Nők, akik megváltoztatják a világot – Rihanna
Az elképesztően sikeres barbadosi születésű énekesnő, Rihanna 18 évvel ezelőtt tört be a zeneiparba, és mára nemcsak hogy kilenc Grammy-díjat tudhat magáénak, de üzletasszonyként és márkatulajdonosként is szárnyal, és rendkívül sok fontos ügyet támogat. Amellett, hogy a jelenlegi könnyűzenei élet egyik legnagyobb trendteremtője, globális divatikon, Fenty Beauty, Fenty Skin és Savagne X Fenty márkáival a szépség – és divatiparban is élre tört.
Ezeket láttad már?
Tudatos, inkluzivitást képviselő vállalkozó
Rihanna amellett, hogy a zenei életben is folyamatos sikereket ér el, hosszú évek óta tudatosan több lábon is áll. Több saját márkát is a magáénak tudhat. Közülük az első, a Fenty Beauty kozmetikai divatmárka már 2017-es megjelenése után néhány héttel 100 millió dolláros jövedelmez hozott Rihannának, mára pedig már az elképesztő bevételei mellett 10,6 milliós követőtáborral rendelkezik az Instagramon. Köszönhető ez annak is, hogy Rihanna időközben társult Moët Hennessy-Louis Vuitton luxusmárkákat tömörítő célcsoporttal, amelynek feje az a Bernard Arnault, aki a világ leggazdagabb emberei közé tartozik a több mint 100 milliárd dolláros vagyonával.
A Fenty Beauty különlegessége, hogy a kozmetikai piacon egyedülálló módon inkluzív, negyven különböző árnyalatú alapozót forgalmaz, így kínálva lehetőséget a nőknek arra, hogy legyen is bármilyen a bőrszínük, megtalálhassák a hozzájuk leginkább passzoló színt, ezzel is növelve az önbizalmukat. Ez a felfogás jelentősen szembemegy azzal az általános piaci felfogással, hogy néhány alapszín is elég a piaci igények kielégítéséhez. Amilyen eladási adatokat viszont a Fenty Beauty produkál, kétségbe sem vonható, hogy remek döntés volt Rihanna részéről a tónusok széles választékának piacra vitele.
Az első színes bőrű nő, aki luxus divatházat vezethetett
Az énekesnő üzleti vállalkozásai mára valóságos divatbirodalommá nőtték ki magukat. Társtulajdonos a Savagne X Fenty névre keresztelt fehérnemű márkában is, amely kozmetikai márkájához hasonlóan szintén inkluzív és sokszínű. Divatbemutatóira jellemző, hogy fajtól és testalkattól függetlenül választja ki a modelljeit, és ezek az események maximálisan kifejezik a nők egyenjogúságát és külsejük tiszteletét. A kollekciók a ruhaméretek széles skáláján elérhetők, és azt is figyelembe veszik, hogy minden nő találjon a bőrszínéhez maximálisan passzoló ruhadarabokat.
Közel két évig vezette a Fenty Fashion House-t, amely által ő volt az első színes bőrű nő, aki luxus divatházat vezethetett Párizsban. A divatház inkluzivitásának köszhönhetően remekül is kezdte meg pályafutását, és úgy tűnt, meg is hódíthatja a globális divatpiacot, de a koronavírus-járvány közbeszólt, és társtulajdonosával, Bernard Arnaulltal közösen idén februárban azt a döntést hozták, hogy bizonytalan ideig szüneteltetik a divatház működését.
Jótékonysági tevékenységek
Rihanna amellett, hogy a body positive mozgalom lelkes támogatója, több fontos ügy, köztük a mellrák elleni küzdelem mellett is kiáll. Savagne X Thrivers kapszulakollekciójával négy olyan fiatal nőt mutatott be a nagyvilágnak, akit a mellrák agresszív típusával diagnosztizáltak. Bianca Muniz, Johanna De La Cruz, Nalie Agustin és Stephanie Seban Rihanna márkáján keresztül, személyes történetük megosztásával adott reményt a hasonló helyzetben lévő nőknek. A kollekció minden darabja a rózsaszín árnyalataiban tündökölt, és azok árát Rihanna teljes egészében a mellrákban szenvedő nők gyógyítására ajánlotta fel.
Az oktatást is szívügyeként kezeli. 2012-ben létrehozta a Clara Lionel Alapítványt, amely a befolyt összegekből rászoruló gyermekek taníttatását támogatja. Rengeteg olyan fellépése is volt, amelynek teljes bevételét jótékonysági szervezeteknek ajánlotta fel, és ezt a törekvését a jövőben is folytatni szeretné. Szülőhazájáról sem feledkezett el, ő Barbados oktatási, befektetési és idegenforgalmi nagykövete.
Bántalmazottak segítője
Rihanna maga vis bántalmazás áldozatává esett korábbi párja, Chris Brown által, ezért különösen fontos ügy számára a családon belüli erőszak áldozatainak megsegítése. 2020-ban Jack Dorsey-val, a Twitter és a Square igazgatójával összefogva létrehozott egy alapot, hogy megsegítsék azokat, akik a koronavírus-járványi miatti otthonmaradási kényszer következtében váltak családon belüli erőszak áldozatává Los Angelesben. Rihanna és Dorsey összesen több 4 millió dollárt ajánlottak fel, de kihangsúlyozták, hogy bár az ő támogatásuk Los Angelesre terjed ki, de a családon belüli erőszak az egész világon jelen van, ezért rengeteg törekvésre van még szükség.