Így talált vissza önmagához Marge - Hallgasd meg új lemezét
Marge új albummal lepte meg rajongóit, melyet szimbolikusan pontosan az Anyák napján jelentett meg az immár háromgyerekes anyuka. Az énekesnő a lemezzel kapcsolatos érzéseit, az alkotáshoz való visszatéréssel járó kihívásokról is mesélt nekünk, olvassátok az interjút vele itt.
Ezeket láttad már?
"Csodálatos érzés, hogy ennyien vagyunk, akik szeretjük egymást feltétel nélkül. A kislányom reggel 5-kor már köszöntött. A fiúk is kicsit később. Sütit sütöttünk reggelire és virágillatban, gyertyafényben megköszöntem nekik, hogy az anyukájuk lehetek. A nap nagy részében kiszolgáltak. Én el sem hittem tényleg" - mesélte a 2022-es Anyák napja ünnepéről Marge, akinek nem csak imádott családja miatt volt különleges a nap, hanem mert megjelent új lemeze, a ZSUZS, amiben anyaságát, megújulását mutatja be.
Hogyan érzed magad ma mint többszörös anyuka? Mik a nehézségeid?
Nem könnyű ennyi feladatot ellátni, mi azért tényleg sokan vagyunk. Egyszerre mindig több dolgot csinálok. Ez nem mindig megy jól és sokszor csak a hibáimat látom, hogy mit nem csináltam meg ahhoz képest, amit szerettem volna. Néha irreális elvárásaim vannak magammal szemben és aztán futok magam után. Mindenkinek van egy képe, hogy milyen édesanya vagy pl. én, énekesnő, feleség, dolgozó nő szeretnék lenni. Na hát nem nagyon adom lejjebb a mércét egyikben sem, emiatt igazából mindig elfelejtem, hogy ez sok szerep, de belevetem magam nyakig. De őszinte leszek, nincs bébiszitterem és takarítónőm. Mindent vállalok és elmegyek a határaimig nap mint nap. De látod, itt a lemezem, a legkisebb gyermekem 4 hónapos. Megcsináltam - titokban megkönnyezem ezt.
A Zsuzs album milyen koncepció mentén készült, mi a fő mondanivalója?
Az a Zsuzs inspirált, aki voltam, amikor elkezdtem énekelni. Az a Zsuzs, akinek ütésgátlómentes discmanje volt és azon hallgatta vissza magát a nagymamája ballonkabátjának a zsebében (abba fért bele) a combjához szorítva, hogy ne ugorjon ugye minden lépésnél. A felvételek haverjaink emeletes ágyai alatt készültek, felállított matracoknál fogtuk le az utca zaját, vittük a gépet, mindent. Jó volt, ha valakinek volt cd írója. Az is jó volt, ha egy ütemet csúszott, mikor kiírtuk… Huh. Szerettem volna visszatalálni magamhoz. Emiatt négy évig, úristen, négy évig kellett elnémulnom, hallgatnom a belső hangom, hogy lesznek-e még dalok. Aztán megváltozott minden. 2020. december 31-én nagyon kilettem, hogy ez volt életem első éve, hogy egy dalt sem írtam. Bementünk a studióba és aznap megírtam a Pille, Pendrive, Magad című dalokat. Szerettem volna, ha valaki ránéz, aki ért is a zeneíráshoz. Fodor Máriuszt kerestem meg, hogy tudna-e segíteni. Ajánlott egy producert. Minden megváltozott onnantól, minden szerdán írtuk a dalokat Hundred Sins-szel. A koncepció az volt, hogy ezt a három dalt véglegesítsük. Ehelyett az első alkalommal megírtuk a Se nem tudtam se című dalt. Egyébként azért vannak ilyen béna címek, mert a munkacímeket hagytam meg, kivéve ahol azt gondoltam, hogy ez gagyi, annak adtam másik címet, de ezek meg olyan idegenek még. Először tavaly december 13-ára, a szülinapomra szerettem volna befejezni. A második szülinapom, az Anyák napja lett belőle, ami idén szimbolikusan a Munka ünnepével esik egybe. Ez egy nagyon fontos dátum és mondanivalóm a lemezzel. Önmagamat adtam magamnak Anyák napjára. Szeretném kicsit ezt a “mamikultuszt” felülírni. Nincs lehúzott roló és meghasonulás. Nem vagyok Beyoncé, de ha őt elfogadjuk, hogy anyaként szerepel, dolgozik és ezt nem tunikában teszi, akkor legyünk nyitottak egymással is itt a budapesti Hollywoodban. Ne írjuk le a nőket azért, mert anyává vállnak, akkor se, ha több gyermekes. Én kb. akkor születtem meg, amikor az első gyermekem, és akkor újjá, amikor a második. A harmadik pedig ilyen jó hatással van rám, hogy már a születése után “visszatérek”.
Hogyan készültek a számok?
"Hundred Sins-szel minden szerdán találkoztunk a Studio H-ban. Az elején szégyellős voltam, hiszen óriási dolog, hogy egy ennyire tehetséges, fiatal zseni szóba áll velem. Meg akartam felelni, aztán gyorsan abbahagytam ezt a hülyeséget és elkezdtem alkotni. Vagy zongorán vagy basszusgitárral, talán volt gitár is, elkezdtem feljátszani hangokat, akkordmeneteket vagy a basszust. Azt felvettük, aztán Boti (Hundred Sins) szétszedte és újra összerakta dalként. Én közben írtam a szövegeket. Egy óriási dolgot köszönhetek a közös munkának és Thadénak is. Megtanultam zene flowra írni. Így született a Csillám. Ha bátrabb lennék, akkor rapper lennék, ugyanis rap szövegeket írok, írtam mindig is és azokat próbálom ráhúzni a zenére és a zenét hozzá idomítani (Závada Peti nyomatékos hatása). De megtanultam ez a közel egy év alatt, hogy dallamot írjak és szöveget. Szakmatársaimnak ez nevetségesen hangozhat, de ez az igazság. Ellenben ha kell valakinek rapszöveg...
Volt olyan, hogy Kovács Gerit is sikerült behívnom egy sessionünkre. Bár egy, Thadéval közösen írt zongorademo fogta meg, végül teljesen új köntösbe bújtattuk ezt a dalt, amiben Geri gitárja zárja a lemezt. Inspirált a története, az élete és van több metszete az enyémmel (pl. Sopron) így megszületett egyből a Nélküled is, aminek az éneke a demózásom maradt. Nekem fontos volt a pillanat ebben a lemezben és nem a kidolgozott sávok, vokálok és meló. Érzések, gondolatok, őszinte pillanatnyi esetlenségét szerettem volna megfogni, átadni. Nagyon hálás vagyok a segítőimnek ebben. Pár dalnak indult amúgy, de már megvan a következő is. Boti folyamatosan mutatja nekem az új zenéket, előadókat, nagyon inspiráló nekem, ami a zenei életben történik. Végre úgy érzem, hogy szeretnék én is ebben lenni. Nem lesznek velem előítéletesek és rivalizálok. Jó energiák vannak és ez rám is hatással van. Ennek a hatására kerestem meg Filót is. Boti mondta, hogy ugyanolyan suliba jártunk, követtük is egymást. Elkezdtünk egy sessiönt közösen, de végül teljesen más zenéjére énekeltem. Amikor bejött a studióba pont másnap volt a Hogyan töröljük el Frakkot premier előtti vetítése, amire meghívtak. Akkor állt össze minden. A film után meg végkép. Az Adtad című dalt készítettük közösen.
A vizuális arculatot Börzsei Réka barátnőm készítette, akit korábbi dalaimban is hallhattok, mesélek róla. Vele fogunk élőben DJ-szettezni. A képeket pedig Ajkai Dávid készítette.
A lemezen rengeteg olyan nehézség leküzdéséről van szó, ami a nőket és férfiakat egyaránt érint, de a nők társadalmi szerepeikből adódóan könnyebben ragadnak bele vagy nehezebben változtatnak rajtuk. Csak hogy néhányat említsek: Eladtál - átverés, pénzügyi bántalmazás a nők lenn tartása anyagi függőség, Lebegő - szorongások egy bántalmazó kapcsolatban, Tereken( kocka) - gyerekkori bántalmazás, Hangos - elnyomás, kirekesztés okozta agresszió magad ellen, Nélküled - függőségek után
Most ellazázom utólag, mert én ilyen vagyok, aki egy veszekedés után pár perccel is mosolyog vagy kikérdez közben, vagy segít annak is, aki bántja, de azért kemény munka, hogy én ezt csinálni tudjam, de mindent megér.
Nem volt könnyű elhinni, hogy bár rosszul zártam magamban a zenei karrieremmel kapcsolatos élményeimet, lehet ezt jobban is csinálni. Nagyon sokat változtam és szeretném megpróbálni nem kényszerből csinálni, “mert ehhez értek”, hanem élvezettel, mert ezt szeretem csinálni. Nekem a dalok, az éneklés, a színpad az álmom.
Hallgasd meg itt a teljes albumot: