Mozi a kanapéról? Így válassz streaming szolgáltatót
Magyarországon 2022 lehet az áttörés éve: az HBO Max és a Disney+ érkezésével végre a legjobb filmeket és sorozatokat az amerikai megjelenéssel egy időben láthatjuk.
Ezeket láttad már?
A streaming egészen másfajta kikapcsolódást kínál a mozihoz képest. Ha éppen a kanapén nyújtózva csak el szeretnénk indítani valamit, vagy nyaralás közben jó lenne meglesni esténként egy filmet a tableten, fel sem merül, hogy helyette moziba menjünk. Havi pár ezer forintos előfizetési díjért sokezernyi film megtekintésének lehetőségét hordozzuk magunkkal. De hogyan válasszuk ki a nekünk megfelelő szolgáltatást?
BŐSÉGES KÍNÁLAT
Bár a hazai piacon jelen van a Youtube Premium, az Amazon Prime Video és az Apple Tv+, korábban az HBO GO és a Netflix tudott tömegeket elérni. Előbbi most az amerikai mintához hasonlóan, a korábbinál színesebb és izgalmasabb kínálattal alakult át. Mint Pinczés-Pressing Ádám pr-menedzser elmondta, „az HBO Max az HBO Góhoz képest több szempontból megújult, köszönhetően az öt felhasználói profilnak, személyre szabott felületnek, egyedi ajánlórendszernek, és több platformon való elérésnek. A teljesen lokalizált HBO Max egy helyre gyűjti a Warner Bros, a DC, az HBO, a Cartoon Network és a Max Originals legjobb tartalmait. Ráadásul a Warner filmjei pár héttel a mozis bemutató után elérhetőek”.
Nincs eltérés a szolgáltatók között abban, hogy rengeteg korábbi mozifilmet kínálnak. A hatalmas különbséget a saját maguk által gyártott produkciók jelentik. Az egyes csatornák ugyanis sok száz millió dollárt költenek arra, hogy olyan sorozatokat és filmeket állítanak elő, amelyek aztán kizárólag náluk érhetők el. Az HBO megfontolt játékos, elsősorban presztízs-projektekre áldoz. Az az üzenetük, hogy bármit indítasz el a saját gyártású kínálatból, az biztosan igényes darab lesz. Az elmúlt hónapok slágersorozata az Eufória egészen zseniálisra sikerült második évada, valamint a Szex és New York hőseinek nagy visszatérése, az És egyszer csak… volt.
Nem elhanyagolható módon készítenek magyar sorozatokat, legutóbb A besúgót, amely a nyolcvanas években játszódik. A Netflix legismertebb jelenleg futó sorozatai A Bridgerton család, A korona, Ozark, Stranger Things, Vaják és a Nyerd meg az életed. A filmes költéseik méreteit jól mutatja, hogy Daniel Craiget több mint százmillió dollárért szerződtették le a Tőrbe ejtve két folytatására. A Netflix nagyon széles közönséget céloz meg, és rendkívüli mennyiségű tartalmat kínál: náluk belefér, hogy miközben a jobb filmjeik sorra nyerik a legfontosabb díjakat, hosszú távú szerződést kötnek a gagyi vígjátékok szinonimájává vált Adam Sandlerrel.
A Disney+-nál a család került a középpontba. A sok animációs film mellett olyan nevek tartoznak hozzájuk, mint a Marvel- és Star Wars-filmek, valamint gőzerővel készítik az ezekhez a mozifilmekhez kapcsolódó sorozatokat. Mennyiség tekintetében szerényebb a kínálatuk, egy rajongó viszont pusztán ezért a pár címért biztosan kifizeti a havidíjat.
FILMSZTÁROK HELYETT
Mi a helyzet azokkal, akik elsősorban európai filmeket vagy klasszikusokat néznének? Szerencsére már erre is van alternatíva. A MUBI erőssége az, hogy az elérhető tartalmat kurátorok válogatják. Egyfelől Tarkovszkijtól Truffaut-ig megannyi legendás rendező filmje kerül fel hozzájuk, másfelől az új alkotások között is csemegék sorakoznak.
Magyar kezdeményezés a Cinego, ahol az elmúlt jó pár év artmozis kínálata köszön vissza, igényesebb magyar filmekkel kiegészülve. A cannes-i aranypálmás Titánt, vagy éppen Kis Hajni Külön falkáját egész biztosan itt kell először keresnünk. Mint a Cinego képviseletében Gyenis Ajándok elmondta, „a Cinego elsősorban a nemzetközi filmfesztiválok és a hazai művészmozik legjobb filmjeit hozza mindenkinek elérhető közelbe, a nézőre bízva, hogy előfizetéssel, vagy egyenkénti kölcsönzéssel szeretné nézni azokat”.
Érdekes még a Nemzeti Filmintézet finanszírozásában megvalósult Filmio. Itt hazai filmtörténeti klasszikusok sorakoznak, Jancsó Miklóstól Makk Károlyon át Mészáros Mártáig, valamint sorra jelennek meg a legújabb magyar alkotások. Baranyai Szabolcs marketing- és kommunikációs igazgató szerint „újranézős kultfilmek, kihagyhatatlan klasszikusok és a legfrissebb magyar filmek egyaránt megtalálhatók százhúsz év magyar filmkincséből”.
Az otthoni filmnézés tehát él és virul. Az egyes szolgáltatók igyekeznek hangsúlyos egyéniséggel elérni, hogy őket válasszuk – vagy őket is, mivel csak a saját filmfogyasztási éhségünkön múlik, mennyire elégszünk meg egy-egy lehetőséggel, vagy akár három-négyre is előfizetünk.
A cikk eredetileg a GLAMOUR magazin 2022-es májusi lapszámában jelent meg.
Szöveg: Szalóky Bálint
Illusztráció: Aniko Aliyeva @anyevastudio