Romantikus skandináv filmek Valentin-napra
Nyakunkon a Valentin-nap! Így hát összeállítottunk nektek egy listát, hogy mi az a 3+1 skandináv film, amelyek megfelelő hangulatot teremtenek egy romantikus estéhez.
Ezeket láttad már?
Az északi országok mindig is előszeretettel készítettek olyan romantikus filmeket, amik viccesek. Ez a lista azonban egy olyan keverék, ami egyszerre romantikus, egy kicsit komikus, de mindegyiket átszővi a komolyság, a drámaiság. A romantika sokféle formában jelentkezik: fiatalok szerelme, újdonsült szerelem, vicces szerelem, felnőttkori szerelem, bonyolult szerelem. Ez a lista mindegyiket tartalmazza.
Svéd szerelmi történet (En Kärlekshistoria)
svéd romantikus film, 112 perc, 1970
Verőfényes nyári nap Svédországban. A tizenöt éves Pär családjával együtt meglátogatja nagyapját a kórházban. Mindannyian beülnek egy kis kávézóba. Pont akkor és ott ünnepli dadája, Éva születésnapját a 14 éves Annika és családja is. A két nagyon különböző társadalmi osztályba tartozó család véletlenül a szomszédos asztaloknál találják magukat. Az egyszerre sorban várakozó Annika és Pär először észreveszi egymást, majd többször titkos pillantásokat vetnek egymásra. Az idilli svéd nyárban a két kamasz egymásba szeret: szüleik rosszallása ellenére összetartanak. A lenyűgöző képi világ tökéletesen tükrözi a történet megható szépségét, valóságosan mutatja be, hogy a fiatalkori vonzódás hogyan válik igaz szerelemmé két fiatal életében. Roy Andersson első rendezését az 1970-es Berlinalén mutattak be.
Párkeresők (Kærestesorger)
dán romantikus dráma, 125 perc, 2009
Valódi nosztalgia-mozi a legendás hatvanas évek Dániájából; a kamaszkorról, az első bálokról, az első csókról, nagy találkozásokról, lányok és fiúk első szerelmi kapcsolatáról. Főszereplőink Jonas és Agnete, hol szerelmesek egymásba, hol nem. Agnete a filozófia iránt érdeklődik, vagy talán a filozófia tanára iránt? Ebben a korban minden megtörténhet. Jonast pedig a mentális betegségek izgatják, mivel legjobb barátjának apukája szenved tőle. A forgatás három évig tartott, hogy a főszereplők a való életben is felnőjenek. A dán kritikusokat megosztotta a film. A fő kifogás az volt, hogy túl sokat épített a személyes emlékekre, és így már nem felelt meg a korabeli szokásoknak – míg más kritikusok Malmrost Dánia utolsó igazi szerzője-rendezőjeként dicsérték. A közönség azonban döntött, és a "Párkeresők" című filmet a nyár legsikeresebb filmjévé tették.
Aurora
finn romantikus dráma, vígjáték, 106 perc, 2019
Aurora, az elkötelezettség-fóbiás és alkoholproblémákkal küzdő partiállat egy este találkozik az iráni Dariannal egy lappföldi hot-dog standnál. Darian a halál elől menekül, Aurora pedig a szerelem elől. Darian váratlanul megkéri a kezét, ugyanis egy finn nőt kell elvennie ahhoz, hogy kislányával együtt megkapja a menekültstátuszt. Aurora visszautasítja, hiszen úgyis Norvégiába akar költözni, hogy hátrahagyja nyomorúságos életét. Amikor megismeri a férfi kislányát, mégis úgy dönt, segít nekik. Ahogy elkezd nőket bemutatni a férfinak, egyre közelebb kerülnek egymáshoz, így amikor feltűnik a színen a tökéletes feleségjelölt, Dariannak és Aurorának nehéz döntést kell hoznia: tegyenek úgy, mintha boldogok lennének, vagy hagyják végre abba a menekülést?
Hogy szeretsz? (Elsker dig for evigt)
dán filmdráma, 113 perc, 2002
Mi történik, ha minden, amit állandónak hittünk és magától értetődőnek vélünk, hirtelen köddé foszlik? A „Hogy szeretsz?” című film négy emberről - két párról - szól, arról, hogy milyen váratlanul és készületlenül éri őket, amikor az élet törékenységével szembesülnek. Hogyan reagálnak rá? Szerelmük kiállja-e a szakítópróbát? Cecilie és Joachim fiatalok és szerelmesek. Házasság kötésre készülnek, előttük áll az élet. De a dolgok rosszra fordulnak, és hirtelen minden a feje tetejére áll. Nem csak Cecilie és Joachim számára változik meg minden, hanem Marie és Niels életében is. A kapcsolatok addig átlagos szövésű szálai egy baleset következtében teljesen összekuszálódnak. Joachim lebénul, menyasszonya, Cecilie pedig beleszeret annak a nőnek a férjébe, Nielsbe, aki a balesetet okozta. A filmben idő és tér lényegtelenné válik; a rendezőnő, Susanne Bier - aki egyúttal a film írója is - finom módszerekkel mutat rá az emberi kapcsolatok bonyolultságára és fontosságára. A „Hogy szeretsz?” a Dogma-filmek vonulatába tartozó alkotás. Valójában ennek a filmnek nincs a hagyományos értelemben vett lezárása, egy fantasztikus alkotás, amely szélesebb közönséget érdemel, mint amit valaha is kapott.