A nő, aki a Sziget Fesztivált az egész országgal megismertette, és még két női vezető a zeneiparból
Hamarosan itt a Sziget, ami garantáltan minden látogatónak életre szóló emlék, ahogyan a fesztiválszezonon kívül is hazánkba látogató világsztárok koncertjeiről is hónapokig, sőt évekig beszélnek az emberek, a magyar kedvenceik pedig mindig is különleges helyet foglalnak el a szívükben.
Ezeket láttad már?
A zene, a koncertek és a fesztiválok a legtöbb ember számára a felhőtlen szórakozást jelentik, ahol elengedheti magát az ember, és végre nem kell a munkára gondolni. Ismerd most meg azokat a nőket, akik miatt a zene, a buli és a fesztivál a legfelhőtlenebb szórakozási mód.
Sebestény-Gallasz Enikő, aki miatt új magyar kedvenceket fedezel fel
A WMMusicDistribution ügyvezető igazgatója több mint 1200 hangfelvétel tulajdonos - nagyjából négyezer független előadó, és több kiadó - repertoárjának digitális terjesztéséért felel. Ők segítenek, hogy a kedvenc magyar előadóidat megtaláld az összes zeneáruházban, de azt is ők intézik, hogy egy előadó a YouTube-csatornájából kihozhassa a maximumot, vagy hogy a legnagyobb streaming szolgáltatók ajánlják a magyar előadók új dalait.
Enikőnek zenerajongóként volt az volt a vágya, hogy ezen a területen dolgozzon. „Kellő tehetség és exhibicionizmus híján beláttam, hogy a háttérmunkálatokban találhatom meg a helyem, és gimnáziumban úgy gondoltam, erre majd a Közgáz biztos jó lesz” Enikő az egyetemen a digitális zenekereskedelemből írta a szakdolgozatát, ami 2007-ben éppen hogy csak bontogatta a szárnyait. „Időben ekkor még a csengőhangok letöltésénél tartottunk, vagy dalokat lehetett letölteni kupakokban talált kódokkal, vagyis ez még nagyon más volt, mint most.”
A világ változik
Azóta, tizenhat év alatt hatalmasat változott ebben a szektorban a világ. „Teljesen új üzleti modellek alakultak ki, új szolgáltatások indultak, más a fókusz, az előadók hozzáállása. Annak idején úgy kellett győzködni az előadókat, hogy gondolkozzanak el azon, hogy letölthetővé teszik a dalaikat, ma az online világ az alapvető módja a zenék megjelentetésének. A zenészeknek és főleg a független produkcióknak sok esetben nincs szakmai támogatása, érthető módon minden olyan dolog, amivel a dalszerzésen kívül kell foglalkozni nyűg, és tök jó érzés, amikor ezt ránk bízzák, vagy tanulni szeretnének, és közösen tudunk előre jutni. Egyre több partnerünk látja a lehetőségeket, és felismeri, hogy az online jelenlétben a személyes vonal milyen fontos.”
A változásokkal pedig folyamatosan lépést kell tartani, hiszen a metaverzum vagy az NFT-k világában már mérhetetlenül távolinak tűnnek a polifónikus csengőhangok. „Jellemzően a nemzetközi versenytársakkal mozgunk egy piacon, így azt is szeretnénk bebizonyítani, hogy tartunk ott, sőt időnként előrébb, mint egy-egy nemzetközi szereplő. Rendszeresen részt veszünk nemzetközi zenei konferenciákon, sőt tavaly az A2IM Indie Week konferencián egy panelbeszélgetésre is meghívtak New Yorkba.”
A nemzetközi körforgás már csak azért is fontos, mert első kézből tudják, hogy az az irány, amerre haladnak, ugyanaz, mint amerre a globális piac is változik, másrészt csak így tudnak a világ legnagyobb cégeinél ugyanolyan tárgyalópartnerek maradni, mint más nemzetközi szereplők. „Ugyanúgy leülhetünk a Spotify-jal tárgyalni New Yorkban és az általunk képviselt katalógus ugyanolyan feltételeket és lehetőséget kap, mint ahogyan egy nálunk jóval nagyobb terjesztő cég. Nem egyedileg képviselünk bizonyos előadókat, hanem az egész katalógusunk ugyanazt a lehetőséget kapja meg” - meséli Enikő.
Felkarolják a tehetségeket
Bár alapvetően a fő profil a terjesztés, de igyekeznek kiemelni egy-egy kiadványt a streaming szolgáltatókon keresztül, vagy akár saját erőforrást felhasználva támogatni olyan előadókat is, akikben potenciált látnak – az Artist Spotlight névre keresztelt programjuk keretében tavaly több mint 5 millió forintot fordítottak erre a célra. Az alapcél viszont az évek során nem változott: szeretnének olyan repertoárt, amelyben mindenféle magyar zene elérhető, mert lehet, hogy egy produkciónak minimális az elérése, de fontos, hogy az a pár ember is meg tudja hallgatni ezeket a zenéket az online szolgáltatóknál.
„Üzleti szempontból siker, ha jó érzékkel nyúl bele az ember nagy produkciókba, máskor pedig nem értjük azt, hogy ha van egy baromi jó zene, akkor ez miért nem találja meg a megfelelő közönségét." Előfordul az is, hogy bizonyos előadók az egyik platformon elképesztően sikeresek, a másikon viszont egyáltalán nem. „A YouTube olyan platform, hogy ha nem fordít rá egy előadó kellő figyelmet, nem tudja kihozni belőle a maximumot. Ez nem azt jelenti, hogy nem nézik, hanem azt, hogy látszik, hogy az adott csatornában óriási potenciál van, de nem tudják kiaknázni. Ilyenkor segítünk, hogy itt is ugyanolyan jól működjön egy sok embert érdeklő zenekar, mint mondjuk egy koncerten.”
Csepp a tengerben effektus
Naponta százezer új hangfelvétel kerül fel a Spotify-ra, ami felfoghatatlanul sok. Már nem elég jó zenét írni, jól előadni, kell valami plusz, amiből ki lehet tűnni a tömegből. Mindenki szeretne bekerülni a legnépszerűbb playlistekbe; nem az a gond, hogy ne lennének bárhol a világon nyitottak a magyar zenére, hanem hogy meg kell találni azt a kitörési pontot a napi százezer dal közül, amivel ez sikerülhet. „Ahhoz, hogy egy szolgáltatás figyelembe vegyen mondjuk nemzetközi kiemelésnél egy előadót, meg fogja nézni azt, hogy jelenleg milyen a közönsége és az eddigi teljesítménye. Ez az ország méretei miatt nyilván nem tud akkora lenni, mint egy lengyel vagy német előadónak, de időnként így is sikerül nyerni, és az előadóink felbukkannak nemzetközi listákon, de nem szabad csak erre hagyatkozni” - hangsúlyozza Enikő.
A TikTok megjelenése óta azonban egy dal vagy előadó nagyon hamar, időnként nehezen érthető módon tud óriási közönségre szert tenni, de mindig az a kérdés, hogy utána ezt fenn tudja-e tartani. „Van, hogy egy dal nagy elérési számokat hoz, de a pillanatnyi figyelmet nem sikerül rajongókká konvertálni. Abban is segítünk, hogy ez ne egyszeri alkalom legyen, és a partnereink akkor is tudjanak érvényesülni, ha nemzetközi ambícióik vannak. Most például egy előadói delegációt állítottunk össze, akik idén májusban Brightonban a The Great Escape zeneipari konferencián és showcase fesztiválon gyűjthettek ötleteket, illetve inspirálódhattak szakmailag a nemzetközi minták alapján” - mesélte Enikő.
Márkus Éva: Aki miatt a legnagyobb külföldi sztárokat láthatod élőben
Márkus Éva a Live Nation Közép- és Kelet Európai részlegének marketing és PR vezetője. Rihanna, Beyoncé, Sting vagy Robbie Williams után legutóbb a Depeche Mode, Guns N’ Roses-, Tom Jones- vagy Rammstein-koncerteken dolgozott. „A Queen népstadionbeli koncertjén eldöntöttem, hogy ezzel szeretnék foglalkozni, és azzal az emberrel vagy stábbal kívánok dolgozni, aki ezt létrehozta” Éva onnantól céltudatosan erre készült: nyelvet tanult és olyan iskolát választott, amiről úgy gondolta, segíthet az álma megvalósulásában.
A koncert a jéghegy csúcsa
Sokszor bele sem gondolunk, hogy egy két és fél órás show hány hónapnyi munka eredménye. Ebben benne van a komoly tárgyalásoktól és szervezéstől kezdve a színpad és a háttér építéséig majd a koncert után bontásáig, minden. Nem volt számára teljesen ismeretlen a szórakozatóipar világa, de messze nem látott bele mindenbe. „Van olyan része, ami még sokkal szórakoztatóbb, mint amit az ember elsőre gondolna róla, és van olyan is néha, amikor közel állunk az agyvérzéshez” - összegzi a munka jellegét, és valóban, külső szemmel is jól látszik, hogy egy ilyen koncertnél mennyi apróság tökéletes összhangja adja a felhőtlen szórakozást.
„Néha a legprofibb produkciónál is előfordulhat, hogy utolsó pillanatban derül ki, hogy valami nem működik, cserélni kell, orvost kell keríteni, és vannak olyan produkciók is, amelyeknél mindent a végső pillanatban tudunk meg. Nagyfokú rugalmasság kell ehhez a munkához, valamint az, hogy tudjuk, hogy a legváltozatosabb problémákkal kit lehet hívni, és azt hogy lehet megoldani, ezt pedig semmilyen iskolában nem lehet megtanulni, hanem csak az évek és a rutin adja.”
A kérdés, ami mindenkit izgat
A Live Nation a legnagyobb sztárokkal dolgozik, a legdrágább világkörüli turnék kapcsolódnak a cég nevéhez, és ezeknek rendszeresen Budapest is az egyik állomása. Rengetegen szeretnének találkozni a hírességekkel, az idolukkal. „Bevallom őszintén, én a művészektől nem szoktam különösebb dolgokat elvárni, azért valljuk be őszintén, egy turné, olyan mint egy futószalag, naponta új városban vannak, akár több száz új arcot látnak, el vannak foglalva azzal, hogy a napi promóciót és az egyéb dolgaikat csinálják, és készülnek a koncertre. Ha éppen nem a legjobb oldalukat mutatják, nem lehet annyival elintézni, hogy a művész hisztérika, hanem valószínűleg több problémája is akadt aznap, és kevésbé türelmes az átlagnál” - meséli Éva.
Közhely, hogy a sztárok is emberek, pedig azok, ugyanúgy lehet rossz napjuk, ugyanúgy lehetnek problémáik, válságban lehet a magánéletük, hiányozhat a családjuk, és persze az sincs kizárva, hogy valójában azért mert nagyon jó dalokat ír, vagy szuper előadó, attól még kellemetlen ember. De bőven vannak olyanok is, akik viszont kellemes meglepetést okoznak. „Az egyik ilyen számomra a Coldplay volt. Azt gondoltam, hogy tartózkodóak és visszahúzódóak lesznek, ehhez képest a helyi stábot is beállították egy nagy pingpong forgóba, tudták mikor van interjú és maguktól mentek is, és sokkal-sokkal közvetlenebbek voltak, mint amit előzetesen gondoltam, És általában a 'nagy öregek' mint Sting vagy Tom Jones azok, akik jóval kedvesebbek szoktak lenni az átlagnál, és nagyon jó velük dolgozni.”
Másnak életre szóló élmény az az egy munkanap
Egy-egy koncert örök élmény maradhat, vagy ahogyan ez Márkus Éva esetében is történt azon a Queen-koncerten, az egész életére kihathat. De más részt venni egy ilyen koncerten fesztelenül szórakozva, és más dolgozni. „Elejétől a végéig nagyon ritkán tudok megnézni egy koncertet, mert közben a háttérben még bőven folynak a munkálatok, de mindegyikbe bele szoktam nézni az elején és a végén. Műfajtól függetlenül is iszonyatosan jó látni, hogy a rajongók milyen boldogok tudnak lenni, és mennyire örülnek annak, hogy ott van az adott sztár végre előttük élőben. Ez a legnehezebb helyzeteken is átlendít.”
Éva kikapcsolódásképpen is koncertekre jár, csak olyanokra, amit nem ők szerveznek, vagy egy-egy külföldi állomásra. „A koncertet tudom élvezni, inkább az előzetes dolgokra figyelek, hogy mások hogyan csinálják, mennyire gördülékeny a beengedés, mi az, amit mi csinálunk jobban és mi az, amit ők. Néha persze előfordul, hogy koncert közben is a színpadtechnikát nézem, és megállapítom, hogy ezt mindenképpen meg kell mutatnom majd a produkciós kollégámnak” - mondja.
Végre újra vannak koncertek
2020 tavaszán a koncerthelyszínek zártak be először, majd ezek voltak a legutolsók, amik újra kinyithattak. Ebből a koncertre járók annyit érzékeltek, hogy minden eseményt lemondtak vagy eltoltak, náluk viszont folyamatos volt a pörgés. „Az egész elején napi tizenhat órákat dolgoztunk az átszervezéseken, tartottuk a kapcsolatot a vásárlókkal, dolgoztunk a jegyek visszaváltásán. De az volt a rosszabb, mikor 2021-ben is az látszott, hogy nem lesznek bulik, majd 2022 elején is arra vártunk, hogy egységes szabályozás legyen Európában arról, mit engednek, és mit nem, mert az országonként eltérő, folyamatosan változó szabályozáshoz a turnék nem tudtak igazodni” - folytatja Éva.
A nemzetközi elemzések azonban azt mutatják, hogy azóta minden eddiginél nagyobb lett a koncertre járási kedv. „Ugyanezt láttuk mi is, 2022 nyarától berobbant a piac, mindenki mindehol ott akart lenni. Végre voltak koncertek, nem maradtak el, és senkinek nem lett baja. Most kezd kicsit visszább esni a kereslet, de már nem a pandémia, hanem a gazdasági körülmények miatt.” A zeneipar átalakulása végett a koncertek és a turnék sokkal hangsúlyosabbá váltak, ugyanis a lemezeladások drasztikus csökkenésével ez lett az előadók elsőszámú bevételi forrása.
A produkciók egyre nagyobbak, látványosabbak, és ez egyre drágább is. Olyan spirál ez, ami meglátszik a belépőjegyek árán is. A zeneipar folyamatosan alakul, felgyorsul; már csak ezért is nagy kihívás és izgalmas látni azt, hogy a tárgyalások alatt még talán csak alig ismert előadó mire eljut eddig a turnéval, mekkora sztárrá válik. „Ha ismertebb lesz vagy megtartja azt a szintet mire ideér, az sosem baj, de az is előfordul, hogy valaki ígéretesnek tűnik, aztán megjelenik a lemeze, és az mégsem lesz nagy siker” - mesél Éva a koncertszervezés kockázatairól.
Vető Viktória: Aki miatt a Szigetet mindenki ismeri
Vető Viktória huszonkét éve dolgozik azon, hogy a Sziget Fesztivál nevét az egész ország ismerje, és több generációnak is legyen onnan olyan felejthetetlen sztorija a fesztiválról, amit évekig mesélni tud, tavaly óta pedig a nemzetközi sajtóval is ők foglalkoznak. A fesztiválhoz 1999-ben, abban az évben került, amikor új fejezet indult a Sziget történetében.
A fesztivál laza, a munka fegyelmezett
A Sziget a szabadságról, a gondtalan bulizásról szólt mindig is, de hogy a résztvevők ezt érezzék, ahhoz a háttérben nagyon fegyelmezett munkára van szükség. „Nem egy bandázós-bulizós jellegű munka ez, főként az első években volt teljesen új minden - akkor voltak először színházi programok, jött a nagy névszponzor, újrapozícionáltuk a fesztivált és az egész működés új alapokra került. Ha valami nem jutott eszembe a munkával kapcsolatban az első időben, az az, hogy én ott bulizni fogok” - mesél a kezdetekről.
Fesztiválon dolgozni teljesen más gondolkodásmódot jelent, mint elmenni bulizni egy ilyen helyre. Sokan azt hihetik, hogy a szervezés oroszlánrésze korábban megtörténik, és a fesztiválon dolgozók pedig már csak élvezik munkájuk gyümölcsét, világsztárokkal barátkoznak, mindenhova bemehetnek és csak szórakoznak. „Minden pillanatban kellhet a legjobb tudásom, az hogy fókuszáltak legyünk, mert hatalmas felelősséggel tartozunk azok felé az emberek felé, akik ott szórakoznak. Emiatt nem engedhetjük el magunkat” - magyarázza Viktória, hogy az elképzelésekkel szemben mi a valóság.
Mikor azt kérdezem, milyen egy átlagos napja a fesztiválon, percekig sorolja a teendőket, és még mindig nem jutottunk el addig, hogy kicsit megpihenjen. „Ha nincs semmi különleges történés éjjel, ami miatt már korán ébren vagyok, akkor fél hétkor kelek, átolvasom a megjelenéseket, és megnézem, mik mentek ki a közösségi oldalakon, amikkel esetleg még nem foglalkozik a sajtó. Nyolc után már nem én irányítom a napom, hanem a stábok, szerkesztők, én pedig sodródom a hullámokkal, segítek a stábnak. Ezernyi email, telefon érkezik, miközben a nemzetközi interjúkat koordináljuk. Megnézem milyen fotók születtek, melyik helyszínen milyen programokat lehet ajánlani és hogy van-e valami izgalmas, amire fel lehet hívni a sajtó figyelmét.” A munkanap pedig igazából nem ér véget; Viktória legkorábban hajnal 2 és 3 között kerül ágyba.
22 év alatt rengeteget változott a fesztivál
Idén nyáron harminc éves lesz a Sziget, ami Európa legnagyobb fesztiváljai közé jutott - rengeteg külföldi fiatalnak ez az első dolog, ami eszébe jut Magyarországról. Ez idő alatt folyamatosan fejlődött, ami a kommunikációs csapat munkájában is változást jelentett. „Átstrukturáltunk, fejlesztettünk a programokon és az infrastruktúrán, voltak külső hatások, mint a válság vagy egy világjárvány, és folyamatosan változik a közönségünk is, mert amellett, hogy új generációk kezdenek el fesztiválra járni, kitolódott a látogatók felső életkora is. Az is érdekes, hogyan változnak az értékek, mert néha nehéz azt feldolgozni, hogy egy-egy programelem, ami neked a szíved csücske, már nem olyan hangsúlyos a következő generáció számára” - mondja. A Sziget ma már olyan jelentős fesztivál, ahol nem lehet hibázni semmiben.
A fő elem, azonban ugyanaz
Az értékteremtés legalább annyira fontos, mint a zenekarok vagy a fesztivál feeling. „Az elfogadás, sokszínűség, fenntarthatóság a Sziget filozófiájának része, amit próbálunk erősíteni és hangsúlyozni minden program elemnél. Már nem tudom hányadik generációt kísérjük végig a fesztiválozós korszakán, és ezek az értékek, az egymásra figyelés, a a másik segítése az kortalan, nem változott.” A harminc év története pedig már csak azért is lehet érdekes lehet sokaknak, mert még meg sem születtek akkor, amikor már ment ez a fesztivál.
„Nézegettük, milyen fellépők voltak és milyen ruhákban buliztak az akkor huszonévesek. Izgalmas lehet egy külföldi fiatalnak elmesélni, mit jelentett harminc éve az, hogy itt fesztivált lehetett rendezni, hogy ez idő alatt mennyi mindenen mentünk át, mennyit küzdöttünk azokért az értékekért, amiket most is vallunk, és hogy hányszor derült ki, mennyire nem egy evidens dolog, hogy itt van egy ilyen fesztivál” Pedig külső szemlélőként 2020 nyaráig igenis úgy tűnt, hogy elképzelhetetlen olyan, hogy nincs Sziget. Tavaly azonban kiderült, hogy hiába maradt ki két év, az embereknek megmaradt az a belső igénye, hogy együtt bulizzanak a Sziget értékei mentén.
Sok fiatal itt ismeri meg az országot
Az, hogy a Sziget Európa legnagyobb fesztiváljai közé nőtte ki magát azzal is jár, hogy nagyon sok fiatal jön a világ minden tájáról, hogy megnézze milyen. „Lehet, hogy gondol valamit az országról, de tapasztalata nálunk lesz, és ha tök jó benyomásokat szerez, úgy megy haza, hogy azt kapta, amit ígértünk, és jól érezte magát egy magyarországi fesztiválon. Ez nagyon jó érzés.” Hogy mitől szeretik ennyire a fesztivált a külföldiek, az talán akkor érthető igazán, ha megnézünk egy másik nagy európai fesztivált, ahol a fő hangsúly a zenén van, a Szigeten viszont olyan változatos a programkínálat, hogy hetekig el lehetne szórakozni úgy is, hogy egy darab koncertet sem lát az ember.
„Ha van egy olyan főfellépőd mint Ed Sheeran, aki miatt megtelik a fesztivál, az siker, de nekem személyes becsípődésem, hogy essen szó minden évben a legkisebb programokról is, amelyek érdekesek - mint péndául a Vándor Vurstli, ahova ha elmegy valaki, egészen biztos, hogy szólni fog még öt másik haverjának, hogy ne hagyja ki. Fontos, hogy minél több ember lássa: lehet, hogy csak a főfellépő érdekli igazán, de érdemes már kora délután kijönni és hajnalig maradni, mert olyan előadásokat, programokat, helyszíneket láthat, amiket máshol nem" - hangsúlyozza Viktoria.
„Mikor arra gondolok, hogy miért jó, hogy ezt csinálom, nem az jut eszembe, hogy mert láthatom Robbie Williamset közelről, hanem hogy a világ legmenőbb kulturális produkcióit, cirkuszi előadásait, társulatait el tudjuk hozni, és meg tudjuk mutatni. Nem az a kihívás, hogy eljuttassam a közönséghez azt, hogy mit kérnek a sztárok, hanem hogy milyen vibráló és változatos hely is a Sziget.” És valóban, míg a legnagyobb külföldi fesztiválokon nincs program a koncerteken túl, addig a Szigeten megszámlálhatatlan szórakozási lehetőség van, és ettől lesz igazán különleges a külföldieknek is.