Hogyan adjunk jól visszajelzést? Gyorstalpaló rutin nélkülieknek
Sértődések, ki nem mondott sérelmek, rejtett indulatok, kavargó kérdések, önhibáztatás… A visszajelzés műfaja nem egyszerű, de ha megúszósan kezeljük, könnyen lehet, hogy sehová sem tartunk. Hogyan lehet jó visszajelzést adni? Egyáltalán: szükség van rá? Milyen feedback az, amit jó befogadni?
Ezeket láttad már?
Gyakran elhiszem, hogy alapvetően nem kommunikálok rosszul, de amikor egy kényes témában kell megnyilvánulni akár egy idegen, de legfőképp egy szerettem felé, néha rútul beletörik a bicskám. No meg persze ott van a másik véglet, amikor hetekig ül a vállamon más véleménye. Mindkét szituáció befolyással lehet kapcsolatokra, motivációra, önbizalomra, így mindenképpen érdemes kis edukációt fogyasztani a témában.
A visszajelzés buktatói
Általános hiba, hogy az empátia legyőzi a hatékonyságot. A bármit, csak a másik ne bántódjon meg elgondolással csak az a probléma, hogy utána ugyanúgy fogtok közösen ülni a pocsolyában fejlődés nélkül. Hasonló gyenge pont lehet az attól való félelem, hogy a másik a negatív kritika hatására megutál miket, ezáltal pedig elveszítjük, vagy elmarjuk az illetőt. Végül ott van a lehetséges agresszió, ami sokakból előkúszik, ha a kudarcukat szóvátéve támadást érzékelnek.
A jól felépített visszajelzés fázisai
Most, hogy tisztán látjuk, hogy mernünk kell megszólalni, méghozzá higgadtan, érdemes a következő lista alapján haladni:
1. Kezdd egy kérdéssel
Mielőtt még a partner gyanút fogna a témával kapcsolatban, térképezd fel az álláspontját. Lehet, hogy már idejekorán ki fog bújni a szög a zsákból és nyíltan tudtok beszélgetni, de legalábbis közelebb kerülsz a másik fél valóságához.
2. Negatív és pozitív kritika
Az igazán építő jellegű véleménycsere egyaránt tartalmaz jó és rossz meglátásokat is. Kicsit készülj fel a beszélgetésre, és gondold át, hogy melyik halmazba mi tartozik, és mondd is el őket.
3. Ne adj visszajelzést össze-vissza
Vállald a meglátásod, és ne élj a szendvics módszerrel: vagyis amikor két dicséret közé rejted el a dorgálást. Így a társad csak összezavarodik, ezért fontos, hogy megfelelően szeparálva juttasd el a kívánt információt.
4. Fogalmazz egyértelműen
A másikat szintén a zavarosba taszíthatja, ha egy általános mondattal engeded útjára, például: Az a baj veled, hogy figyelmetlen vagy! Ebbe millió dolog beletartozhat, te viszont biztosan tudod, mi zavar igazán. Mondd helyette azt, hogy: Szeretném, ha egy picit jobban odafigyelnél rám a hétköznapokban, és töltenénk együtt egy kis minőségi időt, mert így nem érzem jól magam.
5. Ne személyeskedj
Vitahelyzetben a legnehezebb kikerülni a személyes sérelmeket, de megéri, hiszen a legtöbb esetben inkább jelenlegi szituációk, és viselkedésből eredő eltérések okozzák a fennakadást. Ne feledd a célod, hogy nem vádaskodni szeretnél, hanem megoldást találni kettőtök érdekében.
Ha aktuális számodra a téma, akkor hallgasd meg a Púdermentes podcast visszajelzésekről szóló epizódját:
Havasi Virág