Így készül a magyar krimi: Mészáros Dorka avat be az alkotás izgalmas folyamatába
Az utóbbi időkben egyre több magyar szerző ír krimit, egyre több kiadó vállalja fel ezek kiadását, és egyre több a szerzők között a nő. Ismerj meg izgalmas krimiírónőket itt, és GLAMOUR novemberi számában, és kövesd a Krimifesztivált, hogy mindig elsőként értesülj, honnan tudod beszerezni a következő letehetetlen könyved.
Ezeket láttad már?
Egy tökéletes bűnügyi regény titka nemcsak a történet alapját képező eset hitelességében, hanem a karakterek mélységében és sokszínűségében rejlik. Mészáros Dorka – elkötelezett íróként – egyébként is kiváló analitikus és emberismerő képességeit (és tagadhatatlan perfekcionizmusát) egy kriminológia mesterdiplomával, és egy folyamatban lévő pszichológia alapképzéssel erősítette meg az évek során.
Mészáros Dorka két egyetemi óra között kiosonva, egy forgalmas kávézóból csatlakozott a videóhíváshoz. Nem titok, a kriminológia szakon szerzett diplomája felcsillantotta a szememet, így felütésként meg is kérdeztem: mi volt előbb, a tyúk vagy a tojás? Elvégre egy igazán maximalista írótól kitelik, hogy a történet hitelessége érdekében újabb tanulmányokba kezd (ami Dorka kapcsán meg is történt), de lehetséges, hogy olyannyira inspirálja egy furfangos bűnügyi eset, hogy krimi regények írásába kezd?
Előre megfontolt szándékkal elvégzett kriminológia
Dorka az érettségi után kitűnő tanulóként, magas pontszámmal nyert felvételt nemzetközi tanulmányok alapképzésre, hogy – ahogyan a legtöbb becsületes gyerek – eleget tegyen szülei kérésének, és rendelkezzen egy olyan keresett végzettséggel, amelyet bármikor és bárhol előhúzhat a kalapból. Az alapképzés elvégzése után, amikor már kikristályosodott a számára megfelelő irány, elindult a göröngyös, de annál izgalmasabb kriminológia útján. „Nem azért végeztem el a kriminológiát, hogy végül ezen a területen vállaljak munkát. Sajnos Magyarországon nincs megbecsülve ez a szakma, és nem igazán foglalkoztatnak kriminológusokat. A kriminálpszichológia kimondottan vonzott, már akkor is azon töprengtem, milyen jól tudom majd alkalmazni az itt szerzett ismereteket egy karakterépítés folyamatánál.”
Az egyetemen egy tinédzsereknek szóló bűnmegelőzési programon vett részt, melynek lezárásaként egy ittas sofőr által okozott balesetet szimuláltak. A lemodellezett eset olyannyira valóságosnak és sikeresnek bizonyult, hogy később ebből született meg A legnagyobb hülyeség, amit az életben csináltál című ifjúsági regénye. „Édesanyám nagy Agatha Christie rajongó. Annak idején kategorikusan kijelentettem, hogy nem kedvelem Miss Marple-t – egyértelműen Poirot-párti voltam.”
A gyilkosság lélektana
Dorkát a klasszikus, századelős esetek helyett sokkal inkább a kortárs Gyilkos Elmék és NCIS univerzuma csábította. „Nagyon érdekesnek tartom, hogy az ember miként jut el egy gyilkosság elkövetéséig. Milyen állomásai lehetnek egy bűnözői életpályának? Mindennek oka van, a nevelés pedig nagy mértékben befolyásolja a személyiség fejlődését.” Az emberi lélek feltérképezése különösen izgatja Dorkát, ezért a kriminológia diplomáját a folyamatban lévő pszichológia képzésével tökéletesíti.
Bűnügyi regényeit eredetileg ifjúsági korosztálynak címezte, a későbbiekben némileg elhatárolódott a kettő kombinációjától, és teljesen elkülönítette a két műfajt. Jelenleg két kiadó képviseli: az egyiknél krimire, a másiknál pedig kizárólag ifjúsági irodalomra koncentrál. „Amennyiben a pszichológia területén maradok, mindenképpen kamaszokkal szeretnék foglalkozni, hiszen ez egy különösen speciális életszakasz. Ha tinédzsereknek írok, általában a komolyabb (tabu)témák kerülnek elő – bár a negatív tapasztalásainkról nem sűrűn beszélünk, ezáltal nem is szívesen olvasunk róla, amikor a valóságból az olvasásba menekülnénk. Ezért fontos kellő érzékenységgel és megértéssel kezelni a témát, hogy az üzenet megfelelően érjen célba.”
A karakterek hétköznapi problémái
Bár a szerző fontosnak tartja a társadalmi felelősségvállalást, nem feltétlenül (kizárólag) ezek a komponensek alakítják témaválasztásait. „Nem próbálok úgy tenni, mintha a karaktereim élete rózsaszín és gondtalan lenne – nem is lenne összeegyeztethető egy gyilkossági szituációval. Ha az ifjúsági regényeket tekintjük, ott is épp erre törekszem, elvégre a fiatalok nemcsak szerelmi ügyeik miatt bánatosak: párhuzamosan válnak a szüleik, keresik önmagukat, nem támogatják őket, karrierválasztás előtt állnak. Rengeteg olyan probléma találkozik, ami később akár drog- és alkoholfogyasztást eredményezhet.” A két terület persze nagyon eltérő műfaji sajátosságokkal és nyelvezeti jellegzetességekkel rendelkezik, ám Dorka ösztönösen csöppen át egyik írói állapotból a másikba.
A zene is része az írói folyamatnak
Az ideális írói munkakörnyezet több komponensből áll össze: minden történet a megfelelő kísérődallamok felkutatásával kezdődik, amelyhez egy frissítő fröccs, bár mióta édesanya, inkább szörp és egy sós perec társul. A szemfüles olvasók A legnagyobb hülyeség, amit az életben csináltál című regényben fellelhetik a gondosan kurált playlistet, és zenei aláfestésként hallgathatják azokat a szólamokat, amelyek a regény írása közben táncolták körül Dorka munkaasztalát. Persze már önmagában az is szerencsés, ha egy írónak – civil foglalkozása és sűrű hétköznapjai mellett – lehetősége nyílik a szabad alkotói munkára. „Sajnos sose volt rá lehetőségem, hogy megtapasztaljam, milyen az, amikor kizárólag az írásra kell koncentrálnom.”
Ennek ellenére számos gyerekkori és írói álom megvalósult az elmúlt években: míg a Rejtély a villában saját rendezésű filmként kelt életre, másik könyvét érettségi tételként integrálták a magyar irodalom oktatásba. „Egy filmprodukció létrehozása egészen más írói megközelítést igényel. Látszik, hogy a történet működik, de maga a szerkezet más, elvégre az én bűnügyi regényeim rengeteg belső monológot rejtenek. Az akció mellett kulcsfontosságú a belső történés, ezt pedig kimondottan nehéz képernyőn ábrázolni.”
Az első lépés a lényeg
De vajon hogyan születik meg egy tökéletes krimi, ahol minden egyes kirakós darabot következetesen egymásra pakolva végül fény derül az igazságra? Az alkotói folyamat mely pontján fogan meg a gyilkosság gondolata és az elkövető személye – mi az első lépés? „Szerintem a rejtély. Ez nem feltétlenül a gyilkosság, lehet, hogy a siker kulcsa épp a rejtély megoldásában rejlik. A most megjelent kötetemben, a Pszichológus nyomozó 2. részében a már meglévő nyomozói csapatomat, Gergőéket egy családon belüli erőszakkal kapcsolatos ügybe terelem. Az erőszak már maga a reakció, de sokkal fontosabb, hogy milyen út vezetett el a gyilkosságig, milyen folyamatok előzték meg az esemény bekövetkeztét.”
Stylist: Tóth Linda Rita, Smink: Bálint Beka, Haj: Szepeshelyi Gabriella