Már most ígéretesnek tűnik a magyar film, ami a párkapcsolati küzdelmeket dolgozza fel a járvány idején
Kámán Albert legutóbbi alkotása 24 díjat nyert a világ különböző pontjain, köztük a legjobb kisfilm, és legjobb rendezés kategóriájában, valamint az European Cinematography Awards 2019-ben a legjobb európai kisfilmnek választotta, Albert pedig megkapta a legjobb európai operatőrnek járó kitüntetést. Legújabb szerzői filmje, a MAGÁNY magánfinanszírozásból, önerőből készül, forgatása az év végeztével befejeződött, viszont az utómunkálatok jelenleg is tartanak.
Ezeket láttad már?
Kámán Albert korábbi filmjéhez, a Hazughoz hasonlóan, ismét a párkapcsolati elhidegülést helyezi fókuszba, ezúttal viszont a COVID okozta izoláltság témakörén keresztül vizsgálja azt. Célja a jelenleg is fennálló járványhelyzeten keresztül bemutatni a modern társadalmi problémákat, melyek felerősödve jelentkeznek a pandémia okozta fokozott elszigetelődés következtében.
“A fókusz a járványügyi helyzet egészségre, gazdaságra gyakorolt hatásán van, de nincs elég hangsúly azon, mi történik a négy fal között, hogyan küzd meg az egyén, a családok a magánéletben a megváltozott körülményekkel. A filmben szeretnénk szemléltetni a jelenkori társadalomra jellemző rossz problémakezelést, amely legtöbbször a kommunikáció hiányából adódik. Az emberek a hozzájuk közel álló személyekkel össze vannak zárva, mégsem beszélik meg a problémákat, hanem falakat húznak maguk köré, gondolataikba mélyednek. Élhetünk társaságban, mégis elszigetelve a másiktól. Magányosan.” - nyilatkozta a rendező.
A pszichedelikus atmoszférájú, lélektani kisfilm főszereplője otthoni munkavégzésre kényszerül, így sokkal több ideje jut önmaga és környezete fürkészésére. Közvetlen szomszédjuk helyére egy ifjú pár költözik. Otthona rabságában a szomszédból átszűrődő beszélgetések hatására fokozatosan ráeszmél saját házasságának bizonytalanságára, s ennek következményeként egyre gyanúsabb jelekre lesz figyelmes felesége viselkedésével kapcsolatban.
A forgatókönyv a színészek játékára építi történetét, amit az ígéretes casting is mutat. A főszerepben a tavalyi év egyik legnagyobb felfedezettje, a Katona József Színház egyik vezető színésze, az erdélyi származású Bányai Kelemen Barna, aki a nagysikerű Toxikoma című filmben a nagyközönség számára már bizonyította kiemelkedő színészi kvalitásait.
“A külsődleges cselekményfordulatok helyett a főszereplő belső világát helyeztük fókuszba, az ő szemén keresztül követjük végig a teljes történetet. A covid miatt a legtöbb embernek valamilyen formában szembesülnie kellett az elmúlt időszakban a filmben felmerülő problémákkal - mint a bezártság okozta frusztráció, vagy a szociális és fizikai kontaktus hiánya - így könnyen azonosulni tudnak a karakterrel. Csak a néző van beavatva, min is megy keresztül a főhős. Ez adja a drámaiságát.” - Bányai Kelemen Barna
Felesége szerepében Bánfalvi Esztert láthatjuk, akivel tökéletes párost alkotnak, hiszen a való életben is jegyben járnak. A művésznőt jelenleg a nagy sikernek örvendő “Nem baj, majd megértem” című darab főszereplőjeként csodálhatjuk meg a Jurányiban.
A filmben továbbá feltűnik az Orlai Produkció színésze, Pataki Ferenc is, és egyúttal az Apatigrisből és Egynyári kalandból már ismert Schmidt Sára. Ahogyan Kámán Albert korábbi filmjében, itt is feltűnik egy rövid cameoszerep erejéig a Kossuth- és Jászai Mari-díjas színművész, Lukáts Andor.
A film operatőre Pápai Dániel, akinek különleges látásmódja, már számos kisfilmnek egyedi képi világot teremtett. Tehetségét mi sem bizonyítja jobban, minthogy korábbi kisfilmjei megannyi nemzetközi fesztivál elismerésével büszkélkedhetnek.
A cselekmény vérbeli kamaradráma lévén egyetlen helyszínen játszódik, de Kámán Albert - aki nem csak rendezőként, de operatőrként egyaránt dolgozik a filmgyártásban - különösen nagy hangsúlyt fektet a vizuális megjelenésekre. A film művészeti vezetőjével, a Young Art Galéria képzőművészével, Nagy Nikolett Colettel szorosan együttműködve, több hónapos előkészületekkel álmodták meg a film egyedi látványvilágát, melyben segítségükre volt Fügedi Balázs a Magyar Állami Operaház egyik kiemelkedő díszlettervezője. A film helyszínéül szolgáló lakást a többszörösen elismert festőművész Weiler Péter tervezte, aki képzőművészként nem csak képeket, hanem belsőépítészeti tereket, lakásokat is tervez és épít.
Ezenfelül még olyan ismert képzőművészek is csatlakoztak műalkotásaikkal a független produkcióhoz, mint Szőke Gábor Miklós, Murakami Patrick, Téglás István vagy Labrosse Dániel. A készítők eltérő stílusú, mégis a film látványvilágához illeszkedő alkotókat kértek fel, hogy mutassák be saját látásmódjukon keresztül, mit jelent számukra a magány.
“A képzőművészeti alkotások fontos motívumrendszer szerint épülnek fel, amit a főhős lelkivilágának torzulása és a folyamatos frusztrációk hoznak előtérbe. “ - Nagy Nikolett Colette
A stáb jelentős része a Metropolitan Egyetem hallgatóiból tevődött össze: Nagy Nikolett Colette art direktor, Wasilewski Laura jelmeztervező, kellékes, Baturay Ertas segédoperatőr, és még számos különböző szakról csatlakoztak szakmai elhivatottságból hallgatók a projekthez.
A hazai premiert követően, rendhagyó módon egy művészeti kiállítás keretein belül is megcsodálhatja majd a nézőközönség a filmben megjelenő művészeti alkotásokat limitált vetítésekkel egybekötve.
A forgatás az év végeztével befejeződött, az utómunkálatok idén folytatódnak, a hazai bemutatóra viszont még várni kell. A film a nemzetközi fesztiválokon való megmérettetéseket követően lesz látható Magyarországon. A Magány című produkció alacsony költségvetésű független film, amely a Blend41 Filmstúdió technikai támogatásából és rengeteg elhivatott szakember szívességéből valósulhatott meg.