesültem a párizsi és a pesti divatélet párbeszédével, különösen a média területén, ami nagyon izgalmasnak tűnt. Ebből kiindulva formálódott a tárlat gondolata. Szerencsére a Petőfi Irodalmi Múzeum is támogatta az ötletemet, így további kutatásokat folytattam könyvtárakban és közgyűjteményekben.

Így kell újratervezni a divatot Keszeg Anna divatteoretikus szerint

Így kell újratervezni a divatot Keszeg Anna divatteoretikus szerint

Avass be minket kicsit a kurátori munka háttértitkaiba! Hogyan állt össze a kiállítás?

A kurátori munkában rendkívül sokat segít a látványtervező és a grafikus. A Szépvilág esetében Kemény Gyula álmodta meg a teret, Bogdándy Gábor pedig a vizuált. A kettejükkel való együttdolgozás révén alakult ki a kiállítás hármas egysége (sajtó, város, belső tér), tipográfiája és megjelenítése. Nekik köszönhetően az installációk élményszerűen strukturálják és közvetítik a látogatók számára az összegyűjtött anyagot, illetve magát a mondanivalót.

Szépvilág című kiállítás a Petőfi Irodalmi Múzeumban
Fotó: Petőfi Irodalmi Múzeum

Mi a kiállítás alapüzenete, amihez válogattad az anyagot?

A korabeli divatsajtón keresztül kívántuk bemutatni a reformkor kulturális pezsgését, valamint a korszak modernségét. A felhasznált cikkek és lapillusztrációk a fogyasztás, a nyilvánosság és a nagyváros első tapasztalatairól mesélnek. Sőt, a mai értelemben vett divatrendszer alapjai szintén a 19. század első felében alakultak ki.

Miben különböznek a reformkori divatlapok a maiaktól, és miben hasonlítanak?

Ami közös, az a színes tartalom és a kép jelentősége. A reformkori divatlapok szóltak irodalomról, színházról, képzőművészetről és társadalmi ügyekről. Változatos illusztrációikkal pedig a közönség növekvő képéhségét igyekeztek kielégíteni. Adtak például karikatúrát és színészportrét. Viszont a sportnak és a szépségápolásnak még nem nyitottak külön rovatot.

A Váci utca a reformkorban valahogy tágasabbnak, nyugalmasabbnak tűnik
Fotó: Petőfi Irodalmi Múzeum

Izgalmas számomra belegondolni, hogy hány kézen mehettek át a történelem során ezek a lapok, illetve elképzelni a korabeli hölgyeket, ahogy izgatottan lapozgatják a legfrissebb számokat. Jellemzően kik olvasták a kiállításon szereplő divatlapokat?

Elsősorban a középosztály és az arisztokrácia női és férfi tagjai forgatták ezeket. Az előfizetők száma laponként 700–1500 között mozgott, de rajtuk kívül olvasták családtagok és ismerősök is.

Életképek, Szépvilág című kiállítás, Petőfi Irodalmi Múzeum
Fotó: Petőfi Irodalmi Múzeum

Hogyan születtek a divatrajzok?

Metszők készítették ezeket, általában francia minták nyomán. A Honderü viszont egyenesen Párizsból rendelt divatrajzokat. Ez szokatlan gyakorlat volt, mert a hazai lapok európai társaikhoz hasonlóan inkább illegálisan másolták a francia metszeteket. A Honderü postai úton kapta a divatképeket. Ezek néha késve érkeztek meg az úti és időjárási viszonyok miatt. Így adott esetben az Életképek ugyanazt a francia divatképet előbb hozta le, mint a Honderü. A gyorsaság versenyelőnyt jelentett. Az engedély nélküli közlés pedig kevésbé terhelte meg a szerkesztői kasszát.

Ha bevett gyakorlat volt a másolás, miért közölt a Honderü mégis eredeti francia rajzokat?

A magyar divatlapoknak komoly konkurenciát jelentettek a Magyarországon is elérhető francia és német divatújságok. Nem volt törvényszerű, hogy egy pesti polgár magyar nyelvű divatlapra fizetett elő. A Honderü marketingfogása abban rejlett, hogy az olvasó megkapta az eredeti, Párizsból hozatott divatrajzot, miközben támogatta a hazai művelődést egy magyar magazin előfizetésével.

Tehát már akkoriban is használták a divatot komolyabb társadalmi jelenségek kommunikálására, a magyar nemzeti ügy például rendszeres témája volt a divatsajtónak is?

Szorgalmazták például a belföldi szövetek előnyben részesítését. Célnak tekintették a lokális ipar fellendítését. Továbbá a ruhát a nemzeti kultúra részeként fogták fel, összefüggésbe hozták a tánccal, zenével és nyelvvel. Egyébként ez az identitásépítés a franciáknál is megfigyelhető, akik szintén a saját kulturális és történelmi örökségüket jelenítették meg a korabeli öltözködésükben.

Itt van egy kis ellentmondás: a magyar ügy támogatása mellett mégis a francia divatot másoltuk.

Igen, ebben igazad van. A kortársak érzékelték ezt az ellentmondást az 1840-es években. Jól tudták, hogy nem lehet teljesen független a magyar divat, mert eleve nemzetközi kontextusba ágyazódik, és tulajdonképpen nem is akarták onnan kiszakítani. Kétségkívül a divatrendszert meghatározta az erős francia marker, ami mai napig megmaradt annak dacára, hogy Párizs mellé felsorakoztak más városok is. Mindenesetre a reformkorban elindultak önálló, kreatív folyamatok, amellett, hogy maga a francia divat is használt magyar elemeket. Tehát nem volt teljesen egyirányú a kapcsolat.

A másik fontos társadalmi téma, ami megjelenik a divatlapok hasábjain is, az emancipáció.

Így van. Az egyik kedvenc, a kiállításon is látható divatmetszetem két decens hölgyet ábrázol, akik célba lőnek egy szalonban. Ennek a szokatlansága árnyalhatja mindazt, ahogyan a 19. századi nőkre gondolunk. Hiszen a reformkor sajtójában éles viták zajlottak többek között a válásról, a nők politikai szerepvállalásáról és írói működéséről.

Ez a legmenőbb divatmárka ma! Te ismered már a Ganni-t?

Hogyan dolgoztak a divatszabók? Elképzelhető, hogy egy divathölgy megcsináltatta az egyik divatképen látott ruha pontos mását szabójával?

Igen, találunk ilyen példákat. Bizonyos báli tudósítások megjegyzik, hogy ez vagy az a hölgy valamelyik divatkép után öltözködött. A szabók is gyűjtötték a divatképeket, hogy inspirációt nyerjenek belőlük ők maguk vagy a kuncsaftjaik. Továbbá meghatározó volt a korabeli trendeknél, hogy ki mit látott másokon. Figyelték és utánozták a társaság ünnepelt személyiségeit.

Barabás Miklós: Nemzeti divatkép, Szépvilág kiállítás, Petfői Irodalmi Múzeum
Fotó: Petőfi Irodalmi Múzeum

Viselték többször ugyanazt a ruhát?

Abszolút. Napjainkhoz képest kevesebb ruhával rendelkeztek akkoriban a drágább és bonyolultabb előállítás miatt. Értékként tekintettek az öltözékre. Ezért folyamatosan újrahasználták, javították, frissítették, átalakították a korábbi darabokat. A textilek hosszú élettartamával számoltak. Valamiből gyerekruha lett, másikból ajándék a szobalánynak, vagy ha már végképp elrongyolódott a szövet, akkor takarításra fogták be.

Köszönöm szépen, Zsolt, az idődet! Már előre vérzik a szívem, hogy mennyi érdekes gondolatot nem fogunk tudni közölni a terjedelmi keretek miatt, de remélem, hogy sokan ellátogatnak még a kiállításra, és hozzáteszik gondolatban az olvasottakhoz mindazt, amit ott látnak.

Én köszönöm; sütizés és divatról beszélgetés – bár minden napom így telne!

Glamour Napok Banner
Megosztás Küldés Messengeren Pinterest
Google Hírek ikon
Kövesd a Glamour cikkeit a Google hírekben is!

Ez is érdekelhet

Gyakran felpuffadsz? Ez a gyulladáscsökkentő ital csodát művel a testeddel a szakértő szerint

Gyakran felpuffadsz? Ez a gyulladáscsökkentő ital csodát művel a testeddel a szakértő szerint

Értesülj elsőként legújabb híreinkről

Pár használat és újra ragyogni fog a bőröd - Mutatjuk, az 5 legtutibb hidratáló krémet (x)

Pár használat és újra ragyogni fog a bőröd - Mutatjuk, az 5 legtutibb hidratáló krémet (x)

Így kerüld el otthon a bakteriális vaginózist (x)

Így kerüld el otthon a bakteriális vaginózist (x)

7 óriási tévhit a hüvelyszárazságról, amit azonnal el kell felejteni! (x)

7 óriási tévhit a hüvelyszárazságról, amit azonnal el kell felejteni! (x)

5 dolog, amit azonnal meg kell tenned, ha online bántalmazás áldozata lettél (x)

5 dolog, amit azonnal meg kell tenned, ha online bántalmazás áldozata lettél (x)