Oscar 2016: Kik érdemelnék, és kik fognak nyerni idén?
Szerkesztőségünk legnagyobb filmmániásai összedugták a fejüket, és megalkották a GLAMOUR saját Oscar-díjas listáját a legfontosabb kategóriákból. Íme, mi nekik adnánk idén az Akadémia díjait:
Ezeket láttad már?
Legjobb rendezés, Legjobb film, Legjobb forgatókönyv: Spotlight: Egy nyomozás részletei
Kicsit könnybe lábadt a szemem, amikor a Spotlightot néztem a moziban. Az oknyomozó-tényfeltáró újságírás ugyanis a szakma csúcsa. Aki egyszer megír egy komoly, tényfeltáró cikket (és persze előtte aktívan, olykor akár éveket is nyomoz az ügyben), az nyugodtan elmondhatja magáról, hogy a legremekebb újságírók közé tartozik. Hogy miért? Azért, mert a médiának, mint "negyedik hatalmi ágnak", a legfontosabb feladata kellene legyen az, hogy a közügyek és az állampolgárok szolgálatába álljon, és amennyire erejéből telik, nyomozzon minden olyan társadalmilag fontos igazságtalanság ügyében, amely felett esetleg a törvényalkotók szeme is elsiklott - esetenként szándékosan. Mindezt tökéletes pártatlansággal, egyes egyedül az igazság iránti alázattal kell véghez vinnie. Ez ráadásul egy nagyon drága és időigényes műfaj, aki belevág egy oknyomozó-tényfeltáró cikk megírásába, az sokszor a saját pénzét is, de a szabadidejének nagy részét mindenképpen befekteti egy olyan vállalkozásba, amely talán végül meg sem valósul. Közben rengeteg akadállyal kell megküzdenie, nem ritkán az élete is veszélybe kerül. A Spotlight – Egy nyomozás részletei című film egy csapat újságíróról szól, akik a nagyon katolikus Bostonban nyomoznak egy szinte mindenki által eltussolni kívánt, gyermekmolesztálási ügyben, melyet katolikus papok követtek el. Teszi mindezt úgy, hogy egyetlen pillanatban sem válik pátoszossá, hatásvadásszá, ami ebben az esetben nem volt könnyű feladat. Tom McCarthy rendező felismerte, hogy a dráma és a katarzis benne van magában a történetben, ehhez nem kell semmi túlzó filmes fordulatot hozzátenni. Örülök, hogy ő rendezte a filmet, és annak is, hogy olyan színészeket választott, akik tökéletesen értették a szándékát. Mind a legjobb rendezésért, mind a legjobb filmért járó Oscart, vagy akár mindkettőt teljesen megalapozottnak tartanám. A legjobb forgatókönyv is jöhet, de csak az önmagában nekem kicsit kevés lenne, hiszen ezt a történetet mégis csak az élet írta. Sajnos. Kerekes Anna, vezető szerkesztő
Legjobb férfi főszereplő: Eddie Redmayne
Mindannyian tudjuk, mekkora médiavisszhangja van idén ennek a kategóriának Leonardo DiCaprio miatt. A visszatérő tényleg egy fantasztikus lehetőség volt a közkedvelt színésznek, hogy megmutassa, mennyire tehetséges – és ezt meg is tette, kifogástalanul. Elképesztő munka van az alakításában, azonban lehet, pontosan ez okozza majd a vesztét. Korábban már említettük egy cikkben, hogy az idei Oscar-díjat ezennel véleményünk szerint meg is kapta, és az, hogy valóban az ő nevét fogják-e felolvasni február 28-án már csak a kategória többi jelöltjének alakításán fog múlni. Ekkor még nem láttam A dán lányt. Évtizedenként talán egy ilyen elképesztő színész bukkan fel Hollywoodban, ha vagyunk olyan szerencsések, akinek a zsigereiben van minden, amit ez a szakma elvár tőle, aki kaméleonként tud bárkivé hitelesen átalakulni a legkisebb erőfeszítés nélkül. Eddie Redmayne pedig egy ilyen ritka fehér holló. Félek tőle, hogy a nagy nyomás miatt idén Leo fog nyerni, ugyanakkor erősen bízom is benne, hogy az Akadémia titkos zsűrijét ez a fajta médiafigyelem kicsit sem befolyásolja, és valóban annak adják a díjat, aki megérdemli. Nagy-György Bori, szerkesztő
Legjobb női főszereplő: Brie Larson
Kicsit nehéz megítélni, megjósolni, hogy ki is fog nyerni ebben a kategóriában. A top 3-as favorit Jennifer Lawrence, Cate Blanchett és Brie Larson. Ha Eddie Redmayne az évtized színésze, akkor ugyanezzel a nyers természetességgel áldották meg a nők között Jennifer Lawrence-et. A Joy viszont sajnos nem egy elég erős film ahhoz, hogy J-Law megnyerje neki a legjobb női főszereplő díjat. Cate Blanchett Carol szerepében megható volt, és bár kétségtelenül mindent kipipált a film, amit ettől a műfajtól elvárunk, nem adott semmi pluszt – a katarzis valahogy elmaradt. Brie Larson viszont szinte a semmiből csöppent bele ebbe az egészbe a fiatal, fogságban tartott anyuka szerepével A szobában, ami viszont már képes volt nagyon erős érzelmeket kiváltani. Nem lepődnék meg, ha ő lenne a kategória győztese. Nagy-György Bori, szerkesztő
Idegen nyelvű film: Saul fia
Nagyon drukkolok, hogy a Saul fia nyerje meg idén az idegen nyelvű filmek Oscarját. Egyrészt végre egy magyar győzelem lenne, ami remek, másrészt ha a filmet vacaknak tartanám, nem izgatna, hogy nyer-e. De kitűnőnek tartom. Általában nem a nyomasztó filmek a kedvenceim, és a koncentrációs tábor tematika sem vonz ellenállhatatlanul. Ez a film viszont azonnal beszippantott a hangulatával, mert a fény- és hanghatásokkal direkt borzalmak ábrázolása nélkül is érzékeltette, milyen pokolba kerültek a deportáltak, és milyen lehetett Sonderkommandósnak lenni. Nem olyan film, amit többször is meg akarnék nézni, de egyszer látnom kellett, nagyon megérintett, és nem is felejtem el szerintem sosem. R. Kovács Anna, képszerkesztő
Legjobb női mellékszereplő: Kate Winslet
A dán lány Alicia Vikandere véleményem szerint a kategória győztese, viszont Kate Winslet tehetségével sajnos nem könnyű felvenni a versenyt, főként ha az eddigi díjazásokat vesszük figyelembe. Talán ez idén, a legjobb férfi főszereplő mellett, a legizgalmasabb kategória. Annyi hihetetlen alakítást sikerült jelölni, bármelyiknek szívesen adnám az Oscart, Rachel McAdams a Spotlightért, Rooney Mara a Carolért, de Jennifer Jason Leigh Az aljas nyolcasért is vitathatatlanul megérdemelné a díjat. Nagyon izgatottam várom az eredményt. Nagy-György Bori, szerkesztő
Legjobb mellékszereplő, Legjobb vágás, Legjobb jelmezterv, Legjobb smink és haj: A visszatérő, Tom Hardy
Nagyon kérdéses, hogy Leonardo Dicaprio megnyeri-e idén a legjobb férfi főszereplőnek járó díjat idén A visszatérővel. Afelől azonban nincs kétségem, hogy a film az egyéb kategóriákban ne jeleskedne, a legjobb jelmezterv, a legjobb smink és haj, vagy akár a legjobb vágásért is a legnagyobb nyugalommal adnám az Oscart. Egy alakításban viszont határozottan biztos, hogy díjat érdemel: Tom Hardy fantasztikus volt a gonosz, könyörtelen ellenfél szerepében. Ez a kategória is igencsak izgalmas lesz, bármelyik színész megérdemelné közülük az Oscart, gondoljunk csak például Sylvester Stallone-ra, aki honnan jött és hová érkezett. Nagyon kíváncsi vagyok! Nagy-György Bori, szerkesztő