Ennek a traumatikus Sárkányok háza jelenetnek fontos mondanivalója van a nők helyzetéről
Ha még nem láttad volna az HBO Max legújabb saját gyártású sorozatának, a Sárkányok házának első részét, akkor légy óvatos, mert ez a cikk rengeteg spoilert tartalmaz. Egy brutálisan traumatikus jelenetről lesz szó, amelyet a „lehető legtöbb nővel” megnézettek, mielőtt végleg bekerülhetett a sorozatba, ezen pedig egyáltalán nem csodálkozunk.
Ezeket láttad már?
Hétfőn debütált a Sárkányok háza az HBO Max műsorán, és ennél izgatottabbak nem is lehetnénk, hogy végre visszatérhetünk Westerosba. Az első rész premier előtti vetítésén megállapítottuk, hogy a sorozat nagy eséllyel feminista irányvonalat követ majd, volt azonban egy jelenet, amelynél nemcsak felszaladt a szemöldökünk, de rövid időn belül a tekintetünket is félre is kellett kapnunk. Mint kiderült, az alkotók pontosan ezt a reakciót (felháborodás) várták a nézőktől.
Egészen pontosan arról a jelenetről van szó, amikor Viserys Targaryen (Paddy Considine) utasítására szülés közben felvágják Aemma Targaryen (Sian Brooke) királynő hasát, majd egész egyszerűen hagyják elvérezni a nőt. A jelenet természetesen – görbe tükröt mutatva a mai társadalmunknak – rengeteg kérdést felvet arról, hogy mégis milyen jogon dönt a király a királynő testéről, és gyakorlatilag az életéről.
Miguel Sapochnik rendező nemrég egy a PopSugar-nek adott interjúban kifejtette, mennyire tartottak ennek a jelenetnek a fogadtatásától: „a lehető legtöbb nőnek” levetítették, hogy megbizonyosodjanak arról, mennyire emészthető. Kétségkívül egy olyan agresszív és erőszakos részletről van szó, amit rendkívül megrázó volt végignézni – azonban annál fontosabb üzenet állt a hátterében.
Női csatatér
Aemma királynő hosszú évek óta próbált fiú utódot szülni a királynak, tíz év alatt öt magzatot vesztett el. Utolsó kínkeserves terhessége után hiába küzd erejét megfeszítve, haldokolni kezd szülés közben, kisfiát farfekvése miatt nem tudja természetes úton világra hozni. A királyi orvos és tudományos tanácsadó tulajdonképpen a császármetszés középkori verzióját javasolja a királynak megoldásként: „Az apának ilyenkor meg kell hozni egy lehetetlen döntést. Fel kell áldoznia egyet, vagy elveszíti mindkettőt” – mondja. A király beleegyezik a procedúrába, és bár elmondja a királynőnek, mennyire szereti őt, azt elfelejti megemlíteni, hogy a beavatkozás a nő életébe kerül. Mindezt a kisfiú megmentésének érdekében teszi, csakhogy végül a potenciális trónörökös sem éli túl.
Sapochnik elmondása szerint számtalan nőnek megmutatták a jelenetet: „Arra törekedtünk, hogy a lehető legtöbb nőnek megmutassuk, aztán feltettük a kérdést: »Túl erőszakos volt ez neked?« – meséli a rendező – és a válasz egyhangúlag »Nem« volt. Sőt, gyakran az volt a válasz, hogy »Ennél is több kell.«” A társalkotó hozzátette: azzal, hogy kiemelték, Aemmának mennyire kevés – tulajdonképpen semmilyen – beleszólása nem volt a történtekbe, a sorozat egyik lényeges pontjára világítottak rá.
A jelenet nem egyszer vált vita tárgyává, több verziót is leforgattak, de fontosnak tartották, hogy kiemeljék a felvetett témát „ami igazi trigger a nők számára, ez pedig a választás joga. Aemmának nem volt választása. A férje gyakorlatilag meggyilkolta. És ez jól mutatja a jelenlegi világ helyzetét, amelyben élünk – tette hozzá Sapochnik. A királynő az epizód egy pontján felhívja lánya figyelmét, hogy bármekkora teher is, nőként királyi méhükkel kell szolgálniuk a királyságot – a szülőágyon, ami olyan, mint a csatatér. „Úgy tűnt, hogy ez megfelelő alkalom, hogy megvonjuk a párhuzamot a férfi és a női harc között – mondta a rendező – Az egyik a csatatéren harcol, a másik pedig azért, hogy túlélje – olykor a hozzá legközelebb álló személyt.” Ezért is láthattuk párhuzamos montázsban a lovagi torna vérengzését és a királynő tragikus halálát.